​Näistä menoista Säästöpankin asiakkaat säästävät

Kysyimme vuoden alussa Säästöpankin Facebook-tykkääjiltä, mistä menoista he säästävät ja mistä taas eivät suostu tinkimään. Ohessa poimintoja kommenteista, poimi niistä parhaat vinkit omaan käyttöösi.

Kysyimme pankin Facebook-sivulla, miten asiakkaat onnistuvat säästämään arjessa rahaa ja mistä asioista eivät ole valmiita tinkimään. Kuten arvata saattaa, vastauksia oli yhtä monta kuin vastaajiakin.

Moni asiakas kertoi tinkivänsä matkustelusta, koska kotona on hyvä olla ja voi nauttia elämän pienistä asioista. Toisaalta taas matkat olivat monelle vastaajalle juuri se, mistä ei olla valmiita tinkimään. Yksi kertoi säästävänsä ihan kaikessa muussa paitsi matkustamisessa ja pihistelevänsä vielä matkakohteessakin: ”Välillä on päästävä arjesta pois muualle.”

Suuri osa vastaajista kertoi säästävänsä ruokamenoissa. Hyväksi todettuja säästökeinoja olivat kauppalistan kirjoittaminen, syksyllä marjastaminen ja sienestäminen sekä ruokahävikin pienentäminen.

Yksi vastaaja kertoi säästävänsä valmistamalla ruokaa itse ja karsimalla ravintolakäynneistä. Toinen kertoi ostavansa vihannekset aina kuorineen ja välttelemällä valmiiden sekoituspussien ostoa. Kolmas kirjoitti valmistavansa ruokaa isoissa satseissa ja pakastavansa kerta-annoksina.

Toisaalta ruoka oli monelle Säästöpankin asiakkaalle juuri se asia, mistä ei olla valmiita tinkimään: ”Lihasta en tingi, syön vaikka vähemmän, mutta kunnon lihaa”, kirjoitti yksi vastaaja. Toinen ei ollut valmis tinkimään kotimaisuudesta: ”Ostan suomalaista ruokaa, vaikka se maksaisi vähän enemmän kuin ulkomaan tuontituotteet.”

Muutama vastaaja kertoi tinkivänsä kauneudenhoidossa ja moni kertoi säästävänsä vaatemenoissa ostamalla kirpputoreilta ja tekemällä itse. Yksi oli lopettanut vaatetrendien seuraamisen ja yksi kokonaan vaatteiden oston: ”En osta vaatteita. On jo tarpeeksi lämmintä päälle pantavaa joka vuodenaikana.”

Arjen pienistä iloista ja kulttuurimenoista harva oli valmis tinkimään. Muun muassa elokuvat, kirjat, musiikki, lehdet, konsertit ja harrastukset olivat vastaajille tärkeitä.

Mitä tehdä säästöön jääneille roposille? Säästöpankin asiantuntijat auttavat sopivan säästötuotteen valinnassa. Varaa aika

• talous
  • säästövinkit