​CDO-barometri: Rohkeutta, ystävät! | SAP Innovation Forum 2017

Julkistimme 24.1.2017 Suomen ensimmäisen CDO-barometrin tulokset, joista riittää analysoitavaa koko alkaneeksi vuodeksi. Meidän tarkoituksemme oli nostaa esiin CDO- (Chief Digital Officer) ammattiryhmä/johtamisalue, joka on asteittain noussut esiin jopa ilmiömäisesti. Digijohtajuuden pitäisi voida mahdollistaa kasvua ja työpaikkoja. Jotta CDO:iden määrä voisi kasvaa, asiasta on käytävä jatkuvaa julkista keskustelua.

Halusimme tehdä tutkimuksen mahdollisimman ei-kaupallisesti ja malttaa olla tekemättä sen julkistamisen yhteydessä villejä johtopäätöksiä. Nyt kuitenkin sallittakoon lyhyt SWOT-analyysi siitä, missä CDO:iden tonteilla mielestäni mennään. Paljon on mahdollisuuksia, mutta heitänpä sinulle, CDO, myös haasteita tälle vuodelle.

STRENGTHS

Uusi ammattiryhmä alkaa muotoutua, on yhteistä agendaa ja puhuttavaa, isossa kuvassa yhteinen tavoite. Ryhmä varmasti kasvaa seuraavaan barometriin mennessä. CDO vakiintunee käsiteenä, mutta osa CDO:ista ja johtoryhmistä miettii edelleen, mikä CDO:n rooli oikein on ja mitä sen pitäisi olla. Yli puolet CDO:ista sentään kuuluu johtoryhmään – tämä on tärkeä vahvuus muutosjohtamisen kannalta.

WEAKNESSES

Digivisio saattaa puuttua, tai CDO:t eivät muista syistä tiedä mikä heidän tavoitteensa on. Tai sitten tavoite on olemassa olevan digitalisointia, ei luoda uutta liiketoimintaa digitalisaatiosta. Näen tämän heikkoutena, sillä saamme jatkuvasti nähdä miten hienoja innovaatioita digitalisaatio synnyttää muualla maailmassa.

Tutkimuksen mukaan Suomen CDO:iden ykkösprioriteetti on asiakaskokemuksen parantaminen, mikä on toki tärkeää. Se kuitenkin tarkoittaa myös, että ns. törkeiden ratkaisujen, liiketoimintaa merkittävästi kasvattavien, tuotteiden tai palvelujen löytyminen on vielä kaukana. Täytyy muistaa myös, että ideat voivat joskus olla tarjonnan, ei vain kysynnän ohjaamia – think big!

OPPORTUNITIES

Sama kuin edellä käänteisesti: jos CDO:ilta ja johtoryhmiltä löytyy rohkeutta lähteä tuntemattomille vesille ja kokeilla uutta, Suomeen voi syntyä uusia menestystarinoita. Perinteisesti hyvään innovointikykyymme täytyy vain lisätä hulluutta sekä vahvempaa myynti- ja markkinointiosaamista. Tämä kuitenkin vaatii suurempia investointeja kuin pelkkä CDO-rekrytointi. CDO on myös valtuutettava ja resursoitava toteuttamaan yhteiset mahdollisuudet! Digitalisaatiolla voi olla seismisiä vaikutuksia, ja CDO voi parhaimmillaan löytää ne menestyksen ja muutoksen saumakohdat, joihin iskeä.

THREATS

Tutkimuksen rivien välistä on nähtävissä paikoin on aitoakin muutosta, mutta 37%:lla CDO:ista ei esimerkiksi ole budjettia. On helppo spekuloida, että tämä johtuu modernista business case -pohjaisesta budjetoinnista eikä näköalan ja rohkeuden puutteesta. Suurin haaste heidän tiellään on tutkitusti resurssi- ja osaamispula. Ajatellaanko, että yksittäinen rekrytointi riittää digitaalisen liiketoiminnan kasvattamiseksi? Saako osaavinkaan ihminen silti asioita eteenpäin, jos muut päättäjät eivät ole 110% kelkassa? Tämän näen uhkana.

OLE ROHKEA!

Miten CDO voisi toimia? Rohkeammin! Peräänkuulutan totaalista kyseenalaistamista; CDO:n ajattelussa ei pitäisi olla mitään rajoitteita tai estoja. Torjuaksesi mainitsemiani heikkouksia ja uhkia kokeile tänä vuonna vaikka näitä:

1. Ole törkeä. Aseta tavoitteeksesi, että sinulla on niin hulluja ideoita, että tulet heitetyksi ulos johtoryhmän kokouksesta vähintään kerran tänä vuonna. Jos luovassa työssä ei tule hyviä ideoita, se tarkoittaa vain sitä, ettei ole esitetty tarpeeksi huonoja ideoita. Älä jumiudu omalle toimialallesi. Hae inspiraatiota muualta. Minkä toisen toimialan voisit vallata?

2. Älä luovuta. Halusit tai et, olet nykyajan sateentekijän roolissa. Sateen aikaansaamiseksi pelkkä tanssi eri riitä ja päättäjien vakuuttelu tuntemattomille vesille ei ensimmäisellä yrittämällä välttämättä onnistu. Jos saa heidät käännytettyä ”uskoon”, tehtävä helpottuu ja tulevat vaikeudet siedetään paremmin.

3. Hanki sparrauskumppani. Muistatko kun Tom Hanksin esittämä 13-vuotias David muuttui Big-elokuvassa yhtäkkiä aikuiseksi ja toimi käyttämänsä lelukaupan konsulttina? Sinäkin ehkä tarvitset oman Davidin, joka voi estottomasti tuoda yrityksesi toimintaan täysin uusia tulokulmia.

Tämä sama kirjoitus on julkaistu myös Bilotin omilla sivuilla osoitteessa Bilot.fi

Mika Tanner

Mika aloitti Bilot Consultingin toimitusjohtajana huhtikuussa 2011. Hänellä on yli 15 vuoden kokemus asiantuntijapalveluista, joista yli kymmenen vuoden ajan hän on toiminut SAP:illa erilaisissa johtotehtävissä niin Suomessa, kuin SAP Nordic:lla sekä SAP France:lla. Mika on asunut ulkomailla yhteensä 13 vuotta, viimeksi Ranskassa, josta palasi kotimaahan vuonna 2011. Huhtikuusta 2011 Mika on toiminut Bilot Consultingin toimitusjohtajana ja tammikuusta 2013 Bilot Oy konsernin toimitusjohtajana.

Bilot on toinen SAP Innovation Forum -tapahtuman pääkumppaneista. #SAPFORUM

Bilot on vuonna 2005 perustettu ohjelmistotalo ja kasvuyritys. Bilot tekee asiakkailleen raskaan sarjan kokonaisratkaisuja. He syttyvät, kun pääsevät vetämään täyden setin älykkäistä käyttöliittymistä asiakasymmärryksen kautta integroituihin ERP-prosesseihin asti.

Bilot rakentaa huomisen liiketoimintaympäristöjä jo tänään. Heidät tunnetaan kyvystä tunnistaa merkittävimmät innovaatiot ja valmiuksista toteuttaa ne äärimmäisen laadukkaasti.

Bilot on henkilöstön omistuksessa ja sen toimipisteet sijaitsevat Helsingin Ruoholahdessa sekä Puolan Poznanissa. Yrityksen liikevaihto oli 15 MEUR vuonna 2016 ja sen palveluksessa on 120 alan lahjakkuutta, luovimpia ajattelijoita ja terävimpiä näkijöitä.

• Tietokone, Televiestintä, IT