Säästöpankki kiinalaiset suuryhtiöt -indeksilainan merkintä on alkanut

Säästöpankkiryhmä on tuonut markkinoille Säästöpankki kiinalaiset suuryhtiöt -indeksilainan. Se on noin viisivuotinen pääomasuojattu joukkovelkakirjalaina, jonka tuotto seuraa kiinalaisista yhtiöistä koostuvaa tasapainotettua osakekoria. Korin neljän parhaiten kehittyvän osakkeen tuotto on kiinteä 30 prosenttia laina-aikana.

”Uskomme Kiinan talouden olevan jälleen kiihtyvän kasvun uralla hitaamman vuoden 2012 jälkeen. Vienti Kiinasta tekee uusia ennätyksiä samalla kun kotimainen kysyntä Kiinassa kasvaa. Kiina on valtaosiltaan vielä kehitysmaa, joten kasvunvaraa riittää varmasti tuleviksikin vuosiksi. Autojen ja parempien asuntojen myötä bensiinin ja energian vähittäismarkkinat kasvavat. Vaurastuvat kiinalaiset tarvitsevat yhä enemmän pankki- ja rahoituspalveluita. Tietoliikenne kehittyy entisestään laajakaista- ja kaapeli-TV-palveluiden kysynnän kasvaessa. Myös matkailu Kiinassa ja Kiinasta kasvaa, kun rahaa jää yli perustarpeiden”, todetaan Sp-Rahastoyhtiön analyysissä.

Osakekori sisältää tasapainoin kymmenen kiinalaista suuryritystä: Bank of China, Cathay Pacific Airways, China Mobile, China Petroleum and Chemical, China Telecom Corp, CLP Holdings, Hong Kong and China Gas, HSBC Holdings, Huaneng Power International ja PetroChina Co.

Indeksilainaan sisältyy aina riskejä. Pääomasuoja on voimassa vain eräpäivänä. Osakemarkkinoiden kehittyessä epäsuotuisasti tuottoa ei synny. Liikkeeseenlaskijan ajautuessa maksukyvyttömäksi sijoittaja voi menettää mahdollisen tuoton kokonaan tai osittain sekä sijoittamansa pääoman osittain joukkovelkakirjalainan erääntyessä ennenaikaisesti. Talletuspankin ajautuessa maksukyvyttömäksi sijoittaja voi menettää sijoittamansa pääoman kokonaan tai osittain.

Indeksilainan merkintäaika on 18.2.–22.3.2013 ja merkintäkurssi 100 tai 110 prosenttia. Merkinnän minimimäärä on nimellisesti 1 000 euroa. Merkintäpaikkana toimivat Säästöpankkien konttorit. Liikkeeseenlaskijana toimii Royal Bank of Scotland PLC (RBS) ja talletuspankkina Nooa Säästöpankki Oy.

Lisätietoja:

Säästöpankkiliiton kehitysjohtaja Harri Mattinen, puh. (09) 5480 5210 ja s-posti harri.mattinen@saastopankki.fi.

• sijoittaminen
  • uudet tuotteet ja palvelut