Ötökkäkokki tuottaa tulevaisuuden ruokaa

Hyönteisravinnossa ykkösjuttu on ekologisuus, hyvänä kakkosena tulee terveellisyys. ChefBug toi ensimmäisenä markkinoille kotimaiset ruokatoukat.

Hyönteisravinnon terveellisyys kiinnostaa kuluttajia. Ötökkäkokki ja elintarviketieteiden maisteri Aija Viitaniemi toi kotimaiset ruokatoukat ensimmäisenä Suomen markkinoille ja on maistattanut hyönteisherkkujaan lukuisilla ryhmillä.

”Kokemukseni mukaan ikäihmiset ovat hyvin kiinnostuneita, johtuen hyönteisten ravintoarvoista. Niistä saa runsaasti proteiinia, pehmeitä rasvoja ja muita ravintoaineita, jotka ovat tarpeen myös vanhemmiten.”

Paahdettu jauhopukin toukka sisältää 44 prosenttia proteiinia, kotisirkka 55 prosenttia. ”Eli enemmän kuin punainen liha”, Viitaniemi huomauttaa. Hyönteisissä on myös mm. rautaa, B12-vitamiinia ja omega-rasvahappoja.

Ekologisuuden lähtökohtia ovat lähituotanto sekä hyönteisten vähäinen tilan ja veden tarve verrattuna perinteisiin tuotantoeläimiin. Kilo hyönteisiä kasvaa parilla vesilitralla. Osa kasvissyöjistäkin kelpuuttaa ötökät ravintoonsa. Hyönteiset syövät viljaa ja vihanneksia, ja niiden käsittely on eettistä. Viitaniemi kertoo hyönteisten elävän lajilleen sopivissa oloissa eivätkä kärsi, kun ne lopuksi vaivutetaan horrokseen.

Suomessa hyönteisten kasvatus on vielä pientä ja käsityövaltaista verrattuna Aasiassa käytettävään automatiikkaan. Viitaniemi nostaa kuitenkin kotimaisuuden valteiksi korkean hygienian, tietämyksen ja laadunvalvonnan.

ChefBugin toukat tulevat valvotulta eteläsuomalaiselta tilalta ja toiminta käynnistyi vuonna 2018. Aija Viitaniemi on taustaltaan myös kokki, keittiömestari ja ravintola-alan opettaja. Chefbugia hän luotsaa yhdessä puolisonsa ja yhtiökumppaninsa Tapani Virtasen kanssa. Yritys pitää kesäkahvilaa, ötökkämaistiaisia ja koulutuksia omistamassaan vanhassa koulurakennuksessa Oriveden Eräjärvellä.

ChefBugin toukat ja sirkat lähtevät maailmalle Herkkuhyonteiset.fi-verkkokaupasta. Niitä saa myös monista elintarvikekaupoista, ravintoloista ja jälleenmyyjien verkkokaupoista. Hyönteisiä on mm. maustettuina, paahdettuina sekä pakattuina sellaisenaan nautittaviksi tai ruoanvalmistuksessa käytettäviksi. Mausteeksi on tarjolla hunajaa, hapokkaana erikoisuutena myös muurahaisia.

”Verkkosivujemme resepteillä hyönteisruoista saa maukkaita ja kauniita,” Viitaniemi lupaa.

Vinkki:

• Kokeile sirkkoja ja toukkia myös osana jauhelihapihvitaikinaa kesägrillissä pariloitavaksi.

• Maatalous, maanviljely, kalastus

• ekologisuus