Jätkäsaaren liikenteessä muutoksia

Jätkäsaaren liikenteessä muutoksia Tyynenmerenkadun eteläosan ja Välimerenkadun rakennustöiden vuoksi

Jätkäsaaren liikennejärjestelyihin tulee ajoittaisia muutoksia lokakuusta alkaen Tyynenmerenkadun eteläpään rakennustöiden vuoksi. Nykyisten väliaikaisten ajoratojen tilalle rakennetaan lopullinen katuyhteys raitiotiekiskoineen Rionkadulta Atlantinkadulle.

Työn vaativuutta lisää tulevan katu­alueen alle työntyvä vanhan kaatopaikan reuna: katualeen alapuolelle joudutaan rakentamaan paalulaattarakenne takaa­maan painumaton alusta liikenteelle. Tarvittavan rakenteen laajuuden vuoksi nykyiset ajo radat ja raitiotiekiskot siirretään väliaikaiselle reitille. Rakennustyöt alkavat lokakuussa 2015 ja valmistuvat kesällä 2017.

Katurakentamisen ajan liikennettä ohja­taan Tyynenmerenkadulta Länsisataman­kadulle ja Välimerenkadulle noin 1–2 viikoksi kerrallaan työvaiheista riippuen. Muutokset koskevat myös raskasta liiken­nettä. Raitiovaunujen 6T ja 9 liikennöintiin tulee ajoittaisia katkoksia Jätkäsaaressa. Katkoksien ajan linja 9 ajaa Itämerenka­dun kautta, ja Ruoholahden metroasemalta järjestetään korvaavat bussiyhtey­det. Linjan 6T vuorot liikennöidään linjalla 6 katkoksien aikana. Poikkeusjärjestelyistä tiedotetaan noin viikkoa ennen muutoksia, ja muutosten kesto pyritään minimoimaan.

Liikenneturvallisuuteen kiinnitetään huomiota

Välimerenkadun liikenneturvallisuuteen kiinnitetään erityistä huomiota. Alueelle tulee väliaikaisia suojateiden varoitusvaloja sekä kaksi nopeusnäyttöä, kunnes liikennejärjestelyt kaduilla rakennetaan lopulliseen muotoonsa.

Kun satama­alue ja sen katuyhteydet on saatu rakennettua, sataman raskas lii­kenne kulkee pääosin Tyynenmeren katua pitkin.

Rakennustyöt mahdollistavat laajan ratikkaverkoston

Rakennustöiden ansiosta raitiovaunuyhteys tulee jatkumaan vuonna 2017 valmistuvalle matkustajaterminaalille saakka. Lisäksi Jätkäsaarta kiertävä ratikkalinjasto saadaan käyttöön vuoteen 2020 mennessä, kun Atlantinkadun silta valmistuu. Välimeren­kadulle aletaan rakentaa uusia raitiotiekiskoja kesällä 2017.

Lisätietoja:

Projektijohtaja Ari Parviainen