Kumppanuutta yli 20 vuotta

Julkisten rakennusten kuten koulujen, päiväkotien ja palvelutalojen toteuttamiseen erikoistunut vantaalainen Rakennus Future Oy on Parocin uskollinen yhteistyökumppani jo 20 vuoden ajalta.

Yrittäjä ja toimitusjohtaja Kari Tasanko arvostaa yrityksensä yksilöllisissä ja pitkälti käsityömäisissä rakennuskohteissa luotettavia ja asiantuntevia kumppaneita sekä tuttuja kotimaisia materiaaleja, joiden toimivuus on vuosien saatossa hyväksi todettu.

”Pidän tiivistä keskusteluyhteyttä valmistajan kanssa tärkeänä, samoin toimitusvarmuutta. Kun palvelukin pelaa ja tuotteiden asennettavuus on ratkaistu parhaalla mahdollisella tavalla, syntyy myös työmaalla kerralla hyvää jälkeä”, Tasanko kuvailee yhteistyötä Parocin kanssa.

Kesällä valmistuva Länsimäen koulun 1900-neliöinen laajennuskohde Vantaalla on esimerkki Parocin eristeiden käyttökohteesta, jossa tavoitellaan sekä energiatehokasta että käyttäjien kannalta turvallista rakennusta.

Kari Tasanko pitää yrityksensä suurinta asiakasta Vantaan kaupunkia huipputason rakennuttajana, joka ymmärtää riittävän pitkän rakentamisajan merkityksen korkealuokkaiseen lopputulokseen. Suunnittelijoilta Tasanko sen sijaan edellyttäisi nykyistä syvällisempää perehtymistä käyttäjien tarpeisiin.

”Kaupungin ammattilaisten kanssa asiat sujuvat joustavasti. Luottamuksellisesta suhteestamme kertoo sekin, että pääsemme tarvittaessa vaikuttamaan arkkitehdin tekemien suunnitelmien yksityiskohtien muokkaamiseen. Käyttäjälähtöisyys syntyy monista yksityiskohdista, joita on usein vaikea jälkikäteen korjata”, hän muistuttaa.

Talven mittaan Futuressa on rakennettu myös omaa ajanmukaista toimitaloa Vantaan Koivuhakaan. Investointi on samalla 25-vuotiaan yrityksen panostus henkilöstön hyvinvointiin: sosiaalisiin tiloihin tulee muun muassa kuntosali. Tilava lämmin halli puolestaan tarjoaa yhtiön omalle ja paljon elektroniikkaa sisältävälle kuljetuskalustolle kuivat säilytystilat.

Rakennus Future työllistää sesongista riippuen 30 ̶ 40 suomalaista ammattilaista. Työntekijöistä pisimpään talossa olleet ovat viihtyneet palveluksessa yli 20 vuotta. ”Samanhenkinen tuttu porukka tarjoaa mieluisan työympäristön, jossa työnteko on palkitsevaa. Tätä moni arvostaa”, toimitusjohtaja sanoo.

Tasangon mukaan tarvetta uusien nuorien tekijöiden palkkaamiseksi olisi, kunhan oikealla asenteella varustettuja ja alasta kiinnostuneita rehtejä tekijöitä osuisi kohdalle. Työura rakennusalalla on hänen mukaansa mainettaan monipuolisempi.

”Vaativien kohteiden rakentajana tarjoamme houkuttelevan näköalapaikan alalle haluaville. Kokeneiden ja vastuullisten rakentajien rinnalla uraansa vasta aloittavan ammattitaito kasvaa ja kehittyy. Tarvitaan ainoastaan aitoa intoa oppia”, Tasanko toteaa.

• rakennuseristeet

Paroc on Itämeren alueen johtava energiatehokkaiden eristeratkaisujen valmistaja. Toimintamme kulmakiviä ovat asiakas- ja henkilöstölähtöisyys, jatkuva innovaatio, kannattava kasvu sekä kestävä kehitys. Paroc-tuotteita ovat rakennuseristeet, tekniset eristeet, laivaeristeet, rakennuselementit ja akustointituotteet. Tuotteet valmistetaan Suomessa, Ruotsissa, Liettuassa ja Puolassa sekä vuodesta 2013 eteenpäin myös Venäjällä. Myyntitoimistoja ja edustustoja on 14 maassa Euroopassa. Paroc Groupin omistaa ryhmä pankkeja ja muita institutionaalisia sijoittajia sekä vähemmistöomistajana Parocin henkilöstö. Liikevaihtomme vuonna 2012 oli 430 miljoonaa euroa ja henkilöstön määrä keskimäärin 2019. http://www.paroc.fi/