Älykkäät Java-ohjelmoitavat modeemit mullistavat kauko-ohjauksen, etävalvonnan ja -huollon

Saksalaisen YAWiD-yhtiön modeemien Java-ohjelmoitavuus mahdollistaa sovellusten ohjelmoinnin suoraan modeemiin. Kun modeemin pariksi on aiemmin tarvittu erillinen logiikka, YAWiD-modeemi toimii itsenäisesti ohjelmoitavuutensa ansiosta. YAWiD-modeemit tuo Pohjoismaihin ja Venäjälle PPO-Elektroniikka Oy, joka kehittää älykkäitä etäohjaus ja -valvontaratkaisuja kansainvälisten yhteistyökumppaneidensa kanssa.

2000-luvulla on harpattu pitkä askel etävalvonnassa, tiedonkeruussa ja automatiikassa. Koneiden välisen tietoliikenteen (M2M) parissa toimiva YAWiD electronics GmbH on alan vahva osaaja. Suomalainen PPO-Elektroniikka Oy on tehnyt yhteistyötä YAWiD electronics GmbH:n perustaneen tiimin kanssa jo vuodesta 1995.

Java-ohjelmoitava modeemi taipuu moneen ─ uusi ulottuvuus M2M-liikenteeseen

− Modeemien Java-ohjelmoitavuus tuo uuden ulottuvuuden koneiden väliseen tietoliikenteeseen ja avaa teollisuudelle ja yrityksille tien kehittää toimintaa ja saada kustannussäästöä, vakuuttaa toimitusjohtaja Timo Ohtonen PPO-Elektroniikka Oy:stä.

YAWiD:n tuoteperheen uudet P.U.R.E. ja M.A.J.A. -modeemit eroavat toisistaan liitettävyytensä puolesta. M.A.J.A. on modeemien ”lippulaiva” (8 sisääntuloa/4 ulostuloa). P.U.R.E.-modeemista (4 sisään-/ulostuloa) löytyy useita muunneltavia versioita. Modeemit voidaan etäpäivittää ja niihin saa liitettyä paikannuksen.

Modeemien käyttötapoja on lukemattomia, niiden avulla voidaan toteuttaa etäyhteyksiin perustuvia ratkaisuja.

Esimerkkejä käyttötavoista:

• Kaukokäynnistystoiminnot
  • Tilatietojen välitys ja ohjaus
  • Etähuollon diagnostiikka
  • Energiayhtiöiden sähkösyötön valvonta
  • Katuvalojen ohjaus
  • Jäte- ja kierrätyssovellukset
  • Maatalouskoneiden valvonta ja ohjaus
  • Terveydenhuollon tarpeet, mm. hoivapalvelut

• YAWiD-modeemien merkittävimmät edut:

• Java-ohjelmoitavuus mahdollistaa sovellusten ohjelmoinnin suoraan modeemiin
  • Modeemiin voidaan ohjelmoida jopa 32 samanaikaista toimintoa
  • Käyttölämpötila-alue: -40 - + 85 °C
  • ARM11 -arkkitehtuuri
  • Suojattu liikenne
  • Sovellus langattomasti päivitettävissä
  • ”Watchdog” = aina päällä
  • Pieni koko
  • − M2M -palvelujen ja teknologiasovellusten yhdistäminen edellyttää laajaa ja syvällistä osaamista, toteaa YAWiD:n perustaja, toimitusjohtaja Stefan Bütow.

YAWiD:n tiimillä on M2M:stä jo yli kahdenkymmenen vuoden kokemus ja vankka tietotaito. Yrityksen kehitysyksikössä rakennetaan yksilöllisiä ja helposti laajennettavia asiakassovelluksia, jotka taipuvat moneen. Uudet P.U.R.E.- ja M.A.J.A. -modeemit ovat näyttöä innovatiivisesta työstä M2M:n parissa. YAWiD toimii yhteistyössä useiden ohjelmistokehitykseen erikostuneiden saksalaisten, itäeurooppalaisten ja pohjoismaisten yritysten kanssa.

YAWiD electronics GmbH tarjoaa älykkäitä ratkaisuja M2M-tarpeisiin. Ydinosaamista ovat langaton teknologia ja satelliittinavigointijärjestelmät. YAWiD on valtuutettu saksalaisen Gemalto M2M GmbH:n Cinterion® -jälleenmyyjä. Gemalto M2M GmbH on maailmanlaajuinen markkinajohtaja kännyköiden M2M -sovelluksissa. www.yawid.de

Lisätietoa tuotteista, ratkaisuista, käyttökohteista ja yhteistyöstä:

Timo Ohtonen, toimitusjohtaja, PPO-Elektroniikka Oy, 0400 420 393, timo.ohtonen@ppo-elektroniikka.fi
    Juha Taskinen, projektointi, PPO-Elektroniikka Oy, 09 566 09212, juha.taskinen@ppo-elektroniikka.fi

• langaton tiedonsiirto ja ohjaus
    • liikenne ja logistiikka
    • kiinteistöt ja rakentaminen