Käytetyn asunnon ostaja tekee ostopäätöksen entistä harkitummin

Omaa asumisen unelmaa voi tänä päivänä toteuttaa monin eri tavoin Suomessa. Oman kodin omistaminen ei ole enää kaikille meille se juttu. Myös asunnon ostopäätökseen vaikuttaa yhä useampi seikka. Uuden ja vanhan asunnon hintaeron kaventumisen seurauksena uudesta asunnosta on tullut varteenotettava vaihtoehto myös nuorelle ensiasunnon ostajalle. Sp-Kodin toimitusjohtaja Jukka Rantanen toteaa Suomen asuntomarkkinoiden elävän ison murroksen aikaa.

– Jos ennen vain harvoilla oli varaa hankkia uusi asunto ja käytetty asunto ostettiin hinnan vuoksi, nyt on mahdollista hankkia uusi koti lähes samalla hinnalla ja kohtuullisilla asumiskustannuksilla. Yhä useampi voi tehdä tämän valinnan – ja tekeekin, sanoo toimitusjohtaja Jukka Rantanen Sp-Kodista. – Uudiskohteiden kauppa käy Suomessa tällä hetkellä todella kuumana. Siihen on monia syitä, ei yksistään hinta.

– Uudet asunnot rakennetaan tänä päivänä selvästi pienemmiksi kuin aikaisemmin. Uusien kolmioiden keskikoko on n. 65 m², kaksioiden n. 40–45 m² ja yksiöiden n. 25 m². Totta kai, kun neliöitä on vähemmän, myös hinta on edullisempi. Uusien asuntojen kaupassa tontilla on merkittävä vaikutus hintaan. Osassa tontti sisältyy kauppahintaan. Osassa ostaja voi valita, lunastaako hän oman tonttiosuutensa oston yhteydessä vai maksaako sitä vastikkeessa. Lunastushinnat ovat usein hyvin korkeita.

Asuntomarkkinamme ovat murroksessa ja perinteet asumiskulttuurissamme muuttumassa

Paikkakuntakohtaiset erot ovat entistä suurempia. On kasvupaikkakuntia, joissa on huutava pula asunnoista ja paikkakuntia, joissa kauppa on täysin jumissa negatiivisen muuttovirran vuoksi. Kodilta myös toivotaan erilaisia asioita kuin ennen. Sauna esimerkiksi ei ole enää jokaisen oman kodin ostajan haave, eikä niitä rakenneta automaattisesti kaikkiin uusiin asuntoihin. Myös tilan merkitys näyttää pienentyneen, ehkä kierrätyksen ja KonMari-trendin myötä, pohtii Rantanen. – Ihmiset haluavat mieluummin eroon tavarasta kuin lisää sitä.

Käytetyn asunnon ostaminen huolettaa yhä useampaa ostajaa

– Käytettyjen asuntojen kauppa on kasvanut tänä vuonna ennusteita hitaammin. Kevään lievän notkahduksen jälkeen heinäkuussa päästiin kuitenkin jo plussan puolelle, ja syksy näyttäisi alkaneen kevättä selvästi virkeämmin. Hyvät talousnäkymät ja ennätysmatalana jatkuva korkotaso tukevat asuntokaupan maltillista kasvua.

– Ihmiset ovat entistä varovaisempia ostopäätöksissään. Moni on alkanut empiä vanhan asunnon ostamista ikävien yllätysten pelossa. Ei ihme, sillä home- ja kosteusvauriot, asunto-osakeyhtiöiden amatöörihallitusten osaamattomuus ja kertynyt korjausvelka ovat tapetilla mediassa lähes päivittäin, toteaa Rantanen. – Enää ei ostopäätöksen kannalta ole niin ratkaisevaa, onko putkiremontti jo tehty vai vasta tulossa. Tärkeämpää ostajalle on varmistua siitä, että hyväkuntoisen asunnon lisäksi myös yhtiötä on hoidettu asianmukaisesti, eikä korjausvelkaa ole päässyt kertymään.

Jukka Rantanen toteaa uusien asuntojen ostobuumin ja vuokralla asumisen yleistymisen yhtensä syynä olla myös poikkeuksellisen kova yleisten asumiskustannusten nousu viime vuosina. – Veronkiristyksillä omistamisesta on tehty Suomessa koko ajan kalliimpaa. Ja taas toisaalta asunnon ostosta lainarahalla entistä vaikeampaa. Lainaehtoja on kiristetty. Keikkatyöläiset tai määräaikaisessa työsuhteessa olevat eivät saa välttämättä asuntolainaa ollenkaan.

– Väittäisin, että tänä päivänä uutta kotia etsivät haluavat ostaa unelmien sijaan realismia. Varmuus vanhan asunnon ja yhtiön hyvästä kunnosta on mitä parhain myyntivaltti.

Lisätietoja:

Toimitusjohtaja Sp-Koti Oy
jukka.rantanen@spkoti.fi

• asuntomarkkinat
  • sp-koti
  • asuminen

Sp-Koti on Säästöpankkiryhmään kuuluva kiinteistönvälitysketju. Sp-Koti-ketju toimii franchising-pohjalta ja palvelee asiakkaita yli 55 toimipisteessä eri puolilla Suomessa. www.spkoti.fiwww.saastopankki.fi