Täysin uusi Ford Transit maailman ensi-illassa IAA-hyötyajoneuvonäyttelyssä Hannoverissa

• Täysin uusi globaali Transit kehitettiin ”One Ford” -tuotestrategian mukaisesti kuuden maanosan markkinoille, muun muassa Eurooppaan ja Pohjois-Amerikkaan.
  • Täysin uusi Transit korvaa raskaammat, kahden tonnin Transit-mallit Euroopassa ja muilla globaaleilla markkinoilla sekä suositun E-sarjan Pohjois-Amerikassa.
  • Transitiin on saatavilla laaja valikoima korimalleja ja niiden johdannaisia. Ajoneuvossa on luokkansa johtava kuormankantokyky ja se on kestävä ja käytännöllinen sekä ammattimainen ajoneuvo. Se tähtää luokkansa johtavaan polttoainetaloudellisuuteen.

HANNOVER, Saksa, 18.9.2012 – Uuden sukupolven Ford Transit esitellään Hannoverin IAA-hyötyajoneuvonäyttelyssä.

Uuden sukupolven Transit on kehitetty “One Ford” -tuotestrategian mukaisesti kuuden maanosan markkinoille, muun muassa Eurooppaan ja Pohjois-Amerikkaan.

Transitiin on saatavilla laaja valikoima korimalleja ja niiden johdannaisia. Ajoneuvossa on luokkansa johtava kuormankantokyky ja se on poikkeuksellisen vahva ja kestävä. Se tähtää luokkansa johtavaan polttoainetaloudellisuuteen.

”Transit-pakettiautosta tulee globaali ja me olemme tehneet siitä aiempaa polttoainetaloudellisemman ja kestävämmän”, sanoo Barb Samardzich (Vice President Product Development, Ford of Europe).

”Fordilla on legendaaristen Transitin ja E-sarjan mallien ansiosta enemmän kokemusta markkinoiden johtavien hyötyajoneuvojen suunnittelusta ympäri maailman kuin millään muulla valmistajalla. Täysin uusi Transit on jälleen mukana pelissä.”

Uuden sukupolven globaali hyötyajoneuvojen alusta

Täysin uusi Transit perustuu huipputasoiseen globaaliin alustaan, joka on suunniteltu käytettäväksi uuden sukupolven Ford-hyötyajoneuvoissa ympäri maailman. Se on osa ennennäkemätöntä uudistusta, jonka Fordin Euroopassa myytävä hyötyajoneuvojen mallisto käy läpi seuraavien kahden vuoden aikana.

Uusi malli korvaa raskaammat, kahden tonnin Transit-mallit Euroopassa ja muilla maailmanlaajuisilla markkinoilla. Mallistoa täydentävät tonniluokan Transit Custom
-mallit. Transit korvaa jatkossa Pohjois-Amerikassa nykyisen E-sarjan mallit.

Ajoneuvo suunniteltiin Fordin hyötyajoneuvojen osaamiskeskuksessa Euroopassa. Kehitystyössä hyödynnettiin vuosikymmenien aikana kertynyttä kokemusta Transit-mallien kehittämisestä.

Kyvykkyys ja monipuolisuus uudelle tasolle

Täysin uusi Ford Transit tuo keskikokoisten hyötyajoneuvojen kyvykkyyden ja monipuolisuuden uudelle tasolle. Saatavilla on ainutlaatuinen valikoima korimalleja ja niiden johdannaisia, useita eri akselivälivaihtoehtoja, kattokorkeuksia ja alustamalleja.

Määrätietoinen ja moderni ulkomuoto kätkee sisälleen kuormatilan, joka täyttää tilavuudellaan tavarankuljettajien vaatimukset niin mittojen kuin hyötykuorman kantavuuden näkökulmasta.  Tavaratilan innovatiiviset ominaisuudet tekevät ajoneuvon käyttäjän työstä helpompaa ja turvallisempaa.

Nykyiseen Transit-malliin verrattuna kuormatilaa on lisätty kymmenen prosenttia jokaiseen malliversioon. Suurikokoisimmassa, “Jumbo”-pakettiautossa, on massiivinen 15,1 m3:n kuormatila SAE-standardilla mitattuna. Täysin uusi alusta, ”SuperJumbo”, mahdollistaa viiden metrin pituisten kuormien lastaamisen.

Transit muokkautuu helposti myös esimerkiksi matkailuautoksi.

Euroopan malleissa dieselmoottorina on viimeisin 2.2-litrainen Duratorq TDCi -moottori, josta on saatavana kolme eri tehovaihtoehtoa (100, 125 ja 155 hv) kuusivaihteisella manuaalivaihteistolla sekä etu-, taka- että nelivetoisena mallit.

Saatavilla on laaja valikoima korimalleja ja niiden johdannaisia. Malleja ovat muun muassa Van, Kombi ja linja-auto sekä alustat. Tarjolla on kolme eri pituutta ja kaksi eri kattokorkeutta, ja painovaihtoehtoja löytyy aina 4,7 tonniin saakka. Mallistoa täydentää tonniluokan Transit Custom -mallisto.

Pohjois-Amerikassa asiakkaat voivat valita useista eri moottorivaihtoehdoista, joita ovat muun muassa 3.5-litrainen EcoBoost V6 sekä tehokas dieselmoottorivaihtoehto. Autot ovat takavetoisia ja ne kuluttavat vähintään 25 prosenttia vähemmän polttoainetta kuin vastaava E-sarjan malli. Saatavilla on myös useita kattokorkeuksia ja akselivälejä. Pohjoisamerikkalaiset Transit-pakettiautot valmistetaan Kansas Cityssä, jossa valmistetaan myös Ford F-150.

Alhaiset käyttökustannukset, erinomaiset kuljettajaa avustavat ominaisuudet ja kestävyys

Käyttökustannusten minimointi oli tärkeä tekijä uuden Transitin suunnittelussa ja kehittämisessä. Täysin uudessa Transitissa on mahdollisimman pienet ylläpito- ja korjauskustannukset ja se myös tähtää luokkansa parhaaseen polttoainetaloudellisuuteen.

Uudessa Transitissa on täysin uudet sisätilat. Siinä on tyylikäs ja käytännöllinen kojelauta sekä useita älykkäitä säilytystilaratkaisuja. Ohjaamo on merkittävästi tilavampi kuin nykyisessä Transit-mallissa. Uudessa mallissa on enemmän hartia- ja pääntilaa, parempi näkyvyys ja entistä mukavampi ajoasento sekä täysin säädettävissä oleva ohjauspilari.

Fordin uusimmissa henkilöautoissa esiteltyjä mukavuutta lisääviä ja kuljettajia avustavia ominaisuuksia on saatavilla myös Transitiin. Näitä ominaisuuksia ovat muun muassa ääniohjauksella toimiva autoon integroitu yhteydenpitojärjestelmä, Ford SYNC hätäaputoiminnolla, peruutuskamera, mukautuva vakionopeudensäädin sekä kaistavahti.

Transit tunnetaan vahvana ja käyttövarmana hyötyajoneuvona. Uusi globaali malli jatkaa tätä perinnettä. Sen korissa on käytetty erikoislujaa ja ultralujaa booriterästä.

Täysin uusi Transit on käynyt läpi Fordin erittäin tiukat hyötyajoneuvo- ja käyttöikätestit, joiden aikana ajoneuvoa on testattu miljoonia kilometrejä laboratorioissa, testiradoilla ja asiakaskäytössä.

Täysin uusi Ford Transit tulee myyntiin Euroopassa vuoden 2013 lopussa ja toimitukset alkavat vuoden loppuun mennessä. Yhdysvalloissa Transit tulee myyntiin vuoden 2013 viimeisen vuosineljänneksen aikana.

Lisätietoja: http://iaa2012.fordmedia.eu/  ja Riitta Salin, Oy Ford Ab, (09) 351 700, rsalin1@ford.com

Ford Motor Company on globaali autonvalmistaja, jonka pääkonttori sijaitsee Dearbornissa, Michiganissa ja jonka autoja myydään kaikissa kuudessa maanosassa. Yhtiössä työskentelee noin 166 000 henkilöä ja sillä on 70 tehdasta eri puolilla maailmaa. Yhtiön automerkkejä ovat Ford ja Lincoln. Yhtiö tarjoaa myös rahoituspalveluita, joita varten on olemassa oma yhtiö, Ford Motor Credit Company. Lisätiedot autoista löytyvät osoitteesta www.fordmotorcompany.com.

Euroopan Ford valmistaa, myy ja huoltaa Ford-autoja 51 markkina-alueella. Sen palveluksessa työskentelee noin 66 000 henkilöä. Euroopassa toimii myös Ford Motor Credit Company ja Ford Customer Service Division sekä 22 tuotantolaitosta, joista osa on yhteisomistuksessa muiden toimijoiden kanssa. Ensimmäiset Ford-autot tuotiin Eurooppaan vuonna 1903 - samana vuonna, jolloin Ford Motor Company perustettiin. Tuotanto Euroopassa aloitettiin vuonna 1911.