Ruoka-Saarioinen Oy:lle Työelämäpalkinto 2010

Palkittavaksi Saarioisten Sahalahden tehtaan nostaa se, että vuonna 2004 tehtaalla otettiin käyttöön senioriohjelma yli 55-vuotiaiden työntekijöiden työurien pidentämiseksi.

Työelämäpalkinnon 2010 saivat Ruoka-Saarioinen Oy sekä Teknologiateollisuus ry ja Metallityöväen liitto ry yhdessä. Palkitut ovat joko esimerkillään tai toiminnallaan olleet levittämässä niitä hyviä käytäntöjä, joiden avulla ikääntyneet ovat päättäneet olla työelämässä pidempään. Palkinnot luovutti tasavallan presidentti Tarja Halonen Työelämäpalkinnon rahaston 7.10.2010 järjestämässä tilaisuudessa Helsingissä.

Saarioisten Sahalahden tehdas kevensi yli 55-vuotiaiden työtaakkaa

– Ruoka-Saarioisilla on senioriohjelman piirissä noin sata henkilöä, kertoo tehtaanjohtaja Ritva Tuohimaa.

Saarioisilla on muun muassa kevennetty yli 55-vuotiaan työntekijän työtä hänen halutessaan ilman, että ansiotaso laskee. Jos henkilöllä on terveydellisiä tai muita erityissyitä, pyritään järjestelemään muuta kuin kolmivuorotyötä. Halutessaan on mahdollisuus pysyä samassa tehtävässä eikä tarvitse olla mukana ns. työnkierrossa.

– Senioriohjelmaan osallistuminen on vapaaehtoista. Esimiehen kanssa käydyssä kehityskeskustelussa sovitaan yksilöllisesti työtehtävien osalta tarvittavista muutoksista, lisää Tuohimaa.

Sittemmin tämä ohjelma levisi muuallekin Saarioinen-konsernissa. Ruoka-Saarioisilla ohjelma on merkinnyt sitä, että työpaikan ikärakenteessa yli 60-vuotiaiden osuus on kasvanut Senioriohjelman aikana 3,5 prosentista 6,3 prosenttiin. Keskimääräinen eläköitymisikä on senioriohjelman aikana ollut runsaat 61,5 vuotta.

Ruoka-Saarioisten mallia levitetään. Elintarvikealan työehtosopimuksessa on päätetty lähteä toteuttamaan koko alalla vastaavanlaista ikäohjelmaa. Erona on vain se, että elintarvikealan sopimuksissa ohjelma koskee yli 50-vuotiaita. Saarioisten rohkaiseva esimerkki on siis nostanut koko alan mukaan työurien pidentämistalkoisiin.

- Työelämäpalkinto on hieno tunnustus siitä työstä, mitä yhtiömme eri henkilöstöryhmät yhdessä Saarioisten johdon kanssa ovat tehneet jo vuosia. Erityinen kiitos Ruoka-Saarioisten henkilöstölle ja johdolle nyt saadun palkinnon johdosta! Olette tehneet loistavaa uranuurtajatyötä koko konsernia ja Suomeakin ajatellen. Saarioisten käytössä oleva senioriohjelma on valtakunnallisesti melko ainutlaatuinen ja hyvä esimerkki siitä, mitä hyvällä yhteistyöllä yhtiön kaikkien henkilöstöryhmien kanssa voidaan saada aikaan, toteaa toimitusjohtaja Ilkka Mäkelä tyytyväisenä.

Lisätietoja:

Tehtaanjohtaja Ritva Tuohimaa, Ruoka-Saarioinen Oy, puh. (03) 244 8502 tai 050 534 2889

Toimitusjohtaja Ilkka Mäkelä, Saarioinen Oy, puh. (03) 244 7527 tai 0500 831 116

• Työympäristö

• elintarvikealan työehtosopimus