PAROC Hvac GreyCoat – uusi paloturvallinen ja kustannustehokas ratkaisu talotekniikan eristyksiin

Julkisissa rakennuksissa, joissa LVI-asennukset jäävät näkyviin alakattoon, asennuksen lopputuloksen on oltava ulkonäöltään viimeistelty, mutta myös paloturvallinen. Paroc Oy lanseeraa ensimmäisenä Euroopassa ratkaisun, jossa LVI –järjestelmien kanavat ja putkistot voidaan eristää visuaalisesti viimeisteltynä ja paloturvallisesti Paroc Hvac GreyCoat™ -tuotteilla.

Toimitilojen paloturvallisuusmääräykset ovat tiukentuneet EU-maissa, ja turvallisuuden takaavia ratkaisuja etsitään yhä enemmän. Toisaalta näkyviin jäävien tuotteiden visuaalinen lopputulos ei saa kärsiä tuotteen hyvien teknisten ominaisuuksien takia. Paroc Hvac GreyCoat™ -tuoteperhe on markkinoiden ainoa, jossa putkieristeen päällä on valmiina viimeistelty ja siisti pinta näkyviin jääviin asennuksiin. Paroc Hvac GreyCoat™ -tuoteperhe on vaihtoehto nykyään yleisesti käytössä oleville PVC-päällysteille, sillä erotuksella ettei se vaadi lainkaan ylimääräistä pinnoitusta. PVC:n käyttö LVI-putkien eristeiden päällysteenä on epäekologista ja se myös lisää rakennuksen palokuormaa.

Tehdasvalmisteiset Paroc Hvac Section GreyCoat™ -kouruilla saadaan helposti asennettava ja siisti kokonaisratkaisu, joka viimeistellään yhteensopivalla GreyCoat teipillä. Koska erillisiä pinnoitteita tai maalausta ei tarvita, valmis pinta saadaan kerta-asennuksella, mikä säästää paitsi asennusaikaa, myös kustannuksia.

”Paroc Hvac GreyCoat™ -tuotteilla on Euroclass A2L-s1, d0 -paloluokitus, joka käytännössä tarkoittaa lähes palamattomia eikä niistä putoa palavia pisaroita. Tuotevalikoimaan kuuluvat kourujen lisäksi myös Paroc Hvac GreyCoat™ -matot ja -levyt. Ainutlaatuinen GreyCoat -päällyste on alumiinilaminaattia ja toimii myös höyrynsulkuna, joten GreyCoat -tuotteita voidaan käyttää myös kondenssieristykseen, jolloin saumojen viimeistelyssä tulee käyttää GreyCoat -teippiä,” sanoo Paroc Oy Ab:n Tuotepäällikkö Antti Laine.

Case Kuopion yliopistollinen keskussairaala: ”Asiakkaiden turvallisuus lähtökohtana”

Yhtä Suomen viidestä yliopistollisesta sairaalasta, Kuopion yliopistollista keskussairaalaa (KYS), ollaan paraikaa korjaamassa ja laajentamassa. Uudistusten jälkeen KYS on maamme nykyaikaisin sairaala, joka tarjoaa terveyden- ja sairaanhoitopalveluita yli 840 000 asiakkaalle Keski- ja Itä-Suomen alueella. Päivittäin sairaalassa käy satoja asiakkaita.

Peruskorjauksen yhteydessä sairaalassa on käynnissä useita alaprojekteja, joista yksi on maanalaisen käytävän rakentaminen paikoitushallista suurkeittiöön. Osana projektia, käytävän lämpö- ja vesiputkisto täytyi eristää. Tätä varten alaprojektista vastaavan Itä-Suomen LVI-Eristys Oy:n piti löytää ulkonäöllisesti siisti ja ennen kaikkea paloturvallinen eristysratkaisu. Projektissa päädyttiin kokeilemaan Paroc Hvac GreyCoat™ -kouruja, -eristekäyriä ja -teippiä.

”Ensivaikutelma tuotteesta on todella positiivinen. Mielestäni kyseessä on erinomainen LVI-tuote kohteisiin, joissa palokuormitusta halutaan vähentää, sanoo Tapani Kojo, Itä-Suomen LVI-Eristys Oy:n toimitusjohtaja ja jatkaa: ”GreyCoat on mielestäni tulevaisuuden tuote ja tulen ehdottomasti käyttämään sitä myös jatkossa”.

Lisätietoa Paroc Hvac GreyCoat -tuotteista on saatavilla verkkosivuilta osoitteessa www.paroc.fi.

Lisätietoja:

Antti Laine, Tuotepäällikkö, Talotekniikka & Teollisuus, p. 0400 651 451, antti.laine@paroc.com

• paloturvallisuus
  • tekniset eristeet

Paroc on Itämeren alueen johtava energiatehokkaiden eristeratkaisujen valmistaja. Toimintamme kulmakiviä ovat asiakas- ja henkilöstölähtöisyys, jatkuva innovaatio, kannattava kasvu sekä kestävä kehitys. Paroc-tuotteita ovat rakennuseristeet, tekniset eristeet, laivaeristeet, rakennuselementit ja akustointituotteet. Tuotteet valmistetaan Suomessa, Ruotsissa, Liettuassa ja Puolassa sekä vuodesta 2013 eteenpäin myös Venäjällä. Myyntitoimistoja ja edustustoja on 14 maassa Euroopassa. Paroc Groupin omistaa ryhmä pankkeja ja muita institutionaalisia sijoittajia sekä vähemmistöomistajana Parocin henkilöstö. Liikevaihtomme vuonna 2012 oli 430 miljoonaa euroa ja henkilöstön määrä keskimäärin 2019. http://www.paroc.fi/