​Viisi estettä vaurastumisen tiellä

Vaurastuminen ei ole kenellekään helppoa. Vauras nainen -yhteisön perustaja ja varallisuusvalmentaja Terhi Majasalmi kertoo, mistä vaurastumisen vaikeus johtuu ja miten esteet voi ylittää.

1. Rohkeuden puute

Vauras nainen -yhteisön perustaja ja varallisuusvalmentaja Terhi Majasalmi näkee yhdeksi tyypilliseksi esteeksi vaurastumisen tiellä rohkeuden puutteen.

– Moni ei uskalla lähteä tavoittelemaan varallisuutta, koska heiltä puuttuu tietoa ja taitoa. Jos lähellä ei ole henkilöä, joka kannustaisi vaurastumiseen, varallisuuden tavoittelu jää helposti ajatuksen tasolle. Erityisesti naisten pitäisi mielestäni rohkeammin hakea tietoa rahasta ja ottaa ohjat omiin käsiin, sillä osaaminen tuo varmuutta, Majasalmi sanoo.

Ensimmäinen askel kohti vaurastumista on Majasalmen mukaan perehtyä aiheeseen: jutella asiantuntijoiden kanssa, lukea sijoittamiseen liittyviä kirjoja tai seurata alan medioita. Nopeita ratkaisuja ei kuitenkaan ole, vaan tiedon kartuttaminen vaatii opiskelua.

– Vaurauden kartuttamista voi ajatella samaan tapaan kuin terveellisempien elämäntapojen tavoittelua. Repsahduksia sattuu kaikille, mutta pienet oikeaan suuntaan vievät askeleet merkitsevät eniten.

2. Suunnittelemattomuus

Monilta vaurastumisesta haaveilevilta ihmisistä puuttuu suunnitelmallisuus.

– Jokaisen on hyvä tehdä itselleen budjetti vuodeksi eteenpäin ja päättää, kuinka paljon käyttää esimerkiksi lomamatkoihin ja kuinka paljon rahaa laittaa säästöön. Säästetty raha kannattaa ohjata varakassaan ja sijoituksiin. Suunnitelmallisella säästämisellä ja sijoittamisella saa kaiken hyödyn irti ajasta, joka kuluu joka tapauksessa ja usein huomaamatta sormien lävitse, Majasalmi muistuttaa.

3. Varallisuuden arvoa ei ymmärretä

Monen on vaikea ymmärtää sitä, miksi varallisuutta pitää ylipäätään olla.

– Varallisuus tuo elämään turvaa ja mahdollisuuksia. Jos joutuu työttömäksi, haluaa tehdä suunnanmuutoksen työelämässä tai ryhtyä yrittäjäksi, pitää olla varallisuutta, että pystyy ylläpitämään nykyisen elintason. Ylipäätään elämässä tapahtuu paljon asioita, joihin tarvitaan ylimääräistä rahaa. Kun ymmärtää, mitä lisäarvoa varallisuus omaan elämään tuo, sen kasvattaminen muuttuu tärkeäksi, Majasalmi kertoo.

4. Varallisuuden arvostamista pidetään vääränä

Varallisuuden tavoitteluun liittyy paljon negatiivisia mielikuvia. Ajatellaan, että on jotenkin paha ihminen, jos on kiinnostunut rahasta ja vaurastumisesta.

– Suomalaisilla on ylipäätään vahvasti selkärangassa ajattelutapa, että raha pitää ansaita hiellä ja tuskalla, ja kaikki muut tavat hankkia rahaa on vääriä. Ihmisten pitäisi oppia ymmärtämään, että pääoma on samanlainen tuotannontekijä kuin ihmisetkin ovat. Vaikka itsellä olisi varallisuutta, se ei ole keneltäkään toiselta pois, sillä varallisuudella on aina joku omistaja, Majasalmi jatkaa.

5. Perhevapaisiin ei varauduta

Yksi etenkin naisen varallisuuden kasvattamista vaikeuttava tekijä on perheenlisäys ja siihen liittyvät perhevapaat.

– Naisen tulot putoavat äitiysloman aikana ja sen lisäksi lapset haukkaavat ison osan tuloista. Toiset sanovat, että lapset ja raha eivät sovi samaan lauseeseen, mutta jos ajattelee taloudellisesti, niiden on sovittava. On lastenkin etu, että perheen talous on kunnossa, Majasalmi muistuttaa.

Majasalmen mielestä parisuhteessa olevien on pyrittävä kasvattamaan molempien tuloja niin, että nykyinen elintaso pystytään säilyttämään myös perheen kasvaessa. Kun kumpikin pariskunnan osapuoli osallistuu ja tekee parhaansa yhteisten tulojen kasvattamiseksi, vaurastuminen on mahdollista myös perheellisenä.

Asiantuntija: Varallisuusvalmentaja Terhi Majasalmi.

Lisätietoa: vaurasnainen.fi

Teksti: Jenni Uusilehto & Teemu Salmi