​Kuinka käyttää modernia peruutuspeiliä?

Olen nähnyt jo kyllästymiseen asti myyntikalvoja, joissa on kuva auton sisältä ja kuvassa kysytään, johdatko sinä katsomalla peruutuspeilistä vai katsomalla eteenpäin. BI-työvälineet historiatiedolla rinnastetaan peruutuspeiliin. Ainakin alalla jo jonkin aikaa toimineen näkökulmasta vertauskuva on aikansa elänyt.

On siltikin myönnettävä, että asia on ja tulee aina olemaan ajankohtainen.

Millä tiedolla sinä (juuri sinä) johdat organisaatiosi tai oman yksikkösi toimintaa? Mihin tietoon perustat omat päätöksesi ja näkemyksesi? Perustuvatko ne jo toteutuneeseen tietoon vai ennakoitko systemaattisesti myös tulevaa?

Miten tulevaisuuteen saa näkymän peruutuspeilin avulla, ja vielä systemaattisesti?

1. Käyttämällä maalaisjärkeä ja päättelykykyä, joka perustuu omaan kokemukseen ja subjektiivisiin näkemyksiin. Kokemus tuo usein näkemystä ja varmuutta, siihen on hyvä perustaa. Myös intuitiolla on suuri rooli, hyvässä ja pahassa. Olemme kuitenkin ihmisiä ja jokainen meistä omanlaisensa. Riskinä on systemaattisesti riskien ja mahdollisuuksien ali- ja yliarviointi. Meillä on myös rajoitteemme. Monimutkaisessa logiikassa ja suurissa tietomäärissä rajamme saattavat tulla vastaan.
  2. Ottamalla avuksi ennakoivan analytiikan. Menemme suuntaan, jossa ”kone” voi tuoda meille enemmän ja enemmän tietoa päätöksenteon tueksi. Ei pelkästään trendejä isosta data-aineistosta, vaan myös toimintasuosituksia. Tämä antaa merkittävästi faktapohjaista selkärankaa päätöksiin. ”Koneen” haasteena on kuitenkin, että sillä ei ole samanlaista intuitiota kuin sinulla. Se ei (välttämättä) pysty päättelemään avainasiakkaan orastavaa tyytymättömyyttä niin kuin sinä. Toisaalta se pystyy tuomaan esille asioita, joihin sinä et inhimillisten rajoitteidesi vuoksi kykene.
  3. Keräämällä näkemystä niiltä, joilla sitä parhaiten on eli ns. kentän väeltä. Tyypillisesti tähän hyödynnetään liiketoiminnan suunnittelujärjestelmää, Exceliä tai erilaisia lomakkeita. Suunnittelujärjestelmien hyöty on tiedonkeräyksen ohella laskenta, joka mahdollistaa liiketoiminnan mallintamisen. Lopputuloksena saadaan tietoa toiminnan ja talouden tueksi. Järjestelmät mahdollistavat tavoitteiden asetannan, asioiden syy-seuraussuhteiden tarkastelun sekä erilaisten skenaarioiden simuloinnin.

Ovatko nämä toisiaan poissulkevia asioita? Eivät missään nimessä. Intuitiota tarvitaan aina, suunnittelujärjestelmä mahdollistaa tietojen systemaattisen keräämisen sekä liiketoimintalogiikan mallintamisen ja tilastolliset menetelmät tuovat tukea ja selkärankaa päätöksentekoon.

Nämä kaikki tulisi tavalla tai toisella yhdistää peruutuspeiliin. Optimitilanteessa käyttäjä saa tavallaan yhden luukun taktiikalla kaikki päätöksenteossa tarvitsemansa tiedot. Käyttäjän ei pitäisi välittää siitä, mitä konepellin alla tapahtuu ja mistä osista kokonaisuus koostuu. Pääasia on, että päätöksenteon hetkellä voidaan peruutuspeilin lisäksi katsoa myös eteenpäin ja nähdä kirkkaasti mihin suuntaan ollaan ajamassa.

Osallistumme Qlikin Visualize Your World-tapahtumaan Helsingissä 26.10. Tule rohkeasti juttelemaan Solitan standille. Näytämme mielellämme kuinka peruutuspeiliin yhdistetään kirkas näkymä eteenpäin.

Teemu Kaipiainen, Senior Consultant & Business Lead, Solita Oy

Solita on digitaalisen liiketoiminnan, datan ja analytiikan asiantuntijayritys. Meitä on tällä hetkellä noin 600 henkeä Helsingissä, Tampereella, Oulussa, Tukholmassa ja Singaporessa. Rakennamme asiakkaidemme kanssa palveluja ja liiketoimintaa ensimmäisistä ideoista vaativiin toteutuksiin saakka.

Tervetuloa kuulemaan erilaisesta lähestymistavasta analytiikkaan ja juhlimaan Suomen Qlikin 10-vuotista taivalta 26.10.2017! Puhujina Visualize Your World -tapahtumassa mm. luovimmaksi suomalaiseksi valittu Perttu Pölönen, Keskon Chief Digital Officer Anni Ronkainen, Kiinteistömaailman varatoimitusjohtaja Marina Salenius, Procountorin CTO Lauri Lehtonen ja HopLopin CFO Mikko Laine. Lue lisää ja ilmoittaudu!

• Teknologia, yleinen

• tiedolla johtaminen