8000 osallistui Säästöpankkien äänestykseen. Kiitos kaikille!

Peräti 7946 suomalaista osallistui Säästöpankkien järjestämään äänestykseen tämän vuoden voittovarojen suuntaamisesta. Lämpimät kiitokset kaikille teille, jotka olitte mukana! Tavoitteemme 5000 äänestäjästä ylittyi selvästi. 1000 euron palkintosumman onnellinen voittaja arvottiin 14.12. Voitto meni Turkuun, ja voittajalle on ilmoitettu asiasta henkilökohtaisesti. Eniten ääniä annettiin Turussa, Tampereella, Helsingissä, Kuopiossa ja Salossa. Kaikki paikkakuntakohtaiset tiedot löytyvät Facebookista.

Äänestys järjestettiin nyt ensimmäistä kertaa. Se toteutettiin 29.10.–2.12.2012 Facebookissa ja tekstiviestein. Valittavana oli kolme tukiteemaa: lapset ja nuoret, vanhukset ja asuinympäristö. Suosikiksi nousivat lapset ja nuoret. 560 äänestäjää halusi lisäksi ehdottaa konkreettista tukikohdetta. Kiitos myös näistä ehdotuksista! Niistä on Säästöpankeille suurta hyötyä, kun ne tekevät lopulliset päätöksensä tukikohteista.

Päätökset tehdään viimeistään ensi kevään aikana, minkä jälkeen niistä tiedotetaan paikallisesti. Kun koko Säästöpankkiryhmän lopullinen tukisumma ja kaikki tuen saajat ovat selvillä, julkaistaan tuloksista keväällä valtakunnallinen kooste,

Kaikki Säästöpankit eivät vielä tänä vuonna olleet mukana, koska osa oli jo ehtinyt päättää tukikohteensa tälle vuodelle. Äänestyksen piirissä oli kuitenkin valtaosa – 27 Säästöpankkia 33:sta. Ne toimivat 140 paikkakunnalla, ja tuki menee juuri näiden paikkakuntien hyvinvoinnin tukemiseen. Jaettava rahasumma on noin 610 000 euroa.

Seuraava äänestys järjestetään loppuvuodesta 2013.

Mistä oikein on kysymys?

”Kyse on todella vanhasta konseptista, joka on tuotu nykyaikaan. Säästöpankit ovat, monin paikoin 1800-luvulta asti, jakaneet voittovarojaan oman toimintapaikkakuntansa hyvinvoinnin edistämiseksi. Säästöpankithan ovat siitä erilaisia pankkeja, että voitot eivät mene kasvottomille osakkeenomistajille, vaan iso osa niistä käytetään paikallisen yhteisön hyväksi. Säästöpankkilain mukaan Säästöpankit voivat jakaa voittovarojaan säästäväisyyden edistämiseen ja muihin yleishyödyllisiin tarkoituksiin”, kertoo Säästöpankkiliiton toimitusjohtaja Pasi Kämäri.

”Uskomme, että mahdollisuus osallistua Säästöpankkien päätöksentekoon on lisännyt toimintapaikkakuntiemme yhteisöllisyyttä ja siten tukenut yhteisön hyvinvointia paljon enemmän kuin se rahasumma, jonka käytämme. Asiakkaamme ja muut paikkakuntalaiset voivat parhaimmillaan kokea, että kun paikkakunnalla on Säästöpankki, koko yhteisö voi paremmin. 200 vuotta vanha säästöpankkiaate on tänään nykyaikaisempi kuin koskaan”, Kämäri toteaa.

”Tämä on osa vastuullista toimintatapaamme. Vastuullisuus oli keskeistä jo silloin kun Säästöpankit syntyivät. Ne perustettiin edistämään säästäväisyyttä ja henkilökohtaista vaurastumista. Myös vastuullisuus yhteisöä kohtaan on osa Säästöpankkien alkuperäistä toiminta-ajatusta. Kyse ei ole hyväntekeväisyydestä, julkisuustempusta, yksittäisestä kampanjasta, sponsoroinnista tai viherpesusta. Tämä on meidän tapamme tuoda tukiperinteemme nykyaikaan. 190-vuotisjuhlavuotemme on siihen juuri oikea hetki”, Kämäri korostaa.

Lisätietoja Säästöpankkiliitossa:Yleisesti toimitusjohtaja Pasi Kämäri, puh. (09) 5480 5240 tai 0500 688 222, sähköposti: pasi.kamari@saastopankki.fi

Toteutuksesta markkinointijohtaja Heli Mehtätalo-Takala, puh. (09) 5480 5237 tai 050 4026781 ja s-posti heli.mehtatalo-takala@saastopankki.fi.

Mihin voittovarojen jako oman yhteisön hyvinvointiin perustuu? Otteita Säästöpankkilaista

”Säästöpankki ja säästöpankkiosakeyhtiö ovat … talletuspankkeja, joiden erityistarkoituksena on säästämisen edistäminen” (1. luku, 1 §).
”Siitä osasta säästöpankin voittoa, jota ei käytetä vararahaston korottamiseen, voiton jakamiseen kantarahasto-osuuksille tai pääomalainoille tai jätetä säästöpankin vapaaseen omaan pääomaan, voidaan varoja isäntien päätöksellä hallituksen esittämää määrää ylittämättä käyttää säästäväisyyden edistämiseen tai muihin yleishyödyllisiin tarkoituksiin…” (2. luku, 41 §).
Säästöpankkilaki 28.12.2001/1502

Katso myös kahden minuutin animaatio siitä, miksi Säästöpankit ovat erilaisia.

• säästöpankkiryhmä
  • muut uutiset

Säästöpankkiryhmään kuuluu 33 Säästöpankkia ja keskusjärjestö Säästöpankkiliitto. Omia konttoreita on noin 210, ja yhteistyön kautta asiakkailla on käytettävissään yhteensä yli 400 konttoria, 200 palvelu- ja maksuautomaattia ja kaikki Suomen käteisautomaatit. Säästöpankkien päämääränä on edistää säästämistä ja asiakkaiden taloudellista hyvinvointia. Palvelun perusperiaatteita ovat asiakasläheisyys ja paikallisuus. Tavoitteena on jatkuva, kannattava kasvu ja vakavaraisuuden pitäminen turvatulla tasolla. Vuonna 2011 liikevoittoa kertyi 65,4 miljoonaa euroa, vakavaraisuus oli 22,1 % ja asiakasmäärä 587 000. www.saastopankki.fi