Rejlers on kivunnut insinöörialan mestaruusliigaan

Digitaalisen tiedon hyödyntämisessä ollaan maailmassa vielä alkumetreillä ja sijoittaja voi odottaa insinööriyritykseltä kestävää kasvua. Rejlersin Suomen maayhtiö on kasvattanut toimintaansa määrätietoisesti jo yli 14 vuoden ajan. Kestävällä pohjalla oleva liiketoiminta ja kirkas strategia ovatkin tehneet yrityksestä alansa kovimman haastajan.

Tukholman pörssissä noteerattu Rejlers on tarjonnut omistajilleen mielenrauhaa tasaisella kasvullaan. Hiljattain myös Handelsbanken otti yhtiön seurantaansa, eikä ihme: osakkeen arvo on noussut noin neljällä eurolla parin vuoden aikana ja tavoitehinta on moninkertainen.

Vastoin yleistä trendiä, Rejlersillä suunnitellaan ja toteutetaan tavoitteet viiden vuoden aikajänteellä. ”Se on riittävän pitkä aika reagoida. Tarvittaessa ehdimme muuttaa toimintatapojamme ja etenkin oppia”, painottaa Rejlers Finlandin toimitusjohtaja Seppo Sorri.

Toimintatapa on osoittautunut menestysreseptiksi. Kuluvalla jaksolla 2015-2020 yrityksen liikevaihto tuplataan jo vuoden etuajassa. Liikevaihdon kaksinkertaistaminen on jälleen tavoitteena vuoteen 2025 mennessä. Silloin puhutaan jo täysin uudesta kokoluokasta. ”On kokonaan erilainen juttu tuplata liikevaihto tästä eteenpäin. Se vaatii erilaista osaamista”, Sorri huomauttaa. Kestävä kasvu ei olisi mahdollista ilman pitkäjänteisyyttä, ihmisten mahdollisuutta kasvaa ja oppia mukana. Niihin asioihin Rejlersillä ymmärretään panostaa.

Neljä toimialaa tuo suhdannekestävyyttä

Tekniikka on Rejlersin ydintä, on se sitten suunnittelua valvontaa tai mitä vain insinööriltä voi toivoa. ”Ei ole sellaista projektia, johon meitä ei voisi harkita toimittajaksi”, Seppo Sorri sanoo. Suhdannekestävyys haetaan neljän toimialan tasapainolla: energia, infra, teollisuus ja rakentaminen. Yhtiö voi olla mukana kaikissa elinkaaren vaiheissa projektiluontoisesti tai jatkuvana palveluna: konsultoinnissa ennen rakennuspäätöstä, itse rakennusvaiheessa sekä asiantuntijana omaisuuden arvon ylläpitämisessä – oli kyseessä sitten teollisuuden tuotantoyksikkö, sairaala tai vaikka kirjasto. Esimerkiksi maailman parhaaksi uudeksi kirjastoksi valitussa Oodissa Rejlersin tehtävänä ollut sähkö-, tele- ja turvaratkaisut sekä valaistuksen suunnittelu.

Oodin suunnittelussa tavoiteltiin tunnelmallista yleisilmettä. Päämääränä oli yhdistää valaistuksessa sekä toiminnallisuus että näyttävyys, samalla huomioiden muut suunnittelualat. Kuva: Rejlers

Digitaalisuus on tiiviisti läsnä erityisesti kohteen suunnitteluvaiheessa, kun kerätään tiedoksi jalostettavaa dataa. Käyttövaiheessa tietoa saadaan kerättyä, varastoitua ja analysoitua. Tämän datan avulla käyttäjä saa itselleen merkityksellisen insinööritiedon käyttöönsä. ”Se voi olla lämpötila, kosteus, prosessiarvio, ilmanlaatu, ääni, ilmastointi tai valaistus”, Sorri kertoo.

Rejlers on vahvasti mukana myös Suomen sähköverkon mittaamisessa ja analysoinnissa. Tänä vuonna yhtiö suunnittelee jo kolmatta voimajohtoa Kajave Oy:lle Kainuussa ja toimii siinä myös rakennuttajana. Seppo Sorri arvioi, että seuraavien 5-10 vuoden aikana suurimmat haasteet ovat energiatoimialalla, kun tuotannossa siirrytään uusiutuviin polttoaineisiin ja kestäviin tuotantotapoihin. Käyttötapojen muuttuessa on suunniteltava myös uusia tapoja jakaa energiaa. Tästä hyvä esimerkki on sähköautojen latausverkon rakentaminen. Energiatoimialaan tullaankin investoimaan erittäin suuria summia tulevien vuosien aikana.

Asiantuntijayhtiön ytimessä

12 vuotta Rejlers Finlandin toimitusjohtajana ollut Seppo Sorri on itse diplomi-insinööri, joka tuli taloon vuonna 2005 aluejohtajaksi. Työntekijöitä oli silloin reilut 160. Yhtiö on Sorrin aikana kasvanut kannattavasti, muuttanut tarjoamaportfoliota, oppinut ja opiskellut tehokkaimpia kasvun rakennuspalikoita. Lokakuussa henkilömäärä nousi 220 henkilöllä yritysoston myötä. Kun siihen lisätään Neste Engineering Solutionin (NES) liiketoimintakaupan myötä hankittu Abu Dhabin yksikkö, Sorrin johtaman Rejlers Finlandin operatiivinen henkilömäärä nousee jo reippaasti yli tuhanteen. Se on lähes puolet koko konsernin työntekijämäärästä.

Rejlers saavuttaa yli 100MEUR liikevaihdollaan paikkansa TOP10 insinööritoimistojen joukossa. Kilpailuhenkisessä yhtiössä on voimakas yhdessä tekemisen ja yhteenkuuluvuuden henki. ”Haluamme pelata mestaruusliigassa ja taistella liigavoitosta koko ajan”, Sorri painottaa.

Strategiana on, että puolet kasvusta tehdään yrityskauppojen kautta ja puolet rekrytoinneilla. ”Kun nämä ovat kirjattuina strategiaan ja KPI:t tukevat niitä niin odotukset ovat selkeät.”

Jokaiselle toimialalle ja toimintaryhmälle rakennetaan viiden vuoden toimintasuunnitelmat. Päätökset rekrytoinneista tehdään pienissä yksiköissä ja valta on operatiivisella tasolla, siellä missä asiakkaat kohdataan. Sorri on hyvillään siitä, että Rejlersillä työurat ovat pitkiä, vastuuta otetaan ja asioita uskalletaan tehdä eri tavalla. Myös erinomaisten verkostojen merkitys korostuu.

”Visiomme on olla jatkuvan oppimisen organisaatio. Se on tärkeää yrityksen lisäksi myös yksilöille. Itsensä kehittäminen antaa turvaa tulevaisuudesta ja haastaa kasvamaan. Oppimisen ilmapiiri on samalla työntekijälle armollinen koska kenenkään ei odoteta tietävän kaikkea. Koskaan ei olla valmiita ja virheetkin vain siivittävät kehitykseen”, Sorri sanoo. Hän tuo esiin yhtiön tarjoaman 1,5 vuoden johtamisen erikoisammattitutkinnon muun ammatillisen koulutuksen lisäksi. ”Osaaminen kumuloituu ja haasteisiin uskalletaan tarttua herkemmin.”

Yhteinen tavoitetila

Seppo Sorrin viesti Suomen talouspäättäjille liittyy luottamukseen ja rohkeuteen ottaa riskejä. ”Toivon, että pienenä kansana olisimme notkeita ja muuttuvaan maailmantilanteeseen nopeasti reagoivia. Suomalaiset osaavat ja tekevät valveutuneita päätöksiä, kunhan siihen annetaan mahdollisuus. Meillä on kyky toimia niin, että paikallisesti sopimalla yritykset menestyvät.”

Sorri kokee ongelmalliseksi insinöörikoulutuksen alueellisen keskittymisen. ”Kasvaminen ja toimiminen on hankalaa alueilla, joilla koulutusta ei ole tarjolla. Jos se on meille haitallista, se on varmasti haitallista koko yhteiskunnalle”, hän toteaa.

• Yritystoimi

• kajave