Tiedote -

Säästöpankkiryhmä tavoitteiden mukaisessa vauhdissa - panostukset digipalveluihin lisäävät henkilökohtaisen pankkipalvelun saavutettavuutta

Säästöpankkiryhmän puolivuosikatsaustiedote 1.1.–30.6.2018

Säästöpankkiryhmä etenee kohti strategista tavoitettaan tarjota markkinoiden paras yhdistelmä digitaalista ja henkilökohtaista pankkipalvelua. Alkuvuodesta Säästöpankkiryhmä julkisti joukon uusia digitaalisia palveluja, joilla asiakaskokemusta kehitetään yhä monipuolisempaan suuntaan. Panostukset näkyvät ryhmän tuloksessa, kun tulos ennen veroja laski ollen 29,1 miljoonaa euroa.

Säästöpankkiryhmän tulos ennen veroja alkuvuodelta 2018 oli 29,1 miljoonaa euroa (40,5 milj. euroa vertailujaksolla 1.1.2017-30.6.2017). Kauden voitto oli 25,0 miljoonaa euroa, josta Säästöpankkiryhmän omistajien osuus oli 24,5 miljoonaa euroa (32,1 milj. euroa).

”Säästöpankkiryhmä kasvoi alkuvuonna asetettujen tavoitteiden mukaisesti. Panostamme strategiamme mukaisesti säästöpankkikokemuksen eli asiakaskokemuksen kokonaisvaltaiseen kehittämiseen, ja alkuvuodesta julkistimme useita erilaisia digitaalisia palveluja tämän edistämiseksi. Tavoitteemme on, että henkilökohtainen säästöpankkikokemus toteutuu jatkossa yhä paremmin kaikissa kanavissa”, Säästöpankkiryhmän toimitusjohtaja Tomi Närhinen kommentoi.

Säästöpankkiryhmä panostaa voimakkaasti palvelujensa kehittämiseen, ja tästä syystä ryhmän kulut nousivat 15,3 prosenttia 102,3 miljoonaan euroon (89,6 milj. euroa). Kaikkiaan Säästöpankkiryhmän liiketoiminnan tuotot olivat yhteensä 124,9 miljoonaa euroa (136,2 milj. euroa).

Matalasta korkotasosta huolimatta korkokate kasvoi 8,1 prosenttia ollen 74,7 miljoonaa euroa (69,1 milj. euroa). Korkokatteen nousua selittää jälleenrahoituksen hankintakustannusten lasku ja sekä kasvanut luotonanto. Kaikkiaan kasvua oli korkokatteen lisäksi palkkionetossa sekä henkivakuutustoiminnan nettotuotoissa. Ryhmän tase oli kesäkuun 2018 lopussa 11,4 miljardia euroa (31.12.2017: 11,3 mrd. euroa), jossa oli kasvua vuodenvaihteesta 0,7 prosenttia.

Uudet kumppanuudet POP Pankki -ryhmän ja Taalerin kanssa laajentavat tuote- ja palvelutarjontaa

Säästöpankkiryhmä julkaisi useita strategisia kumppanuuksia alkuvuoden aikana. Kesäkuussa Säästöpankkiryhmä aloitti myyntiyhteistyön POP Pankki –ryhmän kanssa. Pop Pankit aloittavat Sp-Henkivakuutuksen ja Sp-Rahastoyhtiön tuotteiden myynnin vaiheittain, ja henkivakuutustuotteilla käynnistynyt yhteistyö etenee myöhemmin myös sijoitusrahastoihin. Kesäkuussa julkaistiin myös tuoteyhteistyö Taaleri Oyj:n kanssa.

Säästöpankkiaate elää vahvana ja lisää paikallista hyvinvointia

Säästöpankkiryhmän tehtävä on säilynyt samana jo lähes 200 vuotta. Säästöpankkiaatteen mukaisesti Säästöpankki edistää asiakkaiden taloudellista hyvinvointia, ja osa tuloksesta jaetaan paikallisesti takaisin yhteisöön. Aate erottaa Säästöpankkiryhmän muista suomalaisista pankeista.

”Tehtävämme on edistää asiakkaidemme taloudellista hyvinvointia, ja palvelemme asiakkaitamme siellä, missä asiakas haluaa pankkipalvelunsa hoitaa. Saavutettavuus on meille tärkeää, sillä olemme tunnettuja asiakaskeskeisyydestä, talouden huippuosaamisesta ja parhaasta palvelusta.”

Säästöpankkiliiton hallintoneuvosto hyväksyi uuden strategian kesällä, ja sen mukaisesti Säästöpankki pitää kiinni sekä perinteisistä arvoistaan että kehittää palvelutarjontaansa uusien palveluiden ja kumppanuuksien myötä.

”Uusi strategiamme hyödyntää perinteisiä vahvuuksiamme ja kumppaniemme avulla tähtäämme siihen, että tuote- ja palvelutarjontamme vastaisi entistäkin paremmin asiakkaidemme tarpeita”, Närhinen tiivistää.

Lisätietoja:

Tomi Närhinen

• tulos
  • puolivuosikatsaus
  • säästöpankkiryhmä

Säästöpankkiryhmä edistää yksilön ja yhteisön taloudellista hyvinvointia. Tahdomme, että meidät tunnetaan rohkeudesta, asiantuntijuudesta ja intohimosta tehdä erinomaista asiakastyötä. Säästöpankkiryhmän muodostavat 23 paikallista Säästöpankkia sekä Helsingin Vallilassa toimiva Säästöpankkikeskus. Tarjoamme asiakkaillemme kattavien vähittäispankkipalvelujen lisäksi sijoittamisen, kodinvaihdon ja vakuuttamisen palveluja.

Säästöpankkiryhmä työllistää noin 1400 ihmistä eri puolilla Suomea. www.saastopankki.fi

Tomi Närhinen

Toimitusjohtaja, Säästöpankkiliitto Koko Säästöpankkiryhmää koskevat asiat +358 40 72 43 896