Energiansäästöviikko käynnistyy Turun juomatehtaalla joka maanantai

Energiansäästöviikko käynnistyy Turun juomatehtaalla joka maanantai

Anders Bernhard Nordfors perusti tsaarilta saamansa luvan turvin alkoholijuomia valmistavan tehtaansa Turkuun vuonna 1867. Läheinen yhteys Itämereen on Pernod Ricard Finlandille tuttua todella pitkältä ajalta, ja puhtaan ympäristön merkitystä yrityksen toiminnalle on mahdotonta liioitella: "Ensinnäkin, kaikki tuotteemme koostuvat suurimmaksi osaksi vedestä. Toiseksi, vettä kuluu merkittäviä määriä varsinaisen juomanvalmistuksen lisäksi prosessiemme eri vaiheissa, kuten vaikkapa pullojen ja laitteiden puhdistamisessa ja huuhtelussa. Olemme täällä Artukaisissa ottaneet kansainvälisestikin merkittäviä askeleita vedenkäytön optimoinnissa pitkin tuotantoketjuamme:vuosien 2010 ja 2016 välisenä aikana vähensimme vedenkulutustamme tuotettua litraa kohden yli 50 prosenttia.”, toteaa Operations Director Mikko Niemi.

Itämeri ja monet muutkin vesireitit ovat yritykselle erittäin tärkeitä myös logistiikan näkökulmasta. Tuhannet ja taas tuhannet litrat kansainvälisiä laatutuotteita saapuvat Suomen markkinoille meriteitse. ”Osana laajempaa hiilijalanjälkimittausta olemme kartoittaneet myös merikuljetustemme hiilidioksidipäästöt. Yksi tapa vähentää niitä on tuottaa viinit tänne suurissa säiliöissä ja pullottaa ne vasta paikan päällä Turussa, vieläpä kierrätysmuovipulloihin. Ympäristövaikutuksen ero jo lähtömaassa lasipulloon pakattuun viiniin on hämmästyttävä! Jotakin voi päätellä pelkästään pakkausten painoerosta: tyhjä lasipullo painaa 450 grammaa, tyhjä kierrätysmuovipullo 50 grammaa. Suomen kansainvälisesti mitattuna huippuluokkainen pullonpalautusjärjestelmä auttaa meitä varmistamaan, etteivät pullot tyhjennyttyään jää kellumaan meriin.”, Niemi jatkaa.

Tehtaan toimintaa pyöritetään 100-prosenttisesti uusiutuvalla kotimaisella tuulisähköllä. Jokasyksyisen Energiansäästöviikon lisäksi Pernod Ricard Finlandissa vietetään keväisin omaa ympäristöviikkoa, jonka aikana kaikkia työntekijöitä muistutetaan mm. energiankäytön merkityksestä niin töissä kuin kotona.

"Jätevirtojen optimoinnin ansiosta tehtaaltamme ei enää lähde lainkaan kaatopaikkajätettä", Mikko Niemi kertoo. "Pakkaamalla yli 70 % tuotannostamme kierrätysmuovipulloihin olemme pienentäneet tuotantomme jätemäärää lähes 35 % ja hiilijalanjälkeä yli 25 %.Sertifioitu ympäristöjärjestelmämme (ISO 14001:2015) pitää huolen siitä, että teemme jatkossakin yhtä proaktiivista työtä ympäristön hyväksi."

Lisätiedot:

Anna Hakala