Blogikirjoitus -

Kansainvälistymisen kolme kotiläksyä

Teksti ja kuva: Eeva Kiuru, Oulu Wellness Instituuttisäätiö, twitter @eevakiuru

Vuosi on alkanut mukavasti kansainvälisissä merkeissä. Töissä olemme emännöineet venäläisen terveys- ja hyvinvointialan mediaryhmän vierailua Oulussa. Olemme myös järjestäneet suomalaisen hyvinvointialan delegaation vierailua Yhdysvaltoihin. Lisäksi olemme käyneet puhumassa aikuisopiskelijoille kansainvälisestä liiketoiminnasta. Kotona arkeen on tuonut kansainvälisyyttä ranskalainen vaihto-oppilas.

Näiden kokemusten innoittamana keräsin kolme kansainvälistymisen kotiläksyä kaikille, jotka haluavat tulla mukaan yhä nopeammin verkottuvaan kansainväliseen yhteisöön.

Kotiläksy numero 1: Englannin kielitaito kuntoon

Internetissä on valtava määrä tietoa jokaisen ulottuvilla, mutta sen valtakieli on englanti. Suomen kieli on netissä marginaalikieli. Osaamalla Englannin kieltä pääsee nopeimmin kiinni suoraan siihen, mitä maailmalla tapahtuu, minkälaisia innovaatioita kehitetään tai mitä uutta oivalletaan.

Englannin kielellä on myös tarjolla käsittämätön määrä esimerkiksi ilmaisia opiskelumahdollisuuksia. Kurssisisällöt vaihtelevat lasten koodauskursseista sosiologiaan, valokuvaukseen tai robotiikkaan. Kuka tahansa voi osallistua. Ainoa este osallistumiselle on englannin kielitaidon puute. Englannin kielitaito avaa meille kaikille suoran väylän tiedon valtatielle ja kansainvälisiin yhteisöihin.

Tartu rohkeasti englannin kielen opiskeluun, osallistu maksuttomille webbikielikursseille, pelaa freerice.com sanapeliä, juttele ruokalassa ulkomaalaisen kanssa tai ota vaikka vaihto-oppilas muutamaksi kuukaudeksi perheeseesi. Kielioppivirheitä ei kannata pelätä. Muutkaan eivät pelkää. Maailman puhutuin kieli on tunnetusti Bad English.

Kotiläksy numero 2: Kansainvälinen digitaalinen identiteetti kuntoon

Sain pyynnön kontaktoidan suomalaisia asiantuntijoita omaan kansainväliseen verkostooni. Esittelyn kohde yleensä haluaa tietää, kuka on tämä kontaktoitava henkilö tutustumalla henkilön netissä olevaan identiteettiin.

Huomasin kontaktoinnin olevan yllättävän vaikeaa. Kontaktoitavat suomalaiset henkilöt eivät nimittäin olleet luoneet itsestään minkäänlaista kansainvälisesti luettavissa olevaa identiteettiä. Tavallaan nämä henkilöt eivät olleet olemassa.

Sosiaalisen median työkalut ovat tehneet oman digitaalisen identiteetin luomisen helpoksi. Samat palvelut toimivat kaikkialla maailmassa. Verkottuminen ilman kansainvälistä digitaalista identiteettiä on vaikeaa. Olet sitten hakemassa harjoittelupaikkaa, työpaikkaa, stipendiä tai yhteistyökumppania on tärkeää huolehtia kuntoon känsainvälisesti löydettävissä oleva identiteetti, josta muut ihmiset voivat kiinnostua ja johon he voivat verkostoitua. Alkuun pääsee vaikkapa luomalla itsestään verkkoon LinkedIn-profiilin.

Kotiläksy numero 3: Kansainvälinen esittelymateriaali kuntoon

Venäläisen mediaryhmän vierailulta tuli syttöjä kolmanteen kotiläksyyn. Venäläiset ovat toiseksi suurin ulkomaalainen matkailijaryhmä Oulun seudulla. Jos yrityksesi haluaa palvella ulkomaalaisia asiakkaita on hyvin tärkeää huolehtia siitä, että palvelu tai tuote on olemassa ja ostettavissa asiakkaan omalla kielellä.

Mikä on sinun yrityksesi valmius palvella esimerkiksi venäläistä terveysmatkailuasiakasta ? Pystyisitkö ottamaan vastaan venäläisen mediaryhmän ? Alkuun pääsee vaikkapa laittamalla kuntoon venäjänkieliset esitteet, hinnastot, palvelukuvaukset, internet-sivut ja mediatiedotteet.

Kirjoitus on julkaistu 9.3.2013 Oululehdessä.

• Koulutus

• kansainvälistyminen