Uusilla hiomapyöröillä tehokkaampaa lakan, pohjamaalin ja tasoitteen hiontaa

Uusilla hiomapyöröillä tehokkaampaa lakan, pohjamaalin ja tasoitteen hiontaa

Lakkaa, pohjamaalia ja tasoitetta hiottaessa hiomapyörön tukkeutuminen pölyhiukkasista on tavallinen, hiomatulosta heikentävä ja pyörön käyttöikää lyhentävä ongelma. Norton lanseeraa nyt uuden valikoiman hiomapyöröjä ja arkkeja, joissa on täysin uusi reikäkuvio, Norton Multi-Air Cyclonic, jolla valmistajan mukaan aikaansaadaan tehokkaampi pölynpoisto.

Tehokkaampi hionta uudella reikäkuviolla
Nortonin uusissa hiomapyöröissä ja arkeissa on täysin uudenlainen reikäkuvio, jolla aikaansaadaan valmistajan mukaan jopa 25 % tehokkaampi pölynpoisto perinteisiin pyöröihin verrattuna. Pölynpoistoaukot on laserleikattu, mikä aikaansaa litteämmän pyörön, jolla on laajempi kosketus hiomapintaan ja tukialustaan. Näin ollen pölynpoisto on tehokkaampaa ja hiomakuvio on tasaisempi, mikä tekee myös pinnasta tasaisemman. Tavallisesti reiät rei´itetään, minkä vuoksi hiomapyörö taipuu ja lopputulos on huonompi, koska pyörö ei saa täyttä kosketusta hiomapintaan. Tehokas pölynpoisto pidentää myös pyörön käyttöikää. Ainutlaatuisen reikäkuvion ansiosta Norton Cyclonicilla tehokkuus kasvaa jopa 32 % verrattuna perinteisiin pölynpoistoaukollisiin hiomapyöröihin.

Värikoodatut tuotteet
Norton Multi-Air Cyclonic on täydellinen hiomajärjestelmä, joka kattaa kaikki hiomaprosessin vaiheet: tasoitus (karkea hionta), tasoitteen hionta ja tasoitus, tasoitteen viimeistely ja hionta, pohjamaalin hionta, pohjamaalin valmiiksi saattaminen sekä viimeistely. Eri karkeudet on värikoodattu, jotta tunnistaminen kävisi helposti ja työ maalaamoissa olisi helpompaa. Hienomman jyväkoon pyöröissä ja arkeissa on lisäksi takapuolella ohut vaahtomuovikerros, mikä aikaansaa tasaisemman pinnan ja hionta voidaan suorittaa ilman puhkihionnan vaaraa, mutta samalla hiomapyörö seuraa myös kuperia pintoja ja tekee tasaisen pinnan. Tuotteissa käytetään pölyhiukkasten paakkuuntumista estävää täyteainetta. Pölyhiukkasten paakkuuntuminen voi aiheuttaa ei-toivottuja naarmuja. No-Fil täyteaineella pölyhiukkaset saadaan pidettyä erillään ja ne voidaan helpommin poistaa pölynpoistoaukoista.

Koneelliseen ja käsinhiontaan
Norton Multi-Air Cyclonic –valikoima koostuu 150 mm hiomapyöröistä, joita käytetään epäkeskohiomakoneissa sekä hiomatyynyissä käytettävistä arkkirullista. Valikoimaan kuuluu lisäksi tukialustoja eri kovuuksilla sekä eri kokoisia ja muotoisia hiomatyynyjä. Kaikissa pyöröissä ja rullissa on tarrakiinnitys, mikä mahdollistaa nopeat ja helpot vaihdot. Lisäksi mukana on käytännöllinen säilytyspakkaus arkin ja hiomapyörön säilytykseen. Norton Multi-Air Cyclonicissa on keraaminen hioma-aine, jolla on hyvä aineenpoistokyky ja pitkä käyttöikä, sillä hiomajyvä on terävämpi ja hioo viileämmin. Näin aikaansaadaan tasainen lopputulos ja tasaisempi lakan, pohjamaalin, kuultolakan, alumiinin ja komposiittien pinta.

”Uuden Cyclonic-valikoiman avulla hiomatyö voidaan nyt suorittaa nopeammin ja samalla saavuttaa parempi lopputulos. Lisäksi eri tuotteiden värikoodauksen ansiosta oikean tuotteen valitseminen kulloiseenkin hiomaprosessin vaiheeseen on yksinkertaisempaa, mikä tekee työstä helpompaa. Myös työympäristö paranee, koska pölynpoisto on tehokasta”, kertoo Timo Sutinen, Saint-Gobain Abrasives AB:n Suomen myyntivastaava.

Katso myös www.nortonabrasives.com

Saint-Gobain Abrasives on Pohjoismaiden johtava hiomatuotteiden toimittaja. Yritys on osa maailman suurinta hiomatuotteita valmistavaa yritystä, Saint-Gobain Abrasivesia. Saint-Gobain Abrasives soveltaa viimeisintä teknologiaa, johtaa uusien hiomatuotteiden kehitystä sekä tarjoaa useita tunnettuja tuotemerkkejä kuten Norton, Clipper, Nimbus, Flexovit, Winter ja Baystate.