Kuusi syytä nuorten maksuongelmiin

Joka kymmenellä nuorella aikuisella on maksuhäiriömerkintä. Velkaongelman syntyminen on monisyinen ilmiö. Lue, mitkä tekijät saavat nuoret velkaantumaan.

1. Liian helppo lainansaanti

Lainarahan helppo saaminen on yksi keskeisimpiä syitä nuorten aikuisten velkaongelmiin. Kun uudella lainalla aletaan maksaa vanhoja lainoja, kierre on valmis. Uusiin lainoihin sortuvat helposti etenkin 18–24-vuotiaat juuri kotoa pois muuttaneet nuoret, jotka vasta opettelevat itsenäistä rahankäyttöä. Kaikki eivät ymmärrä miettiä lainaa ottaessaan, millä rahalla se maksetaan pois. Vuonna 2013 voimaan tullut pikavippiuudistus on vähentänyt kyseisessä ikäryhmässä lainojen ottamista, mutta ei ole poistanut ongelmaa kokonaan.

2. Puutteet talousosaamisessa

Osalla nuorista on aukkoja taloudellisessa osaamisessa. Kun ei ymmärretä, mitä laskujen maksamatta jättäminen tai luottotietojen menettäminen oman tulevaisuuden kannalta konkreettisesti tarkoittavat, ongelmien sivuuttaminen on helpompaa. Nuoren opettaminen oman talouden hallintaan on ensikädessä vanhempien vastuulla. Talouden hallinnan opettelu tulisi aloittaa hyvissä ajoin ennen täysi-ikäisyyttä.

3. Huoleton nettishoppailu

Verkko-ostamisen kasvavalla suosiolla on yhteys nuorten aikuisten maksuongelmiin. Netissä ostosten tekeminen on niin helppoa ja huoletonta, ettei rahankäyttöä edes huomata ajatella. Varsinkin, kun lasku pitää maksaa vasta viikkojen päästä. Osamaksuista koituvat lisät ja luottokorttimaksut kasvattavat tuotteen loppusummaa.

4. Heräteostokset

Heräteostosten tekeminen on nuorilla yleistä. Aina ei mietitä loppuun saakka, onko ostokselle todella tarvetta, vaan toimitaan hetken mielijohteesta. Kun heräteostoksia tulee tehtyä usein, huomataan, että rahaa ei riitäkään enää yllättäviin menoihin tai laskujen maksuun.

5. Maksamattomat rikesakot ja laskut

Velkaantuminen on mahdollista jo alaikäisenä. 15–17-vuotiaiden maksuhäiriömerkintöjen takana ovat usein maksamattomat mopoiluun liittyvät rikesakot tai vakuutusmaksut. Helsingissä ulosottoon menneet joukkoliikenteen tarkastusmaksut ovat alaikäisten yleisin velkaantumisen syy.

6. Elämän vastoinkäymiset

Usein velkaantumiskierre saa alkunsa elämäntilanteen mullistuksista. Oma, lapsen tai läheisen sairastuminen voi ajaa tilanteeseen, jossa laskut jäävät maksamatta. Samoin ero ja puolison muutto yhteisestä kodista voi ajaa talouden karille. Myös työttömyys on yleinen velkaongelmien alkamisen syy.

Asiantuntija: Valtiotieteiden tohtori ja tutkija Karoliina Majamaa.

• velkaongelmat
  • nuoret