Muutoksia Säästöpankkiryhmän hallintoneuvostossa

Säästöpankkiryhmän keskusyhteisön hallintoneuvoston puheenjohtajaksi on valittu Aito Säästöpankin hallituksen puheenjohtaja, hallintotieteiden tohtori Eero Laesterä. Varapuheenjohtajiksi on valittu Helmi Säästöpankin hallituksen puheenjohtaja Juha Viljamaa sekä Suomenniemen Säästöpankin hallituksen puheenjohtaja Kirsi Korhonen.

Säästöpankkiryhmän hallintoneuvoston puheenjohtajiston mukaan pankkialan murros on käännettävissä voitoksi yhä tiiviimmällä yhteistyöllä. Koko pankkisektori on suuressa murroksessa, kun digitalisoitumisen myötä maailmanlaajuiset, jopa toimialan ulkopuoliset toimijat haastavat pankkimaailman.

Säästöpankkiryhmän keskusyhteisön hallintoneuvoston uuden puheenjohtajan Eero Laesterän mielestä Suomen väestön ikääntyminen ja väestön keskittyminen kasvukeskuksiin tuovat mukanaan uuden sisäisen haasteen säästöpankkiryhmälle, jonka toiminnan perustana on asiakasläheinen palvelu.

”Murros on käännettävä ja käännettävissä voitoksi. Tämä onnistuu vain, kun koko ryhmä toimii yksissä tuumin, liiton hallintoneuvostosta ja hallituksesta itsenäisiin säästöpankkeihin saakka. Tässä liiton hallintoneuvoston vahvistuva rooli tiivistää ryhmää. Hallintoneuvoston uusi toimielin, puheenjohtajisto yhdistää ja jäsentää toimijat kulkemaan yhtä jalkaa säästöpankkiasiakkaiden hyväksi”, Laesterä kommentoi.

Hallintoneuvostoon kuuluu 22 jäsentä. Sen tehtävänä on valvoa hallituksen ja toimitusjohtajan vastuulla olevaa keskusyhteisön hallintoa ja sitä, että keskusyhteisön toimintaa hoidetaan asiantuntevasti ja huolellisesti osuuskuntalain sekä keskusyhteisön ja yhteenliittymän edun mukaisesti.

Hallintoneuvoston erityisenä tehtävänä on sisäisen yhteistyön ylläpitäminen ja edistäminen. Hallintoneuvosto myös vahvistaa hallituksen esityksestä Säästöpankkiryhmän toimintaperiaatteet, strategian, vakavaraisuuden hallinnan periaatteet, muut ohjauksen yleiset periaatteet sekä keskinäisen vastuun edellyttämät pankkikohtaisen ohjauksen periaatteet.

Lisätiedot:

Eero Laesterä,
Säästöpankkiryhmän keskusyhteisön hallintoneuvoston puheenjohtaja

Kalevi Hilli
Säästöpankkiliiton hallituksen puheenjohtaja

• säästöpankkiryhmä
  • säästöpankki

Säästöpankkiryhmä edistää yksilön ja yhteisön taloudellista hyvinvointia. Tahdomme, että meidät tunnetaan rohkeudesta, asiantuntijuudesta ja intohimosta tehdä erinomaista asiakastyötä. Säästöpankkiryhmän muodostavat 23 paikallista Säästöpankkia sekä Helsingin Vallilassa toimiva Säästöpankkikeskus. Tarjoamme asiakkaillemme kattavien vähittäispankkipalvelujen lisäksi sijoittamisen, kodinvaihdon ja vakuuttamisen palveluja.

Säästöpankkiryhmä työllistää noin 1400 ihmistä eri puolilla Suomea. www.saastopankki.fi