Minttu-perhe kuuluu Turun juomatehtaan suosituimpiin tuotteisiin.

Turun juomatehdas matkalla hiilineutraaliksi

Turun Artukaisissa valmistetaan suomalaisille rakkaita alkoholijuomia kuten Minttua, Valkiaa ja Swingiä. Pernod Ricard Finlandin juomatehdas on aikaisempien kestävän kehityksen saavutustensa lisäksi kohta myös hiilineutraali.

Tulevan hiilineutraaliuden taustalla on Turku Energian uusi, puuhakkeella toimiva Artukaisten höyrylaitos. Sen tarjoama höyry täydentää yrityksen jo entuudestaan käyttämää, 100 %:sti uusiutuvaa tuulisähköä.

Tehtaanjohtaja Mikko Niemi kommentoi kehitystä:

"Koko Pernod Ricard Group seuraa yhteisessä tiekartassamme määriteltyjä yksityiskohtaisia ympäristötavoitteita.
Konsernin viime vuonna ainoana alkoholijuomayhtiönä saama Global Compact Lead -tunnustus on osoitus kunnianhimoisuudestamme ja sitoutuneisuudestamme myös YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin.
Suomessa olemme määrätietoisesti ja onnistuneesti edenneet kohti omia ympäristötavoitteitamme: Käytämme Turun tehtaallamme esimerkiksi ainoastaan uusiutuvaa suomalaista tuulisähköä. Pakkausten ympäristövaikutusten pienentämiseksi olemme siirtyneet asteittain kierrätysmuovipullojen käyttöön, mikä on pienentänyt pakkausmateriaaliemme hiilijalanjälkeä 25 % ja tuotantomme jätemäärää yli kolmanneksella. Vuosina 2010-2016 vähensimme vedenkulutustamme 50 % tuotettua litraa kohden. Tehokkaat jätevirrat ovat mahdollistaneet jätteiden 100 %:sen hyödyntämisasteen.
Liittymällä tuoreen höyrylaitoksen käyttäjiin otimme jälleen merkittävän askeleen lähemmäs hiilineutraaliutta: Tehtaan energian käytöstä uusiutuvan energian osuus nousee vuoden 2019 aikana jo 90 prosenttiin, ja hiilidioksidipäästöt ovat silloin enää kymmenesosa vuoden 2013 tasosta."

Lisätiedot: Pernod Ricard Finland, tehtaanjohtaja Mikko Niemi, puh. 040 079 2769

Pernod Ricard Finland Oy on palkittu neljä kertaa suurimman asiakkaansa Alkon parhaana toimittajana.

Pernod Ricard Groupin vahvuuksia ovat alan kattavin Premium-väkevien valikoima ja yhteisöllisyyteen perustuvat toimintatavat. Pernod Ricard -konserni sai “Global Compact Lead” -tunnustuksen vuonna 2018, ainoana alkoholijuomayhtiönä maailmassa. Tunnustus on osoitus sitoutuneisuudestamme YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin.