​Ennakoivan analytiikan kuuma syksy: Python ja R Qlikissä

Näin syksyn kynnyksellä business intelligence -maailmassa eletään jännittäviä aikoja. Qlik Senseen tuli vihdoinkin jo pitkään uumoillut R- ja Python-toiminnallisuudet. Näin Python-miehenä tämä lämmittää mieltäni ja sieluani. Tässä blogissa kerron tiivistetysti omista ennakkofiiliksistäni R- ja erityisesti Python-laajennuksesta.

Qlikin BI-markkinaympäristössä R/Python-integraatio tulee tarpeeseen. Nyt R:ää ja Pythonia voi hyödyntää sekä Qlikin skriptissä että visualisoinneissa. Visualisoinneissa toiminnallisuus mahdollistaa esimerkiksi valinnoista riippuvien suoran sovituksien tai klusterointien tekemistä. Tällöin laskenta tapahtuu “lennosta”, ja R:llä tai Pythonilla tehtyjä laskentoja ei saa takaisin tietomalliin. Skriptissä laskenta voidaan tehdä joko rivikohtaisesti tai aggregoituna arvona. Ennakoiva analytiikka voidaan tällä tavalla tuoda mukaan esim. QVD-tiedostoihin ja hyödyntää valmiiksi laskettuja arvoja raportoinnissa. Käytännössä ennakoiva analytiikka rajoittuu vain kevyeen laskentaan tässä vaiheessa. Ennakoivan analytiikan mallit ja raskaampi laskenta kannattaa yhä tehdä muilla työkaluilla, kuten Alteryxilla. Myös "in-house" tehty R- ja Python-kehitystyökään tuskin menee hukkaan Sensen jatkokehitystä ajatellen.

Yksinkertaistettuna konepellin alla tapahtuu seuraavanlaista: Qlik lähettää relevantin datan valitulle laskentamoottorille ja pyytää tätä suorittamaan jonkin operaation. Tämän suoritettuaan moottori palauttaa tuloksen Qlikille ja Qlik muuntaa sen QIX:n ymmärtämään muotoon. Integraatio mahdollistaa siis laskennan ulkoistamisen Qlikiltä Pythonin ja R:n moottoreille. Tämä tarkoittaa myös sitä, että kaikki Pythonin ja R:n funktiot ja kirjastot ovat myös tätä kautta Qlik Sensen käytettävissä. Lisäksi tämä laskenta voidaan tehdä toisella palvelimella, jolloin Python ja R eivät vie palvelinresursseja Qlikiltä. Tämäkin ominaisuus on elinkaarensa alussa, joten mielenkiinnolla jäämme odottamaan sen kehittymistä.

Petteri Karsisto, konsultti. Infrastone Oy, Part of Visma

Infrastone Oy, nyt osa Visma Consulting Oy:tä, auttaa asiakkaitaan jalostamaan ja visualisoimaan dataa sekä hyödyntämään dataan perustuvaa analytiikkaa. Vuodesta 2003 lähtien, ensimmäisenä Qlik-kumppanina Suomessa, olemme auttaneet reilusti yli sataa asiakasorganisaatiota hyödyntämään jalostettua informaatiota omassa toiminnassaan sekä toimittaneet satoja analytiikkaratkaisuja ja -sovelluksia eri toimialoilla toimivien organisaatioiden liiketoiminnan tarpeisiin.

Tervetuloa kuulemaan erilaisesta lähestymistavasta analytiikkaan ja juhlimaan Suomen Qlikin 10-vuotista taivalta 26.10.2017! Puhujina tapahtumassa mm. luovimmaksi suomalaiseksi valittu Perttu Pölönen, Keskon Chief Digital Officer Anni Ronkainen, Kiinteistömaailman varatoimitusjohtaja Marina Salenius, Procountorin CTO Lauri Lehtonen ja HopLopin CFO Mikko Laine. Lue lisää ja ilmoittaudu!

• Teknologia, yleinen

Rasmus Karlgren