Säästöpankin markkinakatsaus helmikuussa 2012

• Maailmantalous vahvistuu 2012 lähinnä Tyynenmeren alueella Aasian ja USA:n kasvun heijastuessa myös Latinalaiseen Amerikkaan. Pohjois-Euroopan vientivetoiset taloudet voivat kääntyä kasvu-uralle ennen kesää
  • Velkakriisimaiden on tehtävä isoja päätöksiä nopeasti: karsittava julkisen sektorin päällekkäisyyksiä, lisättävä työmarkkinajoustoja, alennettava virkamiesten palkkoja, ym.
  • Euroopassa riskinä on opposition poliittinen vastaisku ja muutosvastaisten populistien valtaannousu, joka pysäyttäisi velkakriisin selvittämisessä välttämättömät uudistukset.
  • Suomen suhteellinen houkuttelevuus investointikohteena on huippua lähialueisiin verrattuna. Suomi on Pohjois-Euroopan keskus (ks. perustelut sivulla 3). Pelkkiä yksikkötyökustannuksia vertailemalla kilpailukyvystä voi saada väärän kuvan.
  • Akuutti uhka Suomen taloudelle on teollisuustuotannon ja viennin hyytyminen alkuvuonna ja mahdollinen verotulojen lasku. Menojen ylläpito velkarahalla ja vajeitten kasvattaminen voivat sysätä valtionlainojen korot nousuun ja heikentää Suomen asemaa nopeastikin.
  • Kuntauudistuksessa mahdollisesti syntyvä Suur-Helsinki olisi valtapoliittisesti aivan uusi valtatekijä suomalaisessa politiikassa. Helsingin pormestarista voisi tulla Suomen presidenttiä poliittisesti merkittävämpi hahmo.
  • Sijoittajan kannalta osakesijoituksissa lienee jo pahin ohi, mutta toisaalta korkosijoitukset ovat menettäneet houkuttelevuuttaan.

Lisätiedot:
Säästöpankkien markkinastrategi Miska Kuhalampi, puh. 010 436 6541,miska.kuhalampi@saastopankki.fi

Liitteet:
Tiedote: Säästöpankin markkinakatsaus helmikuussa 2012

• markkinakatsaukset

Säästöpankkiryhmään kuuluu 33 Säästöpankkia ja keskusjärjestö Säästöpankkiliitto. Omia konttoreita on noin 210, ja yhteistyön kautta asiakkailla on käytettävissään yhteensä yli 400 konttoria, 200 palvelu- ja maksuautomaattia ja kaikki Suomen käteisautomaatit. Säästöpankkien päämääränä on edistää säästämistä ja asiakkaiden taloudellista hyvinvointia. Palvelun perusperiaatteita ovat asiakasläheisyys ja paikallisuus. Tavoitteena on jatkuva, kannattava kasvu ja vakavaraisuuden pitäminen turvatulla tasolla. Vuonna 2011 liikevoittoa kertyi 65,4 miljoonaa euroa, vakavaraisuus oli 22,1 % ja asiakasmäärä 587 000. www.saastopankki.fi