LEAN menestys Mattmarin tehtaalla

LEAN on paljon muuta kuin hallintatyökalu tai -järjestelmä. Tämän Nord-Lock havaitsi taannoin muutaman vuoden jatkuneiden pienehköjen tuotannon tehostamisprojektien jälkeen. Päätettiin että Nord-Lock ajaisi täysillä – vuokrattiin LEAN-päällikkö, joka sai tehtäväkseen luoda uusi yrityskulttuuri, jossa henkilökohtaisen vastuun ja jatkuvan kehityksen ajatus sisällytetään jokaisen ”pinttyneisiin toimintatapoihin”. Välittömät ja näyttävät tulokset – kaikilla 32 tärkeimmällä suoritusmittareilla – ovat yllättäneet kaikki prosessiin osallistujat; Nord-Lockin oma väki, toimittajat, omistajat ja ulkoiset LEAN-valmentajat. – Tämäntasoisia tuloksia saavutetaan yleensä yrityksissä kymmenen tai yli kymmenen vuoden LEAN-työskentelyn jälkeen”, kertoo Produktionslyftetin LEAN-valmentaja Anna Godevärn, joka on luotsannut Nord-Lockia läpi koko matkan. Ponnistelu on saavuttanut myös kansallista tunnustusta, kun Nord-Lock sijoittui viiden finalistin joukkoon Swedish Lean Award 2012-tunnustusta varten.

LEAN-asiantuntijana pystyt tunnistamaan mitä hälyttävimmät resurssituhlaukset melkeinpä ensimmäisestä päivästä lähtien, kertoo Erik Jonsson, Nord-Lockin LEAN-päällikkö ja yksi pääpuhujista Tukholman M.A.X, Manufacturing & Automation Expo -näyttelyn LEAN-seminaarissa. Mutta vasta sitten kun kuulet työkavereittesi – tuotantolinjoilla, teknisillä osastoilla ja johdossa – puhuvan hävikistä ja parannuksista tiedät, että olet onnistunut. Edellytyksenä LEAN-järjestelmän toimimiselle on, että kaikki ovat sitoutuneet siihen.

Yhden vuoden aikana on Mattmarissa sijaitsevan tehtaan 110 työtekijää tehneet peräti 900 aloitetta oman työnsä kehittämiseksi. Näistä aloitteista yritys on toteuttanut noin 550 tähän mennessä. – Työntekijänä on todella rohkaisevaa kokea, että voit vaikuttaa näin paljon työsi kulkuun”, kuvailee Jonas Panther, joka toimii tehtaan liimauslinjan käyttäjänä ja oman työyhteisönsä kehitystyön koordinaattorina. Nord-Lock ei ole myöntänyt yksittäisiä tunnustuksia parhaasta parannustyöstä vaan pikemminkin pyrkinyt siihen, että kukin osasto on tunnistanut omat tavoitteensa koko tehtaan juhlistettavaksi. Tällä tavoin Nord-Lock on pystynyt luomaan todella hyvän yhteishengen muutosprosessin yhteydessä. – Tähän mennessä LEAN-muutos on merkinnyt koulutusta yhden kokonaisen päivän viikossa puolen vuoden ajan kohdistettuna 25 prosenttiin henkilökunnasta ja sen ohella täysiaikaisen LEAN-päällikkö ja koordinaattorin panoksen. Mutta kaikki tunnusluvut viittaavat siihen, että tämä investointi tulee tuottamaan kestävästi pitkälle tulevaisuuteen, vakuuttaa käyttöpäällikkö Anders Jönsson.

Tiiviit toimittajasuhteet ovat avainasemassa onnistuneessa LEAN-muutosprosessissa. Päätettiin toteuttaa prosessimme tiiviissä yhteistyössä Durocin kanssa, joka toimittaa meille erikoisterästä ja on yksi Nord-Lockin tärkeimmistä kumppaneista. – Vuoden 2011 alussa meillä oli enemmän varastotilaa kuin tuotantotiloja, kertoo työstöosaston tiiminvetäjä Leif Petersen. – Ostopäällikkö Victor Stjernefeldt myötäilee: – Nyt olemme kehittäneet ratkaisun, jossa toimitukset joustavat ja olemme siirtyneet pienempiin eriin, mikä on merkittävästi yksinkertaistanut logistiikkamme ja antanut meille enemmän tilaa tuotannon laajennuksille. Keskusteluissa toimittajiemme kanssa pidämme LEAN-ajattelun kirkkaana mielessämme. Tavoitteena on sopia samanlaisista joustavista ratkaisuista kaikkien toimittajiemme kanssa.

Paikan päällä Nord-Lock on siirtänyt koneiden paikkoja niin lyhyempien läpimenoaikojen saavuttamiseksi kuin myös tuotantovirtojen havainnollistamiseksi. Siellä missä meillä aikaisemmin yleensä kului 10000 traktorituntia vuositasolla pelkästään aluslaattojen kuljettamiseen pintakäsittelyprosessin eri työvaiheiden välissä, noudatamme nyt tarkkaan suunniteltua, rationaalista reittiä, selittää tuotantopäällikkö Daniel Eriksson (kuvassa oikealla). Asiakkaille uusi LEAN-kulttuuri ensisijaisesti ilmenee merkittävästi lyhentyneinä toimitusaikoina.

Vaikka Nord-Lock on ylittänyt kaikkien odotukset jo LEAN-prosessin ensimmäisenä vuonna, Jonson edelleen näkee kosolti tekemättömiä töitä. – Kolmen vuoden aikana tulemme luomaan todella läpinäkyvän tavaravirran, joka kattaa koko tuotantojärjestelmämme, sekä luomaan tarvittavat johtamiskuviot. Lisäksi päästään syvempiin vuorovaikutuksiin sekä toimittajien että asiakkaiden kanssa ulottamalla LEAN-prosessimme mahdollisimman pitkälle.

• Teollisuus, valmistus

• ruuvilukitus
  • lean
  • nord-lock

Nord-Lock Group

”Tehtävämme on turvata ihmishenkiä ja asiakkaiden investointeja varmistamalla maailman vaativimpia sovelluksia. Nord-Lock Group haluaa olla yhteistyökumppaninne ruuviliitosten optimoinnissa.”

Luotettava kumppaninne:

Nord-Lock Group on maailman johtava ruuvilukitusjärjestelmien toimittaja. Yhdistämällä innovatiiviset tuotteet ja asiantuntemuksen pystymme ratkaisemaan vaativimmatkin ruuvilukitushaasteet. Kokeneet insinöörimme ja ruuvilukitusasiantuntijamme auttavat sinua toteuttamaan turvallisen ja tehokkaan ruuvilukituksen – kiilalukitustekniikasta Superbolt-kiristimiin.

Nord-Lockilla on vuosikymmenten dokumentoitu menestys kaikilla tärkeillä teollisuudenaloilla, joihin lukeutuvat esimerkiksi öljy ja kaasu, energia, kuljetus ja kaivostoiminta. Olemme ylpeitä voidessamme tarjota luotettavia ja korkealaatuisia ratkaisuja, jotka auttavat työntekijöitä heidän jokapäiväisessä työssään ja samalla yrityksiä parantamaan tulostaan.

Tuotanto-osaaminen:

Nord-Lock Groupilla on huippumodernit tuotantolaitokset Ruotsissa, Sveitsissä ja Pohjois-Amerikassa. Pystymme vastaamaan asiakkaan tarpeisiin nopeasti ja parhaalla laadulla. Tiedämme, että tämä on tärkeää asiakkaillemme.

Nord-Lock Production System sisältää tiukan sisäisen testauksen ja täydellisen jäljitettävyyden. Riippumattomat laitokset, kuten AbP, ABS, DIBt, DNV ja TÜV, ovat myöntäneet sertifikaatteja tuotteillemme.

Globaali palveluketjumme:

Nord-Lock Performance Services -palvelun kautta saatavat työkalut tuovat lisäarvoa koko projektille ja varmistavat, että ruuvisovellus maksaa itsensä moninkertaisesti takaisin. Autamme sinua suunnitteluvaiheessa liitossimuloinnilla ja testauksella. Lisäksi autamme varmistamaan tuloksellisen toiminnan pitkällä aikavälillä paikan päällä annettavan tuen ja tuotteiden etäkoulutuksen avulla.

Anders Manfred

Lehdistön yhteyshenkilö Sales Manager North Europe +46 (31) 7192344