Vesivahingon ja siitä syntyvän homevaurion voi estää

Vesivahinko koskettaa tälläkin hetkellä monia koteja ja kiinteistöjä, oli syy vesiputken äkillinen rikkoontuminen tai kuukausia kestänyt piilovuoto. Kosteuden ja homeen aiheuttamat haitat ovat vakava yhteiskunnallinen ongelma Suomessa, mutta ennaltaehkäisyyn ei ole panostettu tarpeeksi. Vesivuoto on mahdollista havaita ajoissa PPO 868 -vesivuotohälytysjärjestelmä avulla.

Vesivahingon korjaamiseen löytyy avuksi niin kosteusvauriokuivausta, vesivahinkosaneerausta kuin hyvää vakuutusturvaa. Apu tulee usein aivan liian myöhään, kun vahinko on jo sattunut. Piilevät ja huonosti korjatut vesivauriot vähentävät aina kiinteistön ja asunnon arvoa ja ovat myös vakava terveysriski puhumattakaan koko yhteiskunnalle aiheutuvista kuluista. Kosteus- ja homeongelmiin liittyvät terveyshaitat aiheuttavat vuodessa 450 miljoonan euron kustannukset, jotka koituvat suurimmaksi osaksi kuntien maksettavaksi. Noin 600 - 800 000 henkilöä altistuu Suomessa päivittäin kosteusvaurioiden aiheuttamille epäpuhtauksille.

Homekorjauksien sijaan ennaltaehkäisyä

Suomessa ei panosteta ennaltaehkäisyyn ja kunnossapitoon. Kosteusvaurio johtaa home-ongelmaan, jos sitä ei korjata ajoissa kunnolla. Ongelmana on myös kosteusvaurioihin erikoistuneiden ammattikorjaajien puute. Jos kuivaus epäonnistuu, korjauksen jälkeen kohteessa saatetaan havaita hometta alle vuoden sisällä. Eduskunnan tarkastusvaliokunnan mietinnön (1/2013) mukaan nykyisen korjausvelan suuruudeksi on arvioitu 30—50 miljardia euroa. Kosteus- ja homevaurioiden terveydellisten talousvaikutusten suuruusluokka on arvioitu olevan noin 500 miljoonaa euroa vuodessa.

̶ Kiinteistöjen vesivahingot ovat nousseet 2000-luvun alusta lähtien. Edullinen ratkaisu on käden ulottuvilla, mutta ehkäisyn sijasta Suomessa maksetaan edelleen korjauksista, sanoo toimitusjohtaja Timo Ohtonen. Finanssialan keskusliiton tilaston mukaan vakuutusyhtiöiden korvaamien vesivuotovahinkojen määrä 2013 oli 36 000 kappaletta ja korvaussumma 157 miljoonaa euroa. Summa on yli kolminkertaistunut vuodesta 1990 (50 miljoonaa euroa). Kokonaisvahinkojen summa on moninkertainen, koska vain tietty osuus vahingoista korvataan.

Ohtonen korostaa, että homemyrkkyyn ei pesu auta. Haitalliset homeitiöt ja mikrobit alkavat kehittyä kosteusvaurioissa välittömästi.
̶ Kosteusvaurioiden taloudellinen menetys kiinteistökannallemme on miljardeja ja lisäksi tulevat terveyshaitat, sairauspoissaolot ja sairaseläkkeet, painottaa Ohtonen.

Vesivuotohälytin valvoo ja ilmoittaa vesivuodosta
PPO 868 - vesivuotohälytysjärjestelmä soveltuu kaikkien kiinteistöjen vesivuotojen estämiseen. Kun vesivuotoanturi havaitsee vettä, PPO 868 -vesivuotohälytin välittää GSM-modeemin välityksellä haluttuun numeroon tiedon. Näin vuoto havaitaan heti alussa eikä suurta vahinkoa pääse syntymään. Modeemiin voidaan yhdistää myös palovaroittimet.

Vesivuotohälyttimellä voidaan valvoa kaikkia vettä käyttäviä laitteita sekä vesi- ja viemäriputkistoja. Vesivuotohälytysjärjestelmän asennuksen yhteydessä tarkastetaan myös vesipisteet ja putkiliitokset. Tarkastuksen yhteydessä löydetään piilevät vesivuodot.

̶ Järjestelmä voidaan toimittaa taloyhtiöihin valmiina palvelupakettina, jolloin vältytään kertaluonteiselta maksuerältä. Kuukausittainen maksuerä on pieni hinta vesiputkien ja vettä käyttävien laitteiden toimintavarmuudesta. Taloyhtiön hallitus voi päättää hankinnasta budjetin raameissa, kertoo tekninen asiantuntija Kimmo Konttinen PPO- Elektroniikka Oy:stä.

̶ Vesivuotojen ennaltaehkäisyssä on tärkeää yleisen tietoisuuden lisääminen vuotovahinkojen syntyyn vaikuttavista tekijöistä. Taloyhtiöissä tulisi pitää huolta asukkaiden hyvästä ohjeistamisesta ja vettä käyttävien laitteiden ja putkistojen hyvästä kunnosta. Ennaltaehkäisevät ratkaisut säästävät merkittävästi. Vakuutusturva ja korjausrakentajat auttavat vahingon synnyttyä, mutta toimiva vesivuotohälytin estää suuren vahingon, painottaa Konttinen.

Esimerkkinä julkisista rakennuksista hän mainitsee hotellit, joiden riesana ovat suihkuun sammuvat asiakkaat. ̶ Veden valuminen huomataan vasta siinä vaiheessa, kun vesi valuu alakerroksiin. Jos suihkussa olisi vesivuotohälytin, ongelma havaittaisiin ajoissa ja vakavilta seurauksilta vältyttäisiin, Konttinen huomauttaa.

̶ Toimivaa vesivuotohälytintä voidaan verrata palovaroittimen toimintaan. Se ennaltaehkäisee vakavia vahinkoja ja sitä kautta taloudellisia menetyksiä ja terveyshaittoja. Yhteiskunnan tasolla puhutaan suurista säästöistä, korostaa toimitusjohtaja Timo Ohtonen.

Toimitusjohtaja Timo Ohtonen, 0400 420 393, timo.ohtonen@ppo-elektroniikka.fi

Tekninen asiantuntija Kimmo Konttinen, 050 5314922, kimmo.konttinen@ppo-lektroniikka.fi

****

PPO-Elektroniikka Oy suunnittelee, valmistaa, maahantuo ja vie vaativaa valvontaelektroniikkaa. Yritys on toteuttanut turvateknisiä ratkaisuja asiakkaiden yksilöllisiin tarpeisiin jo 33 vuoden ajan. Yrityksen laitteistot valvovat tälläkin hetkellä sähkölaitteiden turvallisuutta Suomen sairaaloiden leikkaussaleissa.

PPO 868 -vesivuotohälytysjärjestelmä on Finanssialan keskusliiton hyväksymä ja sille on myönnetty vuoden 2009 merkittävän turvallisuusalan tuotteen kunniakirja (Ohto-kunniakirja).