​​Helsingin Sataman tavara- ja matkustajaliikenne kasvussa

Helsingin Sataman kesäkuun tavaraliikenteen määrä kasvoi viime vuoden kesäkuun liikennemäärään verrattuna 5,1 %, kokonaistavaraliikenteen määrä oli 950 000 tonnia.

Pääasiassa konteissa, rekoissa ja trailereissa kulkeneen yksiköidyn tavaraliikenteen määrä oli kesäkuussa 918 000 tonnia, josta tuontia 438 000 tonnia ja vientiä 479 000 tonnia. Tuonnin määrä ylitti viime vuoden vastaavan ajankohdan 5,2 % ja viennin määrässä on 10,8 % kasvua. Yhteensä yksiköidyn tavaraliikenteen määrä oli 8,1 % suurempi viime vuoden kesäkuuhun verrattuna.

Tammi-kesäkuussa yksiköidyn tavaraliikenteen määrä oli vähän yli 5,2 miljoonaa tonnia, josta tuonnin osuus oli reilut 2,4 miljoonaa tonnia ja viennin osuus lähes 2,8 miljoonaa tonnia. Tuonnin määrä jäi enää 0,4 % viime vuoden tasosta, viennin kasvu jatkui 5,8 % suuruisena. Yhteensä yksiköidyn tavaraliikenteen määrä oli 2,8 % suurempi viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon nähden.

Kokonaistavaraliikenteen määrä tammi-kesäkuussa oli hieman yli 5,7 miljoonaa tonnia, joka on 5,0 enemmän kuin viime vuonna vastaavaan aikaan.

Matkustajien määrä kesäkuussa oli 1 144 000, joka onlähes viime vuoden kesäkuun tasossa. Tammi-kesäkuun yhteenlaskettu matkustajamäärä oli lähes 5,1 miljoonaa matkustajaa, joka on 0,6 % enemmän kuin vertailukaudella.

Kansainvälisiä risteilyaluskäyntejä oli kesäkuussa 63 kappaletta ja niillä saapui Helsinkiin 100 000 matkustajaa, joka on 5,9 % enemmän kuin viime vuoden kesäkuussa.

”Alkuvuonna sekä matkustaja- että tavaraliikenteen kehittyminen on ollut Helsingin osalta pääosin positiivista. Erityisesti vientiteollisuuden uudet reititykset näkyvät positiivisesti Helsingin sataman kautta kuljetettujen tavaroiden määränä, mutta toivottavasti tämä kesäkuun viennin kasvun on merkki myös Suomen viennin piristymisestä. Myös kansainvälisen risteilyliikenteen sesonki on myös käynnistynyt edellisvuotta vilkkaampana” Kimmo Mäki, Helsingin Satama Oy:n toimitusjohtaja toteaa.

Lisätiedot: Kimmo Mäki, toimitusjohtaja, puh. 09 310 33 500.

• Työelämä

• vienti