Blogikirjoitus -

​Onnellisesti kesätöissä pankissa

Kesä on aikaa, jolloin konttoreiden tuttujen kasvojen lisäksi henkilökuntaa täydentävät kesätyöntekijät. Itse olen yksi onnekkaista Aito Säästöpankin kesätyöntekijöistä. Toimipisteeni on Aito Säästöpankin melko tuore, viihtyisä Sammonkadun konttori. Olen päätoiminen tradenomiopiskelija Tampereen ammattikorkeakoulusta. Koen Pankissa työskentelyn liiketalouden opiskelijalle hyvin luonnolliseksi uravaihtoehdoksi. Oma tieni Aito Säästöpankin kesätyöntekijäksi lähtikin liikkeelle juuri Tampereen ammattikorkeakoulusta Kuntokadulta.

Ajatus hakea Aito Säästöpankkiin töihin syntyi TAMKilla järjestetyssä Portti Työelämään -tapahtumassa, jossa pankki oli mukana esittelemässä toimintaansa. Esityksestä mieleeni jäivät erityisesti iloiset tositarinat onnistumisista ja uralla etenemisestä pankissa. Nämä tarinat toivat Aito Säästöpankin lähelle minua. Sama piirre toistuu nyt työskennellessäni pankissa. Ihmisläheisyys ja asiakkaasta välittäminen on Aito Säästöpankissa vahvasti läsnä, ja voinkin ylpeänä kertoa olevani osa tätä organisaatiota.

Itse koin ennen Portti Työelämää -tapahtumaa, ettei minun olisi mahdollista päästä pankkiin kesätyöntekijäksi. Keskusteltuani tuona päivänä paikalla olleen pankinjohtajan kanssa ymmärsin, ettei pääsyvaatimuksena ole ymmärtää täydellisesti kaikkea rahastosijoittamisesta, asuntolainoista ja kulutusluotoista. Eihän kukaan ole syntyessään minkään alan asiantuntija. Tässä hommassa ratkaisevassa asemassa on asenne ja halu oppia. Käydyn keskustelun inspiroimana tallustin päivän päätteeksi kotiin rustaamaan työhakemusta. Kyseinen hakemus kuljetti minut haastattelun kautta tälle paikalle, Sammonkadun konttoriin töihin. Enkä voisi tyytyväisempi olla.

Reilu kuukausi kesärupeamaa on nyt takana. Jo nyt uutta tietoa on tullut suunnattomasti ja moni koulun penkillä opittu asia on saanut vahvistusta työn tekemisen kautta. Nautin päivittäisistä kohtaamisista asiakkaiden kanssa. Minusta on hienoa, miten suuri luottamus vallitsee pankin ja asiakkaan välillä. Kassalla työskennellessäni minä tuon pankille kasvot ja kannan suuren vastuun pitämällä huolen siitä, että tämä luottamus säilyy. Muistan ennen työsuhteen alkamista, kuinka jännitin työstä selviytymistä ja pelkäsin virheitä. Nopeasti kuitenkin ymmärsin, ettei haastavista tilanteista tarvitse yrittää selvitä aina omin avuin, vaan konttorissa puhalletaan yhteen hiileen ja autetaan toinen toista.

Muuttuva maailma tuo haasteita. Opittavaa on jatkuvasti; eikä vain meille kesätyöntekijöille, vaan ihan jokaiselle alalla työskentelevälle. Minua inspiroi mahdollisuus kehittyä jatkuvasti, ja toivonkin, että saan jatkaa itseni kehittämistä Aito Säästöpankissa vielä kesän päättymisenkin jälkeen. Nyt eletään kuitenkin vasta ihanaa keskikesän aikaa ja oma polkuni alalla on vielä lähtökuopissa. Ajatuksiani voi lukea blogista uudemman kerran vielä ennen opintojen jatkumista syksyllä, kun ensimmäinen kesäni pankin palveluksessa on koettu.

Nautinnollista kesää toivottaen,

Sara Kauppinen

Kirjoittaja on 22-vuotias liiketalouden tradenomiopiskelija sekä yksi tänä kesänä Aito Säästöpankissa finanssialaan tutustuvista kesätyöntekijöistä.

• työnantaja