Seitsemän syytä aloittaa ASP-säästäminen

ASP-tili on kätevä tapa säästää ensimmäiseen omaan kotiin. ASP-säästäjä hyödyntää monia etuja muihin ensiasunnonostajiin verrattuna.

1. Tavoite helpottaa säästämistä

Rahan sivuun laittaminen on helpompaa, kun säästämiselle on asetettu selkeä tavoite. Ja mikä olisikaan parempi päämäärä säästämiselle kuin ensimmäinen oma koti. ASP-säästäjä sitoutuu säästämään kymmenen prosenttia asunnon hankintahinnasta lainaa vastaan. Kun säästettävä summa on alusta saakka tiedossa, siitä ei tule niin helposti lipsuttua, koska se pitkittää automaattisesti säästöaikaa.

2. Veroton korko säästöille

ASP-tili on tavalliseen säästötiliin verrattuna kannattavampi säästömuoto. Varsinkin nyt, kun korkotaso on matala. ASP-tilin talletukselle maksetaan yhden prosentin korko. Kun säästötavoite tulee täyteen ja asunto on ostettu, talletussummalle maksetaan vielä pankista riippuen 2–4 prosentin lisäkorko. Säästöille maksettava korko on veroton.

3. Säännöllinen säästäminen kerryttää pottia

ASP-tilin ehtona on, että sinne tehdään talletuksia vähintään kahdeksana vuosineljänneksenä 150–3000 euroa, eli 50–1000 euroa kuukaudessa. Kun laittaa itselle sopivan summan veloittumaan automaattisesti tililtä palkkapäivänä, säästöjä kertyy nopeasti. Tärkeintä on aloittaa säästäminen heti.

4. ASP-säästäjä saa enemmän valtiontakausta

Asuntolainaa varten tarvitaan vakuuksia ja omaa asuntoa ostaessa lainalle voi saada valtiontakauksen. Kun muut asunnonostajat saavat valtiontakauksen 85 prosentille asunnon hankintahinnasta, on tuo prosenttiluku ASP-säästäjälle 90 %. Kun 10 prosenttia asunnon hinnasta on jo kasassa, muita vakuuksia ei tarvita.

5. Lainalle valtion korkotuki

Kuten kaikista lainoista, myös asuntolainasta peritään korkoa. Korkotaso on nyt matala, mutta jos korot tulevaisuudessa nousevat yli 3,8 prosentin, valtio tukee lainansaajaa maksamalla korkotukea. Valtio maksaa 70 prosenttia koron siitä osasta, joka ylittää 3,8 prosenttia.

6. Säästöjä ei tule käytettyä muuhun

ASP-tilin ehdot kieltävät säästöjen nostamisen, mikä varmistaa sen, että rahoja ei tule vahingossakaan käytettyä muuhun kuin omaan asuntoon. Muut säästökohteet kannattaa pitää jollain muulla kuin ASP-tilillä.

7. Säästämisen voi halutessaan keskeyttää

Jos ASP-tilille säästettyjä varoja ei haluakaan käyttää asuntoon, tilin voi lopettaa ja sopimuksen purkaa milloin tahansa.

Asiantuntija: Säästöpankin kehittämispäällikkö Tero Kangas.

ASP on valtion tukema asuntosäästö- ja tukijärjestelmä, joka on tarkoitettu 18–39-vuotiaille ensimmäisen omistusasunnon hankkijoille. Asunnon hankkija tekee pankin kanssa sopimuksen, jossa hän sitoutuu säästämään vähintään 10 prosenttia asunnon hinnasta ja pankki antamaan lainaa, kun säästötavoite on saavutettu.

• nuoret
  • asp