Panimoliiton jäsenyritykset edelläkävijöitä pakkausmerkinnöissä

Panimojuomien pakkausmerkinnät muuttuvat 13.12.2014, kun Euroopan Unionin uutta elintarviketietoasetusta aletaan soveltaa. Asetuksen mukaiset muutokset tulevat näkyviin asteittain. Varastoissa olevat joulukuun puoleen väliin mennessä valmistetut tuotteet saa myydä loppuun vanhoilla merkinnöillä.

Muutokset koskevat allergioita tai yliherkkyyttä aiheuttavien ainesosien korostamista, merkintöjen tekstinkokoa sekä ravintoarvomerkintöjä. Panimojuomien viljaraaka-aineita sekä mahdollisesti käytettyjä sulfiitteja tulee korostaa. Tekstin vähimmäiskoko on 1,2 mm.

Ravintoarvomerkintä sisältää energiasisällön sekä rasvan, tyydyttyneiden rasvojen, hiilihydraattien, sokereiden, proteiinin ja suolan määrät. Alkoholijuomiin merkintä on vapaaehtoinen ja voi rajoittua energiasisältöön. Kaikki ravintoarvot tulee merkitä pakkaukseen, jos myynnin yhteydessä tai etiketissä esitetään ravitsemuksellinen väite. Siksi merkinnät löytyvät esimerkiksi kevyt- ja light-juomista sekä gluteenittomista oluista.

Panimoliiton jäsenyritykset ovat merkinneet ravintoarvot vapaaehtoisesti kaikkien juomien pakkauksiin jo useiden vuosien ajan.

Vapaaehtoiset merkinnät pakkauksissa osa yhteiskuntavastuuta

Panimoliitto on osana yhteiskuntavastuutaan suosittanut jäsenyrityksilleen jo vuodesta 2005 lähtien merkitsemään ainesosaluettelon myös mietojen alkoholijuomien etiketteihin sekä 2008 lähtien elintarvikelain mukaiset ravintoarvomerkinnät. Merkinnät ovat vapaaehtoisia, laissa merkintöjä ei edellytetä alkoholijuomiin.

”Jatkossakin kuluttaja voi tarkistaa jäsenyritystemme kotimaassa valmistetuista olutpakkauksista nauttimiensa kalorien määrän. Alkoholijuomia tulee nauttia kohtuudella ja energiamäärä on hyvä tiedostaa. Ainesosaluettelon ja energiasisällön merkitseminen alkoholijuomapakkauksiin on eurooppalaisittain poikkeuksellista. Kotimainen panimoteollisuus on edelläkävijä tuotetietojen ja ravintosisällön avoimuudessa”, sanoo toimitusjohtaja Elina Ussa Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitosta.

Lisätiedot:
Toimitusjohtaja Elina Ussa, p. 045 269 7711
Viestintäpäällikkö Outi Heikkinen, p. 050 370 8677

www.panimoliitto.fi, www.kohtuullisesti.fi, www.maljasuomelle.fi
Twitter: @panimoliitto, Facebook: /panimoliitto, Instagram: @panimoliitto

• Ruoka, juoma

• panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry
  • panimoliitto
  • vastuullisuus
  • pakkausmerkinnät

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen teollisuuden edunvalvoja. Sen jäsenyritykset ovat Captol Invest Oy, Oy Hartwall Ab, Nokian Panimo Oy, Olvi Oyj, Red Bull Finland Oy, Saimaan Juomatehdas ja Oy Sinebrychoff Ab. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto toimii Elintarviketeollisuusliitto ry:n yhteydessä, ja se edustaa maamme jalostusarvoltaan neljänneksi suurinta elintarviketeollisuuden alaa.