Uusi Säästöpankkiryhmä vakavaraisena ja tuloksekkaana vuoteen 2015

Säästöpankkiryhmän vuosi 2014 oli tuloksellisesti erittäin hyvä. Ryhmän tulos ennen veroja oli 63,1 miljoonaa euroa ja tilikauden tulos oli 46,6 miljoonaa euroa. Ryhmän tase kasvoi 8,9 % ja oli vuoden lopussa 8,4 miljardia euroa (7,7 mrd. euroa). Säästöpankkien yhteenliittymä ja uusi Säästöpankkiryhmä aloittivat toimintansa 31.12.2014.*

Säästöpankkiryhmän pankkitoimintasegmentin tulos ennen veroja oli 73,2 miljoonaa euroa sekä varainhoito- ja henkivakuutussegmentin tulos ennen veroja oli 1,8 miljoonaa euroa.

Säästöpankkiryhmän liiketoiminta kasvoi hyvin sekä luototuksen että säästämisen palveluissa. Lainat ja saamiset asiakkailta kasvoivat 6,6% ja olivat 5,6 miljardia euroa vuoden lopussa (5,3 mrd. euroa). Säästöpankkiryhmän talletukset asiakkailta olivat 5,8 miljardia euroa (5,6 mrd. euroa). Kasvua oli 3,5 %. Säästöpankkiryhmän hallinnoimat rahastopääomat kasvoivat vuoden aikana 26,2% ja olivat vuoden lopussa 1,2 miljardia euroa (0,9 mrd. euroa). Henkivakuutustoiminnan vakuutussäästöt olivat 404,4 miljoonaa euroa (314,8 milj. euroa), kasvua oli 28,5 %.

Säästöpankkien yhteenliittymän pääomarakenne on vahva. Omat varat yhteensä olivat 814,3 miljoonaa euroa, josta ydinpääoman osuus oli 737,6 miljoonaa euroa. Säästöpankkien yhteenliittymän vakavaraisuussuhde oli 18,64 % (19,63 %) ja ydinvakavaraisuussuhde oli 16,88 % (15,75 %).

Luvut selviävät Säästöpankkiryhmän tänään julkaistusta tilinpäätöstiedotteesta, joka löytyy Säästöpankin verkkosivuilta osoitteesta www.saastopankki.fi/sijoittajasuhteet

- Säästöpankkiryhmällä on tutkitusti Suomen paras asiakaskokemus ja hyvin tyytyväiset asiakkaat. Kun niihin lisää hyvän tuloskunnon, vahvan vakavaraisuuden sekä kohtuullisella tasolla olevat riskit, voi Säästöpankkiryhmä lähteä vuoteen 2015 luottavaisin mielin. Huolimatta Euroopan ja Suomen taloudellisista haasteista uskomme Säästöpankkiryhmän vuoden 2015 tuloksen ennen veroja muodostuvan vähintään samantasoiseksi kuin vuonna 2014. Arvio perustuu tämän hetkiseen näkemykseen talouden kehityksestä, kertoo Säästöpankkiliiton toimitusjohtaja Pasi Kämäri.

*Virallisen tilinpäätösinformaation lisäksi tarjoamme taloudellista lisäinformaatiota Säästöpankkiryhmästä ajalta ennen yhteenliittymän toiminnan käynnistymistä. Taloudellinen lisäinformaatio käsittää Säästöpankkiryhmän yhdistellyn tilinpäätöksen koko tilikaudelta 1.1. - 31.12.2014 sekä koko vertailukaudelta 1.1. - 31.12.2013. Taloudellinen lisäinformaatio on laadittu Säästöpankkiryhmään kuuluvien yhtiöiden ja yhteisöjen hyväksyttyjen ja tilintarkastettujen tilinpäätösten yhdistelmänä sekä laadittu samojen tilinpäätösperiaatteiden mukaisesti kuin virallinen yhdistelty IFRS -tilinpäätös.

Lisätietoja:

toimitusjohtaja Pasi Kämäri, pasi.kamari@saastopankki.fi, +358 500 688222

www.saastopankki.fi/saastopankkiryhma

• säästöpankki
  • tulos
  • tilinpäätös
  • säästöpankkiryhmä
  • tilinpäätöstiedote

Säästöpankkiryhmä koostuu 25 yhteenliittymän muodostaneesta Säästöpankista, keskusyhteisönä toimivasta Säästöpankkiliitosta sekä Säästöpankkien omistamista tytär- ja osakkuusyhteisöistä, joita ovat mm. Säästöpankkien Keskuspankki Suomi, Sp-Henkivakuutus, Sp-Rahastoyhtiö ja kiinteistönvälitysketju Sp-Koti.

Tarjoamme suomalaisille maksamisen, rahoituksen, säästämisen ja sijoittamisen, kodinvaihdon sekä vakuuttamisen palveluita. Säästöpankkiryhmällä on 476 000 asiakasta ja työllistämme n.1200 ammattilaista eri puolilla Suomea.

Säästöpankkiryhmä - Linnoitustie 9 - PL 68  02601 Espoo

etunimi.sukunimi@saastopankki.fi     www.saastopankki.fi