Työturvallisuutta ei voi ulkoistaa

Kansainvälisen työjärjestön ILOn koordinoimaa Kansainvälistä työturvallisuuspäivää vietettiin 19. kerran 28. huhtikuuta. Miten se näkyi organisaatiossasi vai oliko se vain uutinen yrityksesi intranetissä? Käsitelläänkö työturvallisuutta vielä vain kustannustekijänä vai välitämmekö oikeasti kaverista?

Työturvallisuuden pitäisi olla meidän kaikkien, kentältä johtajaan, yhteinen asia. Sillä säästetään parhaimmillaan ihmishenkiä ja pienemmässä mittakaavassa parannetaan tehokkuutta kun ei olla kotona tapaturman tai työperäisen sairauden takia. Unohdamme usein myös työturvallisuudesta pitkäaikaisen altistumisen - se ei näy heti, mutta voi johtaa jopa kymmenien vuosien jälkeen työperäiseen sairastumiseen esimerkiksi pölylle altistumisen vuoksi. Millainen arvo on kaverilla, jolle on tullut ajan myötä pölykeuhko? Kuka kantaa vastuun? Usein sairastuneen kaverin näkökulmasta todistustaakka jää hänelle ja siitä seuraa pitkä oikeuden hakeminen erilaisissa viranomaiskanavissa sekä työnantajan kanssa. Tämä ei voi olla myöskään työnantajan etu: asioiden selvittämiseen sitoutuu henkilöstöhallinnon ja juristin aikaa reippaasti, lisäksi mahdollinen käräjöinti ja päälle vielä mahdolliset työkyvyttömyyden aiheuttamat kustannukset. Kaikesta tästä voimme välttyä huolehtimalla kaverille turvallisen työympäristön ja panostamalla oikeasti työturvallisuuteen myös alihankintaketjussa.

Esimerkillä johtaminen

Me työelämässä jo tovin olleet voimme vaikuttaa omalla toiminnallamme niin yksilö- kuin yritystasolla, jotta huominen olisi turvallisempi kaikille kavereille. Useissa tutkimuksissa on todettu, että ammatilliseen identiteettiin ja asenteisiin voimme vaikuttaa parhaiten jo tulevien kavereiden kouluttaessa itseään. Onkin hienoa havaita, että esimerkiksi turvapuistoja on avattu Suomeen, joihin opiskelijat pääsevät tutustumaan vanhojen kaverien opastuksella.

• Rakentaminen, kiinteistö

• työturvallisuusviikko