​Mitä vuosi 2015 tarjosi ja miltä 2016 näyttää?

Kysyimme kahdelta säästöpankkilaiselta toimitusjohtajalta, miltä vuosi 2015 heidän vinkkelistään näytti ja mitä he odottavat ensi vuodelta.

Säästöpankkiliiton toimitusjohtaja Pasi Kämäri kertoo, että vuosi jäi historiankirjoihin hyvänä koko Säästöpankkiryhmälle. Vuosi oli samalla ensimmäinen uudelle ryhmälle, sillä Säästöpankkien yhteenliittymä ja uusi Säästöpankkiryhmä viettävät ensimmäistä syntymäpäiväänsä 31.12.2015.

- Vuosi on ollut ryhmälle työntäytteinen, mutta myös menestyksekäs. Olemme toisaalta rakentaneet uutta Säästöpankkiryhmää, toisaalta olemme myös kehittäneet ja tuoneet uusia palveluita ja tuotteita asiakkaillemme. Se kaikki näkyi positiivisesti hyvissä asiakastyytyväisyystuloksissa.

Kämäri kertoo, että kaikki Säästöpankkiryhmän osat ovat toimineet vahvasti ja tehneet hyvää työtä Säästöpankkien kilpailukyvyn vahvistamiseksi.

- Olemme saaneet paljon aikaan: Säästöpankit ovat edenneet hyvin, teemme hyvää tulosta ja riskit ovat hyvin hallinnassa. Olemme muuttunut vuodessa aika lailla erinäköiseksi. Aina ei kovassa vauhdissa edes huomaa, kuinka paljon olemme jo edenneet, Kämäri sanoo.

Someron Säästöpankilla oli 135 hyvää syytä juhlaan
Someron Säästöpankki perustettiin vuonna 1880. Siksi kulunut vuosi oli samalla pankin 135-vuotisjuhlavuosi. Toimitusjohtaja Juhani Huupposen mukaan juhlavuoden tiimoilta muistojen kirjaan jäi paljon mukavia asioita ja muun muassa kulttuuri oli vahvasti pankin toiminnassa mukana. Esimerkkeinä Huupponen mainitsee kesäteatteriesityksen Täällä Pohjan Tähden alla Ypäjän musiikkiteatterissa heinäkuussa sekä elokuiset 135-vuotiskarkelot Someron Esakalliolla Arja Korisevan tähdittämänä. Juhlavuoden päätteeksi tunnelmoitiin Salon Uskelan kirkossa, missä Laulu-Miehet-kuoro Matti Hyökin johdolla konsertoi joululaulujen merkeissä.

- Säästäväisyysviikolla jokaisessa viidessä konttorissamme pidimme sijoitusillat, joissa saatiin kuulla nimekkäiden, TV:stäkin tuttujen esiintyjien näkemyksiä. Puhujina olivat ministeri Raimo Sailas, kiinteistövälittäjä Jethro Rostedt, tanssinopettaja Aira Samulin sekä kirjailija Kaari Utrio, joilla jokaisella oli oma näkökulmansa säästämisen ja sijoittamisen maailmasta. Tuvat olivat täynnä jokaisessa tilaisuudessamme, Huupponen kertoo.

- Ylipäätään vuoden toiminnalliset tavoitteemme toteutuivat ennätysmäisesti. Sanomamme on tavoittanut toimialueemme asiakkaat hyvin. Pitkäjänteinen säästämisen puolesta puhuminen on tuottanut tulosta, mikä näkyy myös tilastoissa. Säästämisen ja sijoittamisen monipuoliset tuotteet ovat löytäneet hyvin tiensä asiakkaidemme salkkuihin. Erityisen ylpeitä saamme olla siitä, että kaikilla pankissamme asiakastyötä tekevillä on APV-sijoituspalvelututkinto. Se luo turvaa ja varmuutta asiakkaan sijoittamisasioihin. Osaamisen tärkeys on yksi toimintamme kulmakivi, hän jatkaa.

Vuosi 2016 näyttäytyy kutkuttavan mielenkiintoisena
Säästöpankkiliiton toimitusjohtaja Pasi Kämäri katsoo tulevaan positiivisin odotuksin.

- Uskon vuoden 2016 olevan koko Säästöpankkiryhmän kannalta hyvä. Saamme oman kiinnitysluottopankin pystyyn ja käyntiin. Tuomme uusia palveluita asiakkaillemme. Teemme loikkia eteenpäin Säästöpankin digitaaliseksi muuttamisessa. Pystymme entistä vahvemmin aina auttamaan asiakkaitamme. Haasteita tulee riittämään, mutta uskon vahvasti siihen, että pystymme ne myös voittamaan.

- Haluan vielä lopuksi kiittää kuluneesta vuodesta kaikkia Säästöpankkiryhmän asiakkaita ja toivottaa rauhallista joulua ja erinomaista uutta vuotta 2016.

• säästöpankkiryhmä