Blogikirjoitus -

​Hyvä pankkisuhde on kuin mikä tahansa ihmissuhde – tärkeintä on aito kohtaaminen

Pankkiala on kovassa murroksessa, mutta inhimillistä suhdetta ei korvaa mikään.

Oletko koskaan miettinyt omaa pankkisuhdettasi? Miten se on syntynyt ja millaiset asiat ovat vaikuttaneet siihen, minkä pankin asiakas olet?

Vielä joku vuosikymmen sitten pankki valikoitui usein kodin perintönä. Jos vanhempien pankki oli KOP, lapsista ei ihan helposti tullut syppiläisiä. Sittemmin suomalainen pankkimaailma on kokenut monta myllerrystä, eikä pankkileirejä ole enää samaan tapaan olemassa.

Nykyisin valinnanvaraa erilaisten, ennen ehkä vain pankin tarjoamien palveluiden käyttöön on enemmän. Toisaalta pankin valinta on ehkä sattumanvaraisempaa. Hyvä lainatarjous, kaverin suositus, omat arvot ja hyväksi koettu palvelu voivat olla tärkeämpiä kuin perinteet tai vanhempien esimerkki.

Jatkossa pankkipalvelujen digitalisoituminen tarkoittaa jälleen uutta murrosta. On sanottu, että seuraavan kymmenen vuoden aikana pankkiala muuttuu enemmän kuin se on muuttunut sataan vuoteen. Kenellekään ei ole aivan tarkkaa käsitystä siitä, miltä pankit milloinkin tulevaisuudessa tulevat näyttämään. Muutos on ja tulee olemaan tälläkin alalla jatkuvaa.

Pitkä yhteinen historia voi olla tärkeä, mutta yhteinen sävel voi syntyä nopeastikin

Me Aito Säästöpankissa käytämme paljon aikaa pankkisuhdeasioiden pohtimiseen. Lähdemme siitä, että myös digitalisoituvassa maailmassa inhimilliselle kohtaamiselle on oma hetkensä. Lisäksi inhimillisen kohtaamisen henkilökohtaisuus, luottamus ja ymmärrys tulisi välittyä asiakkaille kaikissa palvelukanavissa.

Emme usko, että sähköinen palvelu milloinkaan täysin korvaisi henkilökohtaista pankkisuhdetta. Varsinkin elämän suurissa käännekohdissa, kuten oman kodin hankinnan yhteydessä, useimmat asiakkaat haluavat pohtia ratkaisuja luotetun virkailijan kanssa kasvotusten. Miten kukin sitten löytää oman luotettavan virkailijansa, jos historiaa tai perimää ei ole olemassa? Näissä tilanteissa Aito Säästöpankin hyvät asiakasteot ja aito kiinnostus asiakkaan asioihin tulisi välittyä myös digitaalisissa kanavissa varteenotettavana vaihtoehtona.

Hyvä henkilökohtainen pankkisuhde koetaan arvokkaaksi erityisesti silloin, kun kyse on oman talouden tärkeistä päätöksistä – asunnon vaihdosta, yrityksen perustamisesta tai vaikka lapsenlapselle säästämisestä. Toimiva pankkisuhde on kuin mikä tahansa ihmissuhde: luottamuksella, ymmärryksellä ja ihmisten ”kemialla” on paljon merkitystä. Pitkä yhteinen historia on tärkeä, mutta yhteinen sävel voi syntyä nopeastikin.

Pyrimme siihen, että koko henkilökuntamme on osaavaa, ystävällistä, palveluhenkistä ja – aitoa. Olemme olemassa asiakkaitamme varten.

Vain aito kohtaaminen voi synnyttää luottamusta.

Pirkko Ahonen

Kirjoittaja toimii Aito Säästöpankin toimitusjohtajana ja liputtaa asiakaslähtöisen, suomalaisen palvelun puolesta. Seuraa Pirkkoa twitterissä @PankkiPirkko

• säästöpankki