Rochen uusi ihon alle pistettävä MabThera-valmiste on hyväksytty Euroopassa non-Hodgkin-lymfooman yleisimpien muotojen hoitoon

MabThera (rituksimabi) uusi ihon alle annettava lääkemuoto follikulaarisen lymfooman  ja diffuusin suurisoluisen B-solulymfooman hoitoon on hyväksytty Euroopassa.

Kyseessä on toinen Euroopassa hyväksytty uudentyyppinen ihon alle annettava lääkemuoto Rochen syöpävalmisteille, sillä Herceptin-valmisteen ihon alle annettava lääkemuoto hyväksyttiin syyskuussa 2013.

”Yhtiömme missio on parantaa ihmisten elämää, joten olemme iloisia siitä, että MabTheran ihon alle annettava lääkemuoto on  hyväksytty non-Hodgkin-lymfooman yleisimpien muotojen hoitoon”, sanoo Suomen Rochen lääketieteellinen johtaja Klaus Tamminen. ”Uskomme, että tämä viidessä minuutissa annettava MabThera hoito parantaa potilaiden ja heille hoitoa antavien terveydenhuollon ammattilaisten hoitokokemusta  verrattuna MabTheran infuusiona laskimoon annettavan lääkemuodon noin 2,5 tunnin antoaikaan.”

Euroopassa saatu hyväksyntä perustuu pääasiallisesti SABRINA-rekisteröintitutkimuksesta saatuihin tietoihin, jotka julkaistiin äskettäin The Lancet Oncology 1) - lehdessä.

Tietoa MabTherasta

MabThera on monoklonaalinen vasta-aine, joka sitoutuu B-solun pinnan CD20-antigeeniin. CD-20 antigeenia ilmennetään sekä terveiden, että sairaiden B-solujen pinnalla. Vasta-aineen (MabThera) sitoutuminen pinta-antigeeniin käynnistää kehon luonnollisen puolustusjärjestelmän, joka tuhoaa B-solun. Luuytimen kypsymättömät B-solujen esiasteet eivät vielä ilmennä CD20 vasta-ainetta, mikä mahdollistaa terveiden B-solujen uusiutumisen kypsymättömistä esiasteista hoitoja seuraavien useiden kuukausien aikana.

MabThera hyväksyttiin Euroopan unionissa kesäkuussa 1998, minkä jälkeen sitä on käytetty yli 2,7 miljoonan tiettyjä verisyöpiä sairastavan potilaan hoitoon. MabThera-hoidon teho ja turvallisuus on dokumentoitu yli 15 vuoden ajalta yli 300 faasin II/III kliinisessä tutkimuksessa. MabThera on hyväksytty verisyöpien hoitoon. Tarkemmin sen käyttöaiheet ovat tietyntyyppiset  non-Hodgkin-lymfoomat sekä krooninen  lymfaattinen leukemia. Sitä tutkitaan edelleen myös muuntyyppisten verisyöpien hoidossa sekä muiden sairauksien hoidoissa, missä CD20- positiivisten solujen oletetaan olevan osallisina (taudin syntyyn).

Tietoa non-Hodgkin-lymfoomasta

Lymfoomaa on kahta päätyyppiä: Hodgkin-lymfoomaa ja non-Hodgkin-lymfoomaa (NHL).

Kaikista todetuista lymfoomatapauksista noin 85 % on non-Hodgkin-lymfoomia 2), jotka aiheuttivat vuoden 2012 aikana maailmanlaajuisesti noin 200 000 potilaan kuoleman 3) .Lymfoomat ovat imukudosjärjestelmän (imukudosjärjestelmä koostuu imusuonista, imusolmukkeista ja imukudoselimistä) syöpiä. Imukudosjärjestelmä ylläpitää elimistön nestetasapainoa ja puolustaa  elimistöä taudinaiheuttajilta/sairauksilta.  Lymfooma syntyy, kun imunesteessä olevat veren valkosolut (tavallisesti B-lymfosyytit) muuttuvat syöpäsoluiksi ja alkavat monistua ja kertyä imusolmukkeisiin tai imukudokseen, kuten pernaan. Osa näistä soluista vapautuu verenkiertoon ja leviää kaikkialle elimistöön, ja häiritsee siten terveiden verisolujen tuotantoa elimistössä.

Tietoa Rochen hematologisista valmisteista

Roche on jo yli 20 vuoden ajan kehittänyt lääkkeitä, jotka määrittävät uudelleen hematologisten sairauksien hoidon. Panostamme nykyisin enemmän kuin koskaan innovatiivisten hoitovaihtoehtojen tuomiseen verisyöpää sairastavien potilaiden saataville.

Roche tutkii MabTheran lisäksi myös muita potentiaalisia hematologisia lääkkeitä, kuten uudentyyppistä/uuden sukupolven CD20-vasta-ainetta (GA101/obinututsumabi), CD79b-vasta-ainekonjugaattia (RG7596/polatutsumabivedotiini), pienimolekyylistä MDM2:n antagonistia (RG7112) ja yhteistyössä AbbVie-yhtiön kanssa pienimolekyylistä BCL-2:n estäjää (RG7601/GDC-0199/ABT-199).

Lehdistötiedustelut:

Viestintäpäällikkö

Satu Ratia

Puhelin: +358 500 451 962

sähköposti: satu.ratia@roche.com

1) Davies, A. et al. (2014) Pharmacokinetics and safety of subcutaneous rituximab in follicular lymphoma (SABRINA): stage 1 analysis of a randomised phase 3 study The Lancet Oncology, Early Online Publication, 10 February 2014

doi:10.1016/S1470-2045(14)70005-1

2) Globocan (2012) Table by cancers. Worldwide incidence of cancers in males and females.

http://globocan.iarc.fr/ (URL accessed 3.03.14).

3)Globocan (2012) Cancer Incidence and Mortality Worldwide. World, non-Hodgkin lymphoma, 2010. (URL accessed 18.09.13). http://globocan.iarc.fr/Pages/fact_sheets_population.aspx (URL accessed 03.03.14).

FI/MABO/1404/0014

• syöpä
  • roche
  • mabthera
  • follikulaarisen lymfooma
  • rituksimabi
  • non-hodgkin-lymfoom
  • diffuusin suurisoluisen b-solulymfooma

Roche on johtava  tutkimukseen keskittyvä terveysalan yritys. Sen vahvuus on lääkkeiden ja diagnostiikan yhdistäminen. Roche on maailman suurin biotekniikan yritys, jolla on aidosti erottuvia lääkkeitä syöpätautien, immunologian, tartuntatautien, silmä- ja keskushermostosairauksien hoitoon. Roche on myös maailman johtava yritys in vitro -diagnostiikassa ja syövän kudosdiagnostiikassa sekä edelläkävijä diabeteksen hoidossa. Rochen yksilöity terveydenhoito -strategian tavoitteena on tarjota lääkkeiden ja diagnostiikan avulla konkreettisia parannuksia potilaiden terveyteen, elämänlaatuun ja selviytymiseen. Vuonna 1896 perustettu Roche on edistänyt  merkittävästi terveyttä maailmassa jo yli vuosisadan ajan. Kaksikymmentäneljä Rochen kehittämää lääkkettä on mukana WHO:n keskeisten lääkkeiden listalla (WHO Model Lists of Essential Medicines). Niiden joukossa on henkiä pelastavia antibiootteja, malarialääkkeitä ja kemoterapiavalmisteita.

Yhtiön pääkonttori sijaitsee Baselissa Sveitsissä. Roche-konsernissa työskentelee yli 85 000 ihmistä eri puolilla maailmaa. Vuonna 2013 Roche investoi 8,7 miljardia Sveitsin frangia (7,1 mrd €) tutkimus- ja tuotekehitykseen ja sen liikevaihto oli 46,8 miljardia Sveitsin frangia (38,2 mrd €). Genentech, Yhdysvalloissa, on kokonaan Roche Groupin omistama. Rochella on myös enemmistöosakkuus Chugai Pharmaceuticalista, Japanissa.

www.roche.com

Suomessa Roche aloitti vuonna 1982. Tällä hetkellä yhtiöt  työllistävät yhteensä 150 henkilöä ja liikevaihtomme on 132 miljoonaa euroa. (Roche Oy 94 milj. € ja Roche Diagnostics Oy 38 milj. €.)

www.roche.fi

Kaikki käytetyt tai mainitut tavaramerkit on suojattu lainsäädännöllä.