​Kesän jälkeen osakemarkkinoilla on hermoiltu

Sijoitusmarkkinoiden haasteet ovat kasvaneet kesän jälkeen, arvioi Sp-Varainhoidon johtaja Petteri Vaarnanen.

Sijoitusmarkkinoiden haasteet ovat kasvaneet merkittävästi kesän jälkeen. Viime aikaisimmat talousluvut Kiinan suunnalta ovat osoittaneet, että Kaakkois-Aasian talouskehitys on hidastunut merkittävästi ja tällä tulee olemaan vaikutuksia myös kokonaistuotantoon koko maailmassa, Vaarnanen sanoo.

Miltä näyttää Suomessa?
- Suomen näkymät ovat heikentyneet. Talouskasvu on hidasta ja kuluttajien luottamus on matala. Kiinan talouden hidastuminen näkyy myös Suomen tuotantoluvuissa ja euron arvo ei ole heikentynyt kesän aikana siinä määrin kuin alustavasti odoteltiin, joten valuutan heikentymisestä ei ole näillä näkymin odotettavissa ns. lisäbuustia talouteen.

Miten muualla euroalueella menee?
- Euroalueen vientiluvut tulevat todennäköisesti heikentymään Kiinan devalvaation jälkeen, mutta Euroopan keskuspankin elvyttävä rahapolitiikka tulee näillä näkymin jatkumaan. Tämä pitää korot ja yritysten riskipreemiot alhaisella tasolla. Näillä tekijöillä tulee olemaan positiivinen vaikutus euroalueen näkymiin. Lisäksi laskeneet raaka-ainehinnat – erityisesti öljyn hinnan lasku – tulee tukemaan teollisuuden kilpailukykyä ja sitä kautta tuloksia.

Osakemarkkinoilla hermoilua
Vaarnasen mukaan osakemarkkinoiden liikkeitä määritteli kesän aikana pitkälti Kreikan tilanteen kehittyminen.

- Nyt viime aikoina saadut uutiset Kiinan suunnalta ovat lisänneet hermoilua sijoitusmarkkinoilla ja osakkeiden hinnoissa on nähty laskua. Yritysten tulokset ovat kuitenkin hyvällä tasolla ja meidän näkemyksemme on, että osakesijoitukset edelleen tarjoavat suhteellisesti parhaimman tuoton.

Kesän alussa nähty korkojen nousu pysähtyi ja korot ovat laskeneet kesän aikana.

- Odotuksemme on, että korot tulevat pysymään alhaisella tasolla loppuvuoden. Merkittävin muutos sijoitusmarkkinoilla on nähty kehittyvien markkinoiden osakkeissa ja koroissa ja erityisesti valuuttakursseissa on nähty merkittävää heikentymistä. Näkemyksemme on, että kehittyvien markkinoiden näkymät tulevat pysymään heikkoina ja riskit siltä osin suurina. Olemme pienentäneet kehittyvien markkinoiden sijoitusten osuutta allokaatiossamme.

USA:ssa keskuspankki valmistautuu koronnostoon
Yhdysvaltojen keskuskuspankki Fed valmistautuu koronnostoon ensimmäistä kertaa yhdeksään vuoteen. Yhdysvalloissa talouden tila on hyvällä mallilla, Vaarnanen muistuttaa.

- Uusia työpaikkoja syntyy hyvää vauhtia, mutta inflaatio on edelleen keskuspankin odotuksiin nähden alhaisella tasolla. Tämän vuoksi näkemyksemme on, että korot Yhdysvalloissakin tulevat pysymään matalalla tasolla ja että keskuspankin rahapolitiikan muutokset tulevat tapahtumaan asteittain pitkällä aikavälillä.

Mitä suomalaisen rahastosäästäjän kannattaisi nyt tehdä?
- Viimeaikainen epävarmuus sijoitusmarkkinoilla aiheuttaa huolestumista, mutta meidän näkemyksemme on, että rahastosäästäjän ja -sijoittajan tulisi pitää omassa allokaatiossaan osakepainoa vielä korkealla tasolla, sillä yritysten tuloskunto on hyvä ja keskuspankkien rahapolitiikka tulee tukemaan osakesijoituksia lyhyellä aikavälillä.

Katso Vaarnasen videohaastattelu

Teksti: Teemu Salmi