Sanofi aloittaa uuden aikakauden diabeteksen hoidossa

Entistä tasaisemmat verensokerit
Entistä vähemmän hypoglykemioita

Sanofin uuden sukupolven insuliini (glargininsuliini 300 yksikköä/ml) on tarkoitettu aikuisten tyypin 1 ja tyypin 2 diabeteksen hoitoon. Se sai myyntiluvan Suomessa huhtikuussa 2015. Uusi perusinsuliini mahdollistaa entistä tasaisemmat verensokerit ja aiheuttaa merkitsevästi vähemmän hypoglykemioita eli liian matalaa verensokeria tyypin 2 diabeetikoilla verrattuna Suomen käytetyimpään perusinsuliiniin glargininsuliini 100 yksikköä/ml:aan. Kliinisissä tutkimuksissa uudella insuliinilla on todettu myös entistä pidempikestoisempi vaikutus verensokereihin. Pistos kerran päivässä riittää.

Uusi insuliini vastaa olemassa olevaan hoidolliseen tarpeeseen, kertoo Sanofin diabetesosaston asiantuntijalääkäri Jukka Westerbacka:

“Liian monen diabetesta sairastavan ja insuliinia käyttävän verensokeri ei ole tasapainossa eikä tavoitteissa. Hypoglykemioita eli liian alhaista verensokeria pelätään, eikä syyttä, sillä sellaisen kerran kokenut ei varmasti halua kokea sitä uudelleen. Uusi perusinsuliini vähentää merkitsevästi hypoglykemioita koko vuorokauden ajan – erityisesti yöaikaan tyypin 2 diabeetikoilla.”

Uuden insuliinin maailmanlaajuisessa EDITION-tutkimusohjelmassa oli mukana yli 3 500 tyypin 1 ja tyypin 2 aikuisdiabeetikkoa, joiden verensokeritasapaino oli huono.

Uusi insuliinikynä valmistetaan Kontiolahdella

Uusi insuliini saa myös uuden, Suomessa tehdyn, SoloStar®-insuliinikynän. Kynässä on
450 yksikköä insuliinia ja insuliiniliuoksen volyymi on kolmasosa vastaavan yksikkömäärän glargininsuliini 100 yksikköä/ml -annoksesta. Myös kynän osia on kehitetty muun muassa siten, että insuliinin voi pistää entistä kevyemmällä painalluksella. Insuliinikynät valmistetaan Suomessa Kontiolahdella ja täytetään Sanofin diabeteksen R&D-, tuotanto- ja jakelukeskuksessa Frankfurtissa.

Lisätietoja:

Sanofi Diabetes -liiketoimintayksikön johtaja Jarmo Kaukua

puh. 040 357 8268jarmo.kaukua@sanofi.com

Diabeteksen asiantuntijalääkäri Jukka Westerbacka

jukka.westerbacka@sanofi.com

Viitteet:

1.Riddle MC, et al. Diabetes Care. 2014;37(10):2755-62. DOI: 10.2337/dc14-0991.

2.Yki-Järvinen H, et al. Diabetes Care. 2014;37(12):3235-43. DOI: 10.2337/dc14-0990.

3.Bolli GB, et al. Diabetes Obes Metab. 2015:epub ahead of print. DOI: 10.1111/dom.12438.

4.Sutton G1, Minguet J, Ferrero C et al. Expert Opin Biol Ther. 2014 Dec;14(12):1849-60.

5.Steinstraesser A, et al. Diabetes Obes Metab. 2014;16(9):873-6. DOI: 10.1111/dom.12283.

6.Becker RHA, et al. Diabetes Care. 2015;38(4):637-43. DOI: 10.2337/dc14-0006.

7.Shiramoto M, et al. Diabetes Obes Metab. 2015;17(3):254-60. DOI: 10.1111/dom.12415.

www.sanofi.fi

www.diabeteselamaa.fi

SAFI.TJO.15.10.0054

• Terveys, sairaanhoito, lääketiede

• diabetes
  • sanofi
  • uusi lääkehoito

Sanofi

Sanofi on johtava maailmanlaajuinen ja laaja-alaisesti toimiva terveydenhuoltoalan yritys, joka kehittää ja toimittaa erilaisia ratkaisuja potilaiden tarpeisiin. Liiketoiminnan pääalueita ovat diabetes, kardiovaskulaarisairaudet, rokotteet, innovatiiviset reseptilääkkeet, harvinaiset sairaudet, kuluttajatuotteet, kehittyvät markkinat sekä eläinterveys. Sanofi on listattu Pariisin pörssissä (EURONEXT: SAN) ja New Yorkin pörssissä (NYSE: SNY).