Valdespinon sherryt ihastuttavat tapasten seuralaisina

Valdespinon sherryt ihastuttavat tapasten seuralaisina

Lounais-Espanjan Jerezissä valmistetut Valdespinon sherryt kuuluvat maailman vanhimpien ja edelleen tuotannossa olevien viinien kärkikastiin. Sherryt ovat maistuneet kautta historian niin keisareille, kuninkaille kuin maailmanvalloittajillekin. Edelleenkin niiden makumaailma hurmaa monipuolisuudellaan, oli kyse sitten suolaisista tai makeista herkuista.

Lumenvalkoisena hohtavat viinitarhat, lämmin ilmasto ja kirkkaalta taivaalta hohtava aurinko tekevät Jerezistä ainutlaatuisen viinialueen, missä rypäleitä on viljelty jo yli 3000 vuotta.

A.R.Valdespino kuuluu Jerezin vanhimpien sherrytalojen kärkikastiin. Don Alfonso Valdespinon perustaman talon tarina alkoi jo vuonna 1264, ja aikojen saatossa Valdespinon kellareista on toimitettu viinejä muun muassa Espanjan ja Ruotsin kuninkaallisiin hoveihin.

Väkevöidyn viinin tunnetuin ylistäjä oli englantilainen näytelmäkirjailija William Shakespeare, joka kehui sherryjä monissa teksteissään. Myös monet maailman tunnetuimmat huippukeittiömestarit, kuten muun muassa Gordon Ramsay ovat liputtaneet sherryn puolesta.

‒Sherry on historiallinen, jännittävä ja monipuolinen viini, Ravintola Savoyn sommelier Antti Uusitalo toteaa.

Historia on muokannut sherrystä tunnetun ja arvostetun viinin, jonka käyttömahdollisuudet ovat lähes rajattomat.

‒Sherrytyyleistä löytyy vaihtoehtoja ruokahalua herättäväksi aperitiiviksi, tapasten kyytipojaksi tai jopa jälkiruoaksi, Uusitalo kehuu.

Fino, Oloroso ja makeat sherryt

Kuiva ja aavistuksen mantelinen fino on sherrytyyleistä tunnetuin ja monipuolisin. Jereziläiset maistelevat viilennettyä finoa istahtaessaan kaupungin terasseille auringon painuessa mailleen. Vaaleasta fino-sherrystä ja tonic-vedestä syntyy nopea helle- tai aperitiivijuoma.

Oloroso-sherry saa tumman värinsä ja pähkinäisen luonteen kypsyessään usean vuoden ajan vanhoissa tammitynnyreissä. Täyteläisestä olorososta saa erinomaisen kumppanin pitkään kypsyneelle suolaiselle manchego-lampaanmaitojuustolle tai ilmakuivatulle vuoristokinkulle.

Antti Uusitalo kehottaa viininystäviä aloittamaan tutkimusmatkan sherryjen maailmaan maistamalla Valdespino Olorosoa esimerkiksi chorizo-chèvre-bruschettan kanssa

Makeiden viinien ystävien on syytä tehdä tuttavuutta samettisten cream-sherryjen kanssa. Valdespino Cream on erinomainen suolaisen juuston kesyttäjä. Makeahkoa Valdespino Cream -sherryä voi maistella esimerkiksi täyteläisten sinihomejuustojen seurassa.

‒ Jereziläiset kaatavat cream-sherryä usein runsailla jäillä täytettyyn lasiin ja koristelevat juoman raikkautta tuovalla appelsiiniviipaleella, Uusitalo kertoo.

Makeat pedro ximénez -sherryt ovat oivia kavereita suklaafondantille tai täyteläiselle mutakakulle. Uusitalo vinkkaa myös ohjeen maailman helpoimmalle jälkiruoalle.

‒ Samettisen makea pedro ximénez -sherry on täydellinen kastike sellaisenaan vaniljajäätelön päälle.

Valdespinon sherryt

Valdespino Oloroso Blend Medium