Opiskelijoissa on talenttia

Opiskelijat ovat Säästöpankeille korvaamaton voimavara, joihin panostetaan entistä enemmän.

Joka vuosi Säästöpankit työllistävät satoja opiskelijoita työharjoitteluiden, opinnäytetöiden ja kesätyöpaikkojen kautta. Opiskelijoiden asenne, innostuneisuus ja osaaminen ovat Säästöpankille korvaamaton voimavara, jota aiotaan hyödyntää jatkossa entistä enemmän.

Vuosi sitten Nooa Säästöpankki aloitti yhteistyön Haaga-Helia ammattikorkeakoulun kanssa. Yhteistyön kautta Säästöpankki on entistä enemmän mukana opiskelijoiden arjessa muun muassa erilaisten tapahtumien kautta sekä osallistumalla opintojaksoihin. Samalla Säästöpankki sai luoda Haaga-Helian Pasilan toimipisteeseen omannäköisen nimikkoluokan.

– Haluamme päästä lähemmäs opiskelijoita, kehittää heidän osaamisellaan toimintaamme ja luoda näkyvyyttä oppilaitoksissa sekä kertoa työllistymismahdollisuuksista Säästöpankissa, kertoo Nooa Säästöpankin henkilöstöpäällikkö Riikka Niinijärvi.

Yhteistyön myötä Säästöpankki on ollut mukana Johdatus pankkialalle -opintojaksossa, jossa tänä vuonna kahdeksan finanssialan organisaatiota pääsivät esittäytymään opiskelijoille ja kertomaan toimialasta.

– On hienoa, että meillä on mahdollisuus jakaa asiantuntijuuttamme pankkialalle tähtääville opiskelijoille ja vastavuoroisesti voimme hyötyä opiskelijoiden osaamisesta. Nuorissa on ihan mielettömiä talentteja, Niinijärvi sanoo.

Nooa Säästöpankki tekee yhteistyötä myös Turun ammattikorkeakoulun kanssa. Opiskelijat ovat mukana kehittämässä Säästöpankin nettisivuja miettimällä niiden sisältöä sekä nuorten aikuisten kohderyhmän suhtautumista pankkipalveluihin.

Työura alkuun pankissa
Viime tammikuussa Nooa Säästöpankkiin perustettiin pääasiassa opiskelijoista koostuva yksikkö. Päivittäistiimi-nimellä kulkevassa yksikössä työskentele osa-aikaisesti tällä hetkellä 14 nuorta, joista suurin osa opiskelee töiden ohella. Työvuorot suunnitellaan niin, että aikaa jää myös opinnoille.

Päivittäistiimiläiset ovat käyntikorttiasemassa: he vastaanottavat asiakkaan konttoreilla ensimmäisenä. Tiimin tärkein tehtävä on saada asiakas tuntemaan itsensä tervetulleeksi ja auttaa päivittäisasiointiin liittyvissä asioissa.

Työskentely päivittäistiimissä antaa opiskelijalle mahdollisuuden saada jalkansa oven väliin ja tutustua pankin toimintaan.

– Pidän tärkeänä, että opiskelijat pääsevät meillä oman pankkiuransa alkuun ja samalla tuovat uudenlaista näkökulmaa muuttuvaan toimialaan, yksikön esimiehenä toimiva Niinijärvi sanoo.

• työnantaja
  • opiskelija