Qlik nousi johtavaksi BI-alustaksi riippumattomassa vertailussa

Arvostetun tutkimusyhtiön Forresterin raportti on nimennyt Qlikin maailman johtavien Business Intelligence -alustatoimittajien joukkoon. Raportti vertaili suuryritysten Business Intelligence -alustoja, joilla on eniten on-premises -asennuksia maailmassa.

Qlik erottautuu raportin mukaan joukosta tehokkaalla assosiatiivisella BI-moottorillaan. Tämä ilmaisu tarkoittaa käytännössä sitä, että käyttäjät voivat helposti esittää kysymyksiä tutkiakseen tietoa vapaasti. Vastakohtana olisi perinteinen malli, jossa käyttäjät joutuvat tyytymään ennalta määriteltyihin SQL-tietokantaan pohjautuviin kysymyksiin. Koko raportti on ladattavissa täältä.

Raportin perusteella Qlikin käyttöliittymä nauttii käyttäjien suurta arvostusta. Käyttäjät voivat yksinkertaisesti alkaa kirjoittaa haluamiaan hakusanoja ohjelmiston assosiatiivisen, muistinvaraisen moottorin ansiosta. Kun hakusana vastaa jotakin muistissa olevaa dataa, käyttäjä näkee tämän heti korostettuna. Tämä monipuolisen tutkimisen salliva käyttöliittymä oli Forresterin mukaan tärkeä syy sille, että asiakasreferenssit antoivat Qlikille korkeimpia arvosanoja sijoitetun pääoman tuotosta.

”Tunnistimme alustan vahvuuden, kun kehitimme Qlik Sensen. Tiesimme, että kun ytimenä on assosiatiivinen moottorimme, pystyisimme kasvamaan asiakkaidemme mukana koko heidän data-analytiikan taipaleellaan”, sanoi Qlikin toimitusjohtaja Lars Björk. ”Meille on tärkeää, että avoin alustamme tarjoaa täyden valikoiman ominaisuuksia analytiikasta suuryritystason hallintaan.”

• Yritystoimi

Rasmus Karlgren