NCC:n Hämeenlinnakeskus Kevalle

Kunta-alan eläkkeiden rahoituksesta ja eläkevarojen sijoittamisesta vastaava Keva on ostanut NCC:n Hämeenlinnaan rakenteilla olevan  kauppakeskuksen. Kaupan arvo on yli 100 milj. €. Lopullinen kauppasumma on riippuvainen jäljellä olevien tilojen vuokrauksesta.

Hämeenlinnaan rakennettava kauppakeskus valmistuu lokakuussa 2014 ja se sisältää yli 26.000 neliötä vuokrattavaa tilaa sekä 600 autopaikkaa. Tämän hetkinen pinta-alaan perustuva vuokrausaste on n. 60 %. Suurimmat käyttäjät ovat Anttila, Sokos, S-market ja H&M. Kauppakeskuksessa on tilaa n. 60 toimijalle. NCC vastaa kauppakeskuksen rakentamisesta ja jäljellä olevien tilojen vuokraamisesta.

Hämeenlinnakeskus rakentuu kolmostien päälle ja se yhdistää kaupungin keskusta-alueen. Hämeenlinnan kaupunki aloitti kohteen maanrakennus-, tunneli- ja katutyöt syksyllä 2011. NCC käynnisti kauppakeskuksen rakentamisen tänä keväänä. Kortteliin tulee myös asuintaloja, mm. ikäihmisille tarkoitettujen Kotosalla-kohteiden markkinointi on aloitettu.

– Olemme olleet kehittämässä tätä projektia Hämeenlinnan kaupungin kanssa jo yli 10 vuotta. On hienoa, että hanke on nyt edennyt rakennusvaiheeseen. On myös hienoa saada mukaan Keva, suomalainen, osaava ja pitkäaikainen sijoittaja, toimitusjohtaja Tero Estovirta toteaa.

– Kevan kiinteistösijoitusstrategiaan sisältyy tavoite lisätä liiketilakiinteistöjen osuutta. Hämeenlinnan kauppakeskuksen investointi toteuttaa oivallisesti tätä tavoitetta, kertoo Kevan kiinteistöjohtaja Erkki Markkola.

Hämeenlinnakeskus on esimerkki hybridihankkeesta, jonka NCC uskoo palvelevan parhaiten kaupunkirakentamisen tulevaisuuden tarpeita. Kauppakeskukselle haetaan BREEAM -ympäristösertifikaattia.

Lisätietoja:
NCC Property Development Oy, toimitusjohtaja Tero Estovirta, puh. 050 593 6194

• Rakentaminen, kiinteistö

• hämeenlinna
  • keva
  • kauppakeskus

NCC on yksi pohjoismaiden johtavista rakennus- ja kiinteistökehitysyrityksistä. Sen vuosittainen liikevaihto on n. 5,8 miljardia euroa ja henkilöstömäärä 17 500. NCC-yhtiöitä Suomessa ovat NCC Rakennus Oy, NCC Asuminen, NCC Property Development Oy ja NCC Roads Oy. NCC-yhtiöiden vuotuinen liikevaihto Suomessa on yli 900 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä noin 2700. www.ncc.fi