Uusi Ford Mustang näyttää nopeammalta ja myös kulkee nopeammin: urheilullisempi tyyli, parannettu voimansiirto ja edistykselliset kuljettajaa avustavat teknologiat

• Uusi Ford Mustang vakuuttaa tämän ikonisen auton ihailijat ympäri Eurooppaa. Se on entistä virtaviivaisempi, ja siinä on tehokkaammat moottorit, terävämpi ajodynamiikka ja edistyksellisiä kuljettajaa avustavia teknologioita
  • Urheilullisempaa tyyliä korostavat kirkkaat LED-valot ja täysin uudet ulkoväri- ja kevytmetallivannevaihtoehdot. Korkeatasoisissa sisätiloissa on pehmeät materiaalit ja alumiinitehosteet
  • Parannetun 5,0-litraisen V8-moottorin teho on 450 hevosvoimaa. 10-vaihteinen automaattivaihteisto tehostaa kiihdytystä ja polttoainetaloudellisuutta; 6-vaihteinen manuaalivaihteisto takaa tasaisemman ja nopeamman vaihdon pienemmälle vaihteelle kierrosnopeuden tasaustekniikan ansiosta
  • MagneRide®-iskunvaimennus, ajotilat ja mukautettava My Mode -tila parantavat ajomukavuutta. Uusi aktiiviventtiilillä varustettu pakoputkisto mahdollistaa innovatiivisen Good Neighbour -tilan
  • Edistyneisiin kuljettajaa avustaviin teknologioihin kuuluvat mm. jalankulkijoiden tunnistus, kaistanpitoavustin ja yksilöitävä 12-tuumainen digitaalinäyttö

KÖLN, Saksa, 16.3.2018 – Uusi Ford Mustang on urheilullisempi, virtaviivaisempi, nopeampi ja teknologisesti edistyksellisempi. Siinä on hienostuneet moottorit ja jousitusjärjestelmä sekä parannettuja kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Lisäksi tässä ikonisessa urheiluautossa on enemmän yksilöimisvaihtoehtoja eurooppalaisille asiakkaille.

Auto on saatavana Fastback- ja Convertible-malliversioina. Helposti tunnistettavan ja tehokkaan Mustangin profiili on nyt aiempaa aerodynaamisempi ja sitä on parannettu LED-valoteknologialla. Autoon on saatavana 11 upeaa ulkovärivaihtoehtoa ja uusia kevytmetallivannevaihtoehtoja.

Mustangin 5,0-litraisen Ford V8 -moottorin teho on nyt 450 hevosvoimaa, ja auto kiihtyy 0–100 km/h 4,3 sekunnissa, kun siihen yhdistetään Fordin uusi 10-vaihteinen automaattivaihteisto. Uuden Mustangin 6-vaihteisessa manuaalivaihteistossa on kierrosnopeuden tasaustekniikka, joka takaa tasaisemman ja nopeamman vaihdon pienemmälle vaihteelle nostamalla tehokkaan moottorin kierroksia hetkellisesti.

Mustang on säädetty eurooppalaisten kuljettajien odotuksiin. Sen hauskoja ajo-ominaisuuksia on optimoitu älykkäällä uudella ja säätyvällä MagneRide®-iskunvaimennusjärjestelmällä sekä valittavissa olevilla ajotiloilla, joihin kuuluu myös uusi, mukautettava My Mode -tila. Uusi aktiiviventtiilillä varustettu pakoputkisto mahdollistaa myös innovatiivisen Good Neighbour -tilan aikaisen aamun tai myöhäisen illan ajoa varten.

Mustangin kuljettajaa avustavia teknologioita ovat mm. törmäyksenestoavustin jalankulkijoiden tunnistuksella sekä kaistanpitoavustin. Ne parantavat ajokokemusta ja takaavat rauhallisemman mielen. Nykyaikaisessa ja korkeatasoisessa ohjaamossa on käyttömukavuutta parantavat pehmeäpintaiset materiaalit ja 12-tuumainen digitaalimittaristo.

”Eurooppalaiset ovat ihastuneempia Mustangiin kuin kuvittelimme – Euroopan kaduilla liikkuu jo yli 33 000 Mustangia antamassa autokannalle ikonista ilmettä”, sanoo Steven Armstrong (Group vice president and president, Europe Middle East and Africa, Ford Motor Company). ”Teillä liikkuu näin laajalle asiakaskunnalle vain vähän autoja, joissa on yhtä paljon perinteitä, tyyliä ja suorituskykyä. Uusi Ford Mustang on houkuttelevin vaihtoehto tähän mennessä.”

Mustangista ei voi erehtyä

Uusi Ford Mustang on entistä virtaviivaisempi ja urheilullisempi, mutta siinä on edelleen helposti tunnistettavat piirteet, joita on vaalittu jo yli 50 vuoden ajan. Konepellin profiili on nyt matalampi ja siinä on integroidut ilmanvaihtoaukot. Lisäksi uudistettu ja matalampi etusäleikkö antaa Mustangille terävämmän ja aggressiivisemman ilmeen ja parantaa aerodynamiikkaa.

Fordin insinöörit ovat kiinnittäneet erityistä huomiota etuosan nosteen vähentämiseen. Etupuskurin alaosa on muotoiltu ohjaamaan ilmavirtaa pidon maksimoimiseksi.

Uuden Mustangin takaosan dramaattista muotoilua on parannettu entisestään uudella tavalla muotoillun puskurin ja diffuusorin myötä. 5,0-litraisessa V8-mallissa on lisäksi vakiona neljä pakoputkea, jotka antavat autolle tehokkaan ja suorituskykyisen ilmeen. Lisäksi Mustangiin saa lisävarusteena myös takaspoileri, jotka tehostavat urheilullista ilmettä entistäkin paremmin.

Uuden Mustangin ajovaloissa, päiväajovaloissa, vilkuissa ja ikonisissa kolmiulotteisissa kolmen palkin takavaloissa on käytetty kirkasta ja energiatehokasta LED-teknologiaa, joka

on vakiovaruste Euroopassa myytävissä Mustang-malleissa. Etuvalojen viistettä on myös muotoiltu uudelleen siten, että valo korostaa puolisuunnikkaan muotoisen yläsäleikön muotoa.

Mustangiin on saatavana myös lukuisia muita yksilöimisvaihtoehtoja, joiden avulla eurooppalaiset asiakkaat voivat tehdä autosta vieläkin vakuuttavamman. Saatavana on kolme uutta, upeaa ja dynaamista metalliväriä: Kona Blue, Orange Fury ja Burgundy Velvet. Jos asiakas haluaa autoonsa vieläkin yksilöllisemmän ilmeen, autoon voidaan lisätä valkoiset tai mustat konepelti- ja kattoraidat. Autoon on saatavana useita 19-tuumaisia vannevaihtoehtoja.

Uuden Mustangin sisätilojen ilme on entistäkin korkealaatuisempi. Oviverhousten materiaalit ovat pehmeitä ja ovenkahvat on valmistettu alumiinista. Custom Pack -keskikonsolissa on uusi käsin ommeltu pehmeä verhous, joka on viimeistelty kontrastivärisellä ompeleella tuomaan dynaamisempaa ja upeampaa ilmettä. Mittariston paneelin ympärykseen on saatavana neljä erilaista alumiinivaihtoehtoa.

Uusi moottorin käynnistyspainike vilkkuu punaisena oven lukituksen avaamisen jälkeen moottorin käynnistämiseen asti. Tämä kuvastaa Mustangin sydämen sykkimistä. Valo vilkahtaa 30 kertaa minuutissa, mikä vastaa ponin sydämen sykettä.

Sisätilan Carbon Sport -paketti on saatavana kaikkiin Mustang-malleihin. Siihen kuuluu ovien ja istuinten Alcantara-verhoilut, hiilikuituinen mittariston ympärys ja vaihdevivun nuppi. Autoihin on saatavana nyt ensimmäistä kertaa myös käyttömukavuutta parantavat nahkapäällysteiset, lämmitettävät ja jäähdytettävät istuimet sekä lämmitettävä ohjauspyörä. Nahkaiset Recaro-kilpaistuimet ovat saatavana nyt kolmessa värissä: Show Stopper Red, Midnight Blue ja Ebony.

Äärimmäinen suorituskyky

Innostava suorituskyky ja ajamisen hauskuus ovat olleet Mustangin ydin vuodesta 1964, jolloin ensimmäinen malli tuotiin markkinoille. Uusi voimansiirtojärjestelmä, kori ja teknologia tekevät uudesta Mustangista entistäkin miellyttävämmän ajaa.

Fordin 5,0-litraista V8-moottoria on kehitetty edelleen, jotta se olisi tehokkaampi ja pystyisi tarjoamaan korkeamman kierrosluvun rajoituksen kuin aiemmin. 450 hevosvoiman huipputehoa ja 529 Nm:n vääntömomenttia tukee Fordin uusi kaksoisruiskutusjärjestelmä, jossa on yhdistetty korkeapaineinen suoraruiskutusjärjestelmä ja matalapaineinen epäsuora polttoaineen ruiskutus. Se lisää lisäksi matalan alueen vääntömomenttia, ja yhdistettynä Fordin 10-vaihteiseen automaattivaihteistoon polttoaineen kulutus on 12,1 l/100 km ja CO2-päästöt 270 g/km.*

Polttoainetaloudellisemman 2,3-litraisen EcoBoost-bensiinimoottorin teho on 290 hv ja vääntömomentti 440 Nm. 6-vaihteisen manuaalivaihteistolla varustetun mallin polttoaineen kulutus on 9,0 l/100 km ja CO2-päästöt 199 g/km. Moottori reagoi herkemmin ja takaa miellyttävämmän ajokokemuksen hetkellisen turboahtimen tehostustoiminnon ansiosta. Se toimii voimakkaassa kiihdytyksessä ja antaa lisätehoa jokaisen vaihteen vaihdon yhteydessä.

Kumpaankin moottoriin on saatavana 10-vaihteinen automaattivaihteisto tai 6-vaihteinen manuaalivaihteisto. Mustangia on testattu yli kuusi miljoonaa kilometriä. Sen edistyksellinen, uusi 10-vaihteinen automaattivaihteisto parantaa polttoainetaloudellisuutta matalakitkaisen arkkitehtuurin ja automaattisen käynnistymisen ja sammumisen ansiosta. Lisäksi se kiihdyttää paremmin kuin 6-vaihteinen automaattivaihteisto optimoitujen vaihdevälien ja laajan välityssuhteen ansiosta.

Ajotilojen suorituskykyä on mahdollista optimoida 10-vaihteisen automaattivaihteiston sähkötoimisen ohjausjärjestelmän asetusten avulla. Reaaliaikaisen adaptiivisen vaihteen vaihtamisen ansiosta vaihteisto mukautuu vaihtotapahtumiin ja valitsee aina tilanteeseen sopivan vaihteen – maisema-ajelusta kilpa-ajoon. Ohjauspyörään integroidut vaihteenvalitsimet helpottavat ajamista entisestään.

”Yleensä aina kun vaihdat vaihdetta, menetät aikaa”, sanoo Matthias Tonn (Mustang chief programme engineer, Ford of Europe). ”Mustangin uuden 10-vaihteisen vaihteiston ansiosta moottori säilyttää huipputehon ja -vääntömomentin myös vaihdetta vaihdettaessa, joten kiihdytys tapahtuu nopeammin ja suorituskyky säilyy tasaisena.”

Fordin 6-vaihteista manuaalivaihteistoa on kehitetty siten, että se sopii Mustangin 5,0-litraiseen V8-moottoriin. Kaksilevyinen kytkin ja kaksoismassavauhtipyörä parantavat kestävyyttä ja nopeuttavat vaihteen vaihtamista. 6-vaihteisessa manuaalivaihteistossa on myös Fordin uusi kierrosnopeuden tasaustekniikka. Se nostaa kierroksia hetkellisesti elektronisen moottorinohjausjärjestelmän ansiosta kuljettajan vaihtaessa pienemmälle vaihteelle, jolloin moottorin kierrosluku mukautuu valitun vaihteen edellyttämään kierroslukuun ja tekee vaihteen vaihdoista sulavia ja saumattomia.

Liikkeellelähdön hallintatoiminto takaa mahdollisimman hyvin pidon ja tasaiset liikkeellelähdöt. Etujarrujen sähköinen linjalukko mahdollistaa takapyörien spinnaamisen ja renkaiden lämmittämisen paikallaan oltaessa. Se on nyt saatavilla myös 2,3‑litraisen EcoBoost-moottorin yhteydessä 5,0‑litraisen V8-moottorin lisäksi. Liikkeellelähdön hallintatoiminto takaa optimaalisen suorituskyvyn liikkeelle lähdettäessä.

Fordin insinöörit ovat optimoineet Mustangin ajodynamiikkaa tähän mennessä parhaimmalle tasolle. Uudelleen kalibroidut iskunvaimentimet parantavat vakautta kaarreajossa. Takaosan jousitusta on jäykistetty akselien välisten liitosten avulla, mikä vähentää ei-toivottua ja korin joustoa aiheuttavaa liikettä kaarreajossa. Lisäksi paksummat vakautintangot parantavat auton hallintaa ja terävöittävät sen käsittelyä.

Uusi, lisävarusteena saatava MagneRide®-iskunvaimennusjärjestelmä reagoi salaman nopeasti vaihtuviin tieoloihin. Iskunvaimentimen sisällä olevaa ainutlaatuista nestettä voi stimuloida elektronisesti vaimennusvastuksen suurentamiseksi tai pienentämiseksi, tilanteen mukaan. Tunnistimet seuraavat olosuhteita tuhat kertaa sekunnissa ja takaavat optimaalisen käsiteltävyyden.

Kuljettajan valittavissa on kaksi uutta ajotilaa, jotka auttavat sovittamaan sähköisen ajonvakautuksen hallinnan, kaasupolkimen vasteen, automaattisen vaihteen vaihdon, ohjauksen ja aktiiviventtiilillä varustetun pakoputkiston asetukset ajotilanteeseen. Normal-, Sport-, Track- ja Snow/Wet-ajotilojen lisäksi:

• Drag Strip Mode -ajotila optimoi suorituskyvyn, jotta kiihdytys on mahdollisimman tehokas liikkeelle lähdettäessä ja mm. kiihdytyskilpailuissa
  • My Mode -ajotilan avulla kuljettaja voi valita haluamansa suorituskyvyn, dynamiikan ja pakoäänen asetukset

Uuden aktiiviventtiilillä varustetun pakoputkistoteknologian ansiosta kuljettaja voi säätää Mustangin pakoäänen voimakkuutta tunnelman ja ajotilanteen mukaan. Innovatiivinen Good Neighbour -ajotila voidaan ohjelmoida siten, että se rajoittaa pakoääntä automaattisesti ohjelmoituun aikaan, jotta ääni ei häiritse naapureita, etenkään kun legendaarinen 5,0-litrainen V8-moottori käynnistetään aikaisin aamulla.

Älykäs teknologia parantaa turvallisuutta ja käyttömukavuutta

Eurooppalaiset asiakkaat voivat valita uuteen Ford Mustangiin kattavan valikoiman kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Näitä ovat esimerkiksi törmäyksenestoavustin jalankulkijoiden tunnistuksella. Järjestelmä on suunniteltu vähentämään törmäyksen vakavuutta ja joissakin tapauksissa jopa välttämään törmäyksen muihin ajoneuvoihin tai jalankulkijoihin kokonaan.

Mustangiin saa nyt ensimmäistä kertaa myös adaptiivisen vakionopeussäätimen ja etäisyysavustimen, jonka avulla auto pitää sopivan etäisyyden edellä ajavaan ajoneuvoon. Kaistaltapoistumisvaroitus varoittaa kuljettajaa tahattomasta kaistanvaihdosta, ja kaistanpitoavustin ohjaa auton takaisin omalle kaistalle käyttämällä vääntövoimaa ohjauspyörään. Nämä älykkäät järjestelmät parantavat Euro NCAP -turvaluokitusta.

Mukautettava digitaalinen 12 tuuman LCD-mittaristo näyttää tiedot valittuun ajotilaan optimoituna Ford GT -superauton tapaan, mikä auttaa kuljettajaa saamaan kaiken hyödyn jokaisesta ajokerrasta. Mittariston säätö muuttuu automaattisesti ajotilan mukaan. Kuljettaja voi myös ohjelmoida näytön siten, että mittarit näkyvät yhtenä seitsemästä väristä. Mustangin 12 tuuman näytössä näkyy alan ensimmäisenä videopelityylinen animaatio, kun sähköinen linjalukko on aktivoituna.

Uudessa Mustangissa on myös Fordin SYNC 3 -tietoviihdejärjestelmä, jonka avulla kuljettaja voi ohjata järjestelmään liitettyjä älypuhelimia, äänentoistoa, navigointilaitetta ja ilmastointilaitteen toimintoja helpoilla äänikomennoilla tai nipistys- ja pyyhkäisyliikkeillä keskellä olevalla 8 tuuman kosketusnäytöllä. Järjestelmä on yhteensopiva Apple CarPlayn ja Android Auto™:n kanssa.

Uusi Ford Mustang Bullitt -erikoismalli kunnioittaa Mustang GT fastbackia, joka oli mukana legendaarisessa Steve McQueenin tähdittämässä Warner Bros -elokuvassa. Mustang Bullitt on saatavana Shadow Black- ja Dark Highland Green ‑väreissä. Sen voimanlähteenä toimii päivitetty Fordin 5,0-litrainen V8-moottori, jonka arvioitu teho on 464 hv ja vääntö 529 Nm.**

”Mikään ei vangitse Mustangin tunnelmaa ja sen tarjoamaa jännitystä samalla tavalla kuin Bullitt-elokuvan upea takaa-ajokohtaus”, sanoo Armstrong. ”Tänä vuonna myyntiin tulevassa uudessa Mustang Bullittissa on samanlaista potkua. Se on aiempaa tehokkaampi, siinä on uusia ominaisuuksia, kuten kierrosnopeudentasaustekniikka ja B&O PLAY ‑äänentoistojärjestelmä, ja se on – aivan kuten Steve McQueen – hillityn tyylikäs.”

*Ilmoitettu polttoaineen-/energiankulutus, CO2-päästöt ja sähkökäyttöinen toimintasäde mitataan Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EY) 715/2007 ja komission asetuksessa (EY) 692/2008 ja niiden viimeisimmissä lisäyksissä ilmoitettujen teknisten vaatimusten ja tietojen mukaisesti. Polttoaineen kulutus ja CO2-päästöt määritetään mallikohtaisesti, ei yksittäiselle ajoneuvolle. Sovellettava vakiotestausmenetelmä mahdollistaa vertailun eri ajoneuvotyyppien ja eri valmistajien välillä. Auton polttoainetaloudellisuuden lisäksi ajotapa ja muut ei-tekniset tekijät vaikuttavat auton polttoaineen-/energiankulutukseen, CO2-päästöihin ja sähkökäyttöiseen toimintasäteeseen. CO2 on pääasiallisin ilmaston lämpenemistä aiheuttava kasvihuonekaasu.

1. syyskuuta 2017 lähtien tietyille uusille autoille myönnetään tyyppihyväksyntä World Harmonised Light Vehicle Test Procedure -testimenetelmän (WLTP) avulla direktiivin (EU) 2017/1151 mukaisesti siten kuin sitä on muutettu. Se on uusi ja totuudenmukaisempi testimenetelmä polttoaineen kulutuksen ja CO2-päästöjen mittaamiseen. 1. syyskuuta 2018 lähtien WLTP korvaa kokonaan New European Drive Cycle -syklin (NEDC), joka on nykyinen testimenetelmä. NEDC-siirtymäajan aikana WLTP:n polttoaineen kulutuksen ja CO2-päästöjen arvoja verrataan NEDC-menetelmään. Uusi menetelmä poikkeaa hieman aiemmasta polttonestetaloudellisuuden ja päästöjen mittauksesta, koska tiettyjä testielementtejä on muutettu, eli samalla autolla voi olla eri polttonesteen kulutuksen ja CO2-päästöjen arvot eri testeissä.

**Viralliset polttoainetaloudellisuutta ja CO2-päästöjä koskevat luokitukset ilmoitetaan lähempänä myyntipäivää.

Android ja Android Auto ovat Google Inc.:n tavaramerkkejä.

MagneRide-tavaramerkin omistaa BWI Group

Tekniset tiedot löytyvät liitetiedostosta.

Ford Motor Company on globaali yhtiö, jonka pääkonttori sijaitsee Dearbornissa, Michiganissa. Yhtiö suunnittelee, valmistaa, markkinoi, huoltaa Ford-merkin alla henkilöautoja, kuorma-autoja, SUV-autoja ja sähköautoja sekä ylellisiä Lincoln-henkilöautoja. Lisäksi yhtiö tarjoaa rahoituspalveluita Ford Motor Credit Companyn kautta ja tavoittelee johtavia asemia sähkötoimisissa ratkaisuissa, autonomisissa autoissa ja mobiliteettiratkaisuissa. Ford työllistää noin 203 000 henkilöä ympäri maailmaa. Lisätietoja Fordista ja sen tuotteista sekä Ford Motor Credit Companysta löytyy osoitteestawww.corporate.ford.com

Ford of Europe valmistaa, myy ja huoltaa Ford-autoja 50 markkina-alueella. Sen palveluksessa työskentelee noin 52 000 henkilöä ja yhteisyritykset mukaan lukien noin 66 000 henkilöä. Euroopassa toimii myös Ford Motor Credit Company ja Ford Customer Service Division sekä 24 tuotantolaitosta, joista 16 Ford omistaa kokonaan tai on enemmistöomistaja ja 8 on yhteisomistuksessa muiden toimijoiden kanssa. Ensimmäiset Ford-autot tuotiin Eurooppaan vuonna 1903 samana vuonna, jolloin Ford Motor Company perustettiin. Tuotanto Euroopassa aloitettiin vuonna 1911.