Plantagen lopettaa kritisoidun torjunta-aine Roundupin myynnin kaikissa Pohjoismaissa

Plantagen on päättänyt tämän kevätsesongin aikana lopettaa kiistanalaisen, glyfosaattia sisältävän Roundup-rikkakasvimyrkyn myynnin myös Norjassa ja Suomessa. Päätös tukee Plantagenin pitkän aikavälin kestävän kehityksen suunnitelmaa ja sitä, että yritys haluaa toiminnallaan auttaa pölyttäviä hyönteisiä ja tukea keinoja, jotka parantavat niiden selviytymismahdollisuuksia.

Plantagen on lopettanut torjunta-aine Roundupin myynnin Ruotsin markkinoilla jo vuonna 2015, ja tästä kevätsesongista alkaen tuotteen myynti loppuu myös Suomessa ja Norjassa. Tuotetta ei siis enää ole saatavilla mistään Plantagenin pohjoismaisista myymälöistä.

Roundup sisältää kiistanalaista glyfosaattia, jonka on todistettu vaikuttavan mehiläisten suoliston bakteerikantaan. Glyfosaatti muun muassa altistaa mehiläisiä taudille, joka johtaa ennenaikaiseen kuolemaan. Glyfosaattia sisältävät tuotteet eivät kuitenkaan ole yleisesti kiellettyjä, ja useilla muilla pohjoismaisilla jälleenmyyjilllä on niitä valikoimissaan.

”Kestävä kehitys ja ympäristön suojelu ovat Plantagenille tärkeitä. Olemmekin poistaneet valikoimistamme kaikki tuotteet, jotka sisältävät glyfosaattia, koska haluamme suojella mehiläisiä sekä niiden merkitystä ympäristölle ja luonnolle”, sanoo Plantagenin yhteiskuntavastuujohtaja Malin Bjurvald.

Plantagen haluaa suojella ihmisiä ja ympäristöä, ja se pelaa varman päälle poistamalla tuotteen valikoimistaan. Plantagen on jatkossa päättänyt myydä vain sellaisia torjunta-aineita, jotka sisältävät luonnostaan luonnossa esiintyviä ainesosia ja jotka myös hajoavat luonnossa.

Jussi Tolonen
COO
jussi.tolonen@plantagen.fi
p. +358 50 373 2044

Kuva- ja tuotelainapyynnöt:
Markus Hilden, Viestintätoimisto Manifesto
markus.hilden@manifesto.fi

Plantagen on Pohjoismaiden johtava brändi kasvien ja puutarhatuotteiden alalla. Yli 140 erityyppisen myymälän sekä alati kasvavan pienempien ja paikallisten kauppojen avulla Plantagen pyrkii jatkuvasti parantamaan ihmisten elämänlaatua kasvien avulla Norjassa, Ruotsissa ja Suomessa. Plantagenin liikevaihto on noin 4 miljardia Norjan kruunua, ja se työllistää 1000 kasveista innostunutta työntekijää. Vuodesta 2016 lähtien Plantagenin on omistanut Tukholman pörssiin noteerattu sijoitusyhtiö Ratos.