Tiedote -

Sp-Kodin asuntomarkkinakatsaus: Sote-uudistus voi kärjistää asuntomarkkinoiden kahtiajakoa

”Tuore sote-päätös ja meneillään oleva kuntauudistus voivat johtaa asuntomarkkinoiden alueellisen kahtiajaon syvenemiseen. Jo nyt Suomen asuntomarkkinat ovat alueellisesti jakautuneet kasvukeskuksiin ja syrjäseutujen muuttotappioalueisiin. Jos kuntalaisten tarvitsemat palvelut, kuten sosiaali- ja terveyspalvelut, keskittyvät yhä harvemmalle paikkakunnalle, syrjäseutujen taantuminen kiihtyy ja asunnonomistajien eriarvoisuus lisääntyy entisestään”, arvioi Sp-Kodin toimitusjohtaja Antti Toivanen.

”Asian merkitys on isompi kuin on osattu arvioida. Syrjäseuduilla alkaa olla yhä enemmän alueita, joilla ei ole markkinoita vanhoille asunnoille. Kun asuntoa ei saa kaupaksi, se on käytännössä arvoton, vaikka suurin osa ihmisen omaisuudesta olisi siinä kiinni. Tämä vaikeuttaa työntekijöiden muuttoa työn perässä. Kasvukeskuksissa taas kysynnän koveneminen nostaa asuntojen hintoja ja paljon puhuttu kohtuuhintaisen asumisen tavoite jää toteutumatta”, Toivanen toteaa.

”Kasvukeskuksissa tilanne voi pahimmillaan johtaa siihen, että niihin ei voida rakentaa kipeästi kaivattua uudistuotantoa, koska korkeat hinnat lamauttavat kuluttajien kysynnän. Tai sitten vanhojen asuntojen hintojen epäterve hinnannousu hyydyttää asuntokauppaa ja heikentää talouden elpymistä.”

”Asuntomarkkinoiden kahtiajaon syveneminen on erittäin hankala yhtälö, joka on sote- ja kuntauudistuksissa jäänyt toistaiseksi muiden asioiden varjoon. Nyt on aika nostaa asia päivänvaloon ja miettiä tasapainottavia toimia.”

Odotettavissa asuntomarkkinoilla vuonna 2014: loivaa kasvua

Maan asuntomarkkinoiden kysyntä ja tarjonta ovat edelleen voimakkaassa epäsuhdassa, kun tarjonta on kysyntään nähden moninkertainen. Esimerkiksi helmikuussa 2014 käytettyjä asuntoja oli myynnissä 47 500 kappaletta, mutta kauppoja tehtiin vain 4 300. Viime vuonna tehtyjen asuntokauppojen määrä putosikin peräti 15 prosenttia edellisvuodesta.

”Asuntomarkkinoiden kehitys vuonna 2014 on kiinni ennen kaikkea työllisyydestä ja kuluttajien luottamuksesta. Jos pystyy ennakoimaan näiden mittarien suunnan, voi ennustaa myös asuntomarkkinoiden kehityksen. Sp-Koti arvioi kauppojen lukumäärän kasvavan loivaa viiden prosentin tahtia tänä vuonna. Perustelen ennustetta sillä, että vaikka kuluttajien luottamus on hiukan vuodentakaista alempi, se tuskin heikkenee loppuvuotta kohti kuten viime vuonna, jolloin luisu alkoi maaliskuussa (ks. graafi ”käytettyjen asuntojen kaupat ja kuluttajien luottamusbarometri). Lisäksi työttömyysluvut ovat pysyneet kohtuullisina eikä odotettavissa pitäisi olla varainsiirtoveron nostoon verrattavia ikäviä yllätyksiä”, Toivanen sanoo.

”Kehysriihen säästöpäätökset kuitenkin mietityttävät. Asuntolainan korkovähennysoikeuden pienennykset eivät tässä korkotilanteessa tee merkittävää lovea asuntovelallisten kukkaroon, mutta kaikkien päätösten kokonaisvaikutusta on vielä vaikea arvioida. Säästöpankin viimesyksyisessä Säästämisbarometrissa jo kuusi kymmenestä vastaajasta piti asumista liian kalliina omiin tuloihinsa verrattuna. Ja nyt siis asunnonomistajat joutuvat jälleen erilaisten veronkiristysten kohteeksi. Asumisen hinta vain jatkaa nousuaan”, Toivanen summaa.

Kehysriihessä päätettiin mm. kiristää energiaverotusta 120 miljoonaa euroa, korottaa yleisen kiinteistöveron sekä vakituisten asuinrakennusten kiinteistöveron ala- ja ylärajoja sekä pienentää asuntolainan korkovähennysoikeutta 5 prosenttiyksikköä vuosittain niin, että asuntolainojen koroista enää 50 prosenttia olisi vähennyskelpoista vuonna 2018. Kaikki nämä toimet nostavat omalta osaltaan asumisen hintaa.

Lisätietoja antaa Sp-Kodin toimitusjohtaja Antti Toivanen, p. 050 3175 777, antti.toivanen@spkoti.fi.

Verkkojulkaisun liite: Sp-Kodin graafit 03/2014

Säästöpankkiryhmään kuuluu tällä hetkellä 29 Säästöpankkia ja keskusjärjestö Säästöpankkiliitto. Omia konttoreita on 195, ja yhteistyön kautta asiakkailla on käytettävissään yhteensä lähes 400 konttoria, 200 palvelu- ja maksuautomaattia ja kaikki Suomen käteisautomaatit.Säästöpankkien päämääränä on edistää asiakkaiden säästämistä ja taloudellista hyvinvointia. Palvelun perusperiaatteita ovat asiakasläheisyys ja paikallisuus. Tavoitteena on jatkuva, kannattava kasvu ja vakavaraisuuden pitäminen turvatulla tasolla. Vuonna 2013 liikevoittoa kertyi 73,5 miljoonaa euroa, vakavaraisuus oli 21,6 % ja asiakasmäärä 586 000. www.saastopankki.fi ja uutishuone http://saastopankkiryhma.mynewsdesk.com/.