Paremman elämän puolesta

Suurin yksityinen työnantaja Suomessa, S-ryhmä, hyödyntää digitaalisuutta yhteisöllisyyden vahvistamiseen ja tarjoaa työntekijöilleen monipuolisia urapolkuja.

Uskallan, arvostan, toteutan – S-ryhmän johtamislupaukset suorastaan imaistiin arkeen, kun ne pari vuotta sitten lanseerattiin. Nyt lupausten toteutumista seurataan hallituksen päätöksellä strategisen mittarin avulla. ”Se kertoo paljon tahtotilasta ja sitoutumisesta. Jokainen meistä ansaitsee hyvää johtamista”, sanoo Suomen Osuuskauppojen Keskuskunnan (SOK) henkilöstöjohtaja Susa Nikula. Konkreettisesti auki puretut johtamislupaukset toimivat runkona S-ryhmän johtamiselle, yhteistyö- ja toimintakulttuurin kehittämiselle. ”Nyt kun lupauksiin on sitouduttu, niihin voidaan myös vedota arjessa."

S-ryhmä on noin 40 000 työntekijän yritysryhmä, johon kuuluu 19 asiakkaidensa omistamaa alueosuuskauppaa. SOK vastaa ketjujen kehittämisestä ja konsepteista keskitetysti. Palveluita tarjotaan valtakunnallisesti paikalliset tarpeet huomioiden. “On majoitusta, ravintolapalveluja, kampaamoja, hautauspalveluja, liikuntapaikkoja ja ruokakauppoja. Haluamme pitää Suomen toiminnassa”, Nikula kertoo.

Sisäisiä yrityskulttuureita on S-ryhmässä yhtä monta kuin osuuskauppojakin. Hiljattain päivitetyn ryhmästrategian mukaan missiona on tehdä yhdessä parempi paikka elää. Missio ja arvot jalkautuvat ketjuille, liiketoiminnoille ja osuuskaupoille paikallisesti räätälöiden.

Ryhmää sitoo kuitenkin vahva s-ryhmäläisyyden liima, joka on pitänyt myös Susa Nikulan hihat käärittyinä yhteisen hyvän eteen jo 25 vuotta. Hänen ensimmäinen tehtävänsä oli perustaa Vaasan Sokos Hotel Tropiclandiaan vapaa-ajan ohjelmapalvelutiimi. ”Jos itse haluaa ja näyttää kyntensä, on täällä mahdollisuuksia vaikka mihin. Toimialoja ja organisaatiotasoja on niin monia.”

Ihmiset, niin työntekijät kuin asiakkaatkin, ovat S-ryhmässä kaiken keskiössä, Nikulan mukaan lähes jokaiseen työtehtävään liittyy asiakaskohtaamisia. Työntekijäkokemuksen yhteys asiakaskokemukseen on kiistaton. Mittareilla mitattuna ne yksiköt, joissa työtyytyväisyys on kunnossa, tekevät myös hyvää tulosta ja omaavat tyytyväisimmät asiakkaat. S-ryhmä tarjoaa Suomen laajimmat henkilöstöedut sekä kulttuurin, jossa työskennellään paremman tulevaisuuden eteen pitkällä aikavälillä. Silti tekemisen tahti on hektinen ja esimerkiksi digitaalisiin palveluihin satsataan nyt paljon. ”Tämän päivän kovassa kilpailussa on oltava timmissä kunnossa myös kansainvälisiä jättejä silmällä pitäen.”

Tekniikka auttaa kulttuurin kehittämisessä ja viestinnässä

S-ryhmässä on otettu hiljattain käyttöön myös Workdayn henkilötietojärjestelmä, jonka kautta jokainen näkee omat tietonsa sekä valtavan koulutustarjonnan. Jokaisen työntekijän halutaan pysyvän työmarkkinakelpoisena jatkuvan oppimisen kautta. Siksi S-ryhmällä on myös oma osaamisen kehittämiskeskus, Jollas Instituutti, joka järjestää alueellisia valmennuksia. Myös lähiopetusta järjestetään edelleen.

Erityisen ylpeä Susa Nikula kertoo olevansa työyhteisöstä, joka tuntuu yhdeltä suurelta perheeltä. Arjen viestintään käytetään Facebookin Workplace-työsovellusta, joka tuo lähes kaikki työntekijät ympäri maan saman sosiaalisen median ääreen. Sovelluksen eri ryhmissä jaetaan työhön liittyviä tiedotteita, kysymyksiä, palautetta ja haasteitakin. “Siellä järjestetään tapahtumia, tsempataan kollegoita ja toivotetaan uusia osaajia tervetulleiksi”, Nikula iloitsee.

• Työelämä

• digitalisuus