Ruokahävikki kuriin: tyhjiöpakkaaminen jopa viisinkertaistaa ruoan säilyvyyden

Suomessa heitetään syömäkelpoista ruokaa roskiin 20–30 kiloa henkeä kohti joka vuosi.* Suurin syy elintarvikkeiden laadun ja maun heikkenemiseen on happi. Tyhjiöpakkaamisen avulla elintarvikkeiden säilyvyyttä voidaan parantaa jopa viisinkertaiseksi. OBH Nordica tuo markkinoille kolme erilaista tyhjiöpakkauslaitetta kotitalouksien ruokahävikin pienentämiseksi.

Kotitalouksien ruokahävikistä suurin osa tulee helposti nahistuvista tai pilaantuvista elintarvikkeista. MTT:n tutkimuksen mukaan eniten pois heitetään vihanneksia (19 %), kotiruokaa (18 %), maitotuotteita (17 %), hedelmiä ja marjoja (13 %) sekä leipää ja viljatuotteita (13 %).* Elintarvikkeiden ravintoarvon, koostumuksen, maun ja laadun heikkeneminen johtuu pakkauksessa olevasta hapesta. Poistamalla happi tyhjiöpakkauslaitteella elintarvikkeiden säilyvyys paranee huomattavasti.

Tyhjiöpakkauslaite on erinomainen apu niin lapsiperheille kuin yksin asuvillekin, sillä paremman säilyvyyden ansiosta elintarvikkeita voi ostaa edullisemmissa, isommissa pakkauksissa tai valmistaa suuremman määrän kerralla. Marjastajat, sienestäjät ja metsästäjät saavat luonnon antimet säilöön tuoreina vaikkapa jo mökillä. Esimerkiksi tuoreet mustikat säilyvät tyhjiöpakattuina jääkaapissa kaksi viikkoa. Tyhjiöpakkaaminen helpottaa myös juhlakiireitä, kun leivonnaisia ja ruokia voi valmistaa etukäteen ja toisaalta ylijääneet ruoat saa säilymään pitkään. Tyhjiöpakkaaminen parantaa myös pakastettavien elintarvikkeiden säilyvyyttä. Tyhjiöpakattu liha säilyy pakastimessa 2-3 vuotta ja kala kaksi vuotta.

Tyhjiöpakkaaminen myös nopeuttaa lihan ja kalan marinointia, sillä tyhjiöpaine avaa lihan ja kalan huokoset ja näin marinadi imeytyy elintarvikkeeseen nopeammin. Tämän ansiosta marinointi vie vain muutaman minuutin tuntien sijaan.

OBH Nordica Food Sealers

OBH Nordican Food Sealers -sarjaan kuuluu kolme helppokäyttöistä tyhjiöpakkauslaitetta: kätevä Food Sealer Fresh ’n Easy, murskaantumisen estävä Food Sealer Anti Crush ja pieneenkin kotitalouteen sopiva Food Sealer Handy. Tyhjiöpakkaaminen on helppoa. Elintarvikkeet laitetaan Food Sealer -tyhjiöpussiin tai purkkiin ja suljetaan se huolellisesti. Tämän jälkeen tyhjiöpakkauslaitteen saumaussuutin asetetaan tiiviisti pussin venttiiliä vasten, käynnistetään virta, ja laite imee ilman pois.

Jokaisen laitteen mukana tulee aloituspaketti, johon sisältyy erikokoisia Food Sealer -pusseja. Pussit ovat uudelleenkäytettäviä, konepesun, mikroaaltouunin ja kuuman veden kestäviä. Lisävarusteena voi hankkia Food Sealer -purkkeja, jotka sopivat hyvin kuiva-aineiden säilyttämiseen sekä lihan ja kalan marinointiin. Sarja tulee myyntiin lokakuussa 2012.

Tuotetiedot

Food Sealer Fresh ’n Easy, suositushinta 99,50 €.

Food Sealer Anti Crush, suositushinta 129,00 €.

Food Sealer Handy, suositushinta 59,50 €.

Food Sealer -purkit, suositushinta 29,90 €.

* MTT / Foodspill-projekti. MTT:n Foodspill-projekti selvitti suomalaisten kotitalouksien ruokahävikin määrää, laatua ja taustatekijöitä. Syyskuussa 2010 toteutettuun punnitus- ja kyselytutkimukseen osallistui 420 kotitaloutta pääkaupunkiseudulta sekä Turun, Tampereen ja Jyväskylän alueelta. Kotitalouksissa punnittiin nimenomaan syömäkelpoisen ruuan hävikkiä.

• Ruoka, juoma

• food sealers
  • elintarvikkeiden säilyvyys
  • ruoan säilyvyys
  • ruokahävikki
  • ruoan säilöminen
  • vakumointilaite
  • tyhjiöpakkaaminen
  • tyhjiöpakkauslaite

OBH Nordica on innovatiivinen pohjoismainen kodin pienkoneita ja taloustavaroita maahantuova yritys, jolla on maaorganisaatiot Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa. Tuotekehittelyn ja -valikoiman lähtökohtana ovat pohjoismaiset markkinat, mikä näkyy tuotteiden muotoilussa sekä niiden toiminnoissa. Konsernin yhteinen liikevaihto on n.100 miljoonaa euroa, ja se työllistää n. 150 henkilöä. OBH Nordica Finland Oy on toiminut nykyisessä muodossaan vuodesta 2003, jonka jälkeen yritys on nelinkertaistanut liikevaihtonsa ja saavuttanut markkinajohtajan aseman useimmissa edustamissaan tuoteryhmissä. Yrityksen tuotteet ovat myynnissä Suomen kaikissa merkittävissä myyntikanavissa. Suomen liikevaihto noussee kuluvalla tilikaudella n. 17 miljoonaan euroon, ja yritys työllistää 17 henkeä.