Onko talouskasvatukselle tilausta?

Vastaan itse otsikossa esittämääni kysymykseen: ehdottomasti. Aamulehti uutisoi viime viikolla, että jo lähes 370 000 suomalaisen velat ovat päätyneet perintään. Maksuhäiriörekisterissä olevien henkilöiden määrässä on tapahtunut kolmessa vuodessa kymmenen prosentin kasvu. Eniten maksuhäiriömerkintöjä saanut on kerännyt velkoja 180 miljoonan euron edestä. Vuotta aiemmin ykkössija lohkesi huomattavasti pienemmällä velkamäärällä, 60 miljoonalla – aika huikea summa tosin sekin. Taloussanomien mukaan joka kuudennella 25-35-vuotiaalla miehellä on maksuhäiriö.

Tuskin kukaan voi olla eri mieltä kanssani siitä, että kehitys on vääränsuuntainen. Lyhytnäköinen velanotto, pikavipit ja haastava talous- ja työllisyystilanne saa yhä useamman putoamaan syvään kuiluun. Jos tähän kuiluun joutuu jo nuorena, itsenäistä elämää vasta harjoitellessa, sulkee tietämättään monta ovea perässään – ehkä jopa lopullisesti.

Säästöpankkilain mukaisesti Säästöpankit toimivat asiakkaidensa – ja itse asiassa koko ympäröivän yhteisön – hyväksi ja edistävät kukin omalla alueellaan säästäväisyyttä ja fiksua taloudenhallintaa. Tähän liittyen tartuimme keväällä meille ehdotettuun yhteistyötarjoukseen: Tampereen Ammattikorkeakoulu TAMKin ProAkatemian opiskelijat lähtivät kertomaan hyvän taloudenpidon ilosanomaa pirkanmaalaisiin toisen asteen oppilaitoksiin. Tähän mennessä 276 opiskelijaa on saanut tukea oman talouden suunnitteluun ja hallintaan Ote omaan talouteen -projektin kautta.

Hanke on saanut nuorten keskuudessa valtavan hyvän vastaanoton ja mikä parasta – saanut heidät ajattelemaan ehkä ensimmäistä kertaa oikein ajan kanssa omaa rahankäyttöään. Esimerkiksi sitä, miten maksuhäiriömerkintä syntyy ja mitä maksuhäiriömerkintä omissa tiedoissa tarkoittaa. Tai paljonko opintotuen kilahdettua tilille tilin saldoksi jää, kun ensimmäisenä hoitaa pois alta välttämättömät; vuokran, sähkön ja veden. Niin, ja syödäkin tarvitsisi. Itsestäänselvyyksiä monelle, mutta ei missään nimessä vasta lapsuudenkodista poismuuttamista suunnittelevalle nuorelle.

Entä tiedätkö sinä minne sinun rahasi palkkapäivän jälkeen kuluvat? Minä tiedän, sen minulle paljastaa Säästöpankin mainio Finanssivahti.

Kirsi Evilä

Kirjoittaja on Aito Säästöpankin markkinointipäällikkö, jonka sydäntä lähellä ovat varsinkin nuorten taloudenhallintaan liittyvät asiat.

• säästöpankki