Kotona lasten kanssa – poissa työmarkkinoilta?

Tervetuloa keskustelupaneeliin, jossa pohjoismaiset ministerit selvittävät maansa valintoja ja miten ne vaikuttavat vanhempien asemaan työmarkkinoilla. Paikalla on myös asiantuntijoita, alan toimijoita ja etujärjestöjä.

Pohjoismainen hyvinvointipolitiikka perustuu perinteisesti kahden huoltajan malliin, jossa molemmat huoltajat voivat osallistua työelämään ja toteuttaa samanaikaisesti hyvää vanhemmuutta. Voiko tähän yhdistää lasten kotihoidon tukijärjestelmät?

Suomessa on vakiintunut kotihoidontuki. Norjassa on hiljattain tiukennettu etuja. Islannissa kunnat saavat päättää tarjotuista eduista. Ruotsissa hoitoraha ei ole koskaan saavuttanut suurta suosiota. Myöskään Tanskassa vanhempainpalkkaa ei hyödynnetä kovinkaan laajasti.

Aika: 30. lokakuuta 2012 klo 12–14. Tarjoamme lounaan seisovasta pöydästä, ruokailun lomassa on mahdollisuus tavata poliitikkoja ja asiantuntijoita.

Paikka: Eduskuntatalo (Mannerheimintie 30, 00100 Helsinki, vierailijatila Laki, Pykälä ja Momentti)

Puheenjohtaja: Heidi Finnilä, yhteiskuntatoimittaja ja uuden Obs. debatt -keskusteluohjelman juontaja

Osallistujat: Sophia Löfgren, Makalösa föräldrar -yhdistyksen puheenjohtaja, Juhana Vartiainen, entinen Ruotsin kansallisen taloustutkimuskeskuksen tutkimusosaston johtaja ja nykyinen VATT:n ylijohtaja, Minna Salmi, tutkimuspäällikkö, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Elisabeth Rusdal, Norges Kvinne- og familieforbund -yhdistyksen johtaja, Ann-Zofie Duvander, tutkija ja yksi julkaisun "Parental leave, childcare and gender equality in the Nordic countries" kirjoittajista

Tervetuloa ilmoittautumaan:

Järjestäjä: Nordens Välfärdscenter ja Norden i Fokus

• Talous, rahoitus

• arbetsmarknad
  • familjepolitik
  • familjestöd
  • norden
  • socialpolitik
  • välfärd

Nordens Välfärdscenter, NVC, är en institution under Nordiska ministerrådet, social- och hälsosektorn.