Blogikirjoitus -

Digitalisaation hedelmää - SAP:n uusi sukupolvi | SAP Innovation Forum 2016

Kaikki haluavat tehdä päätöksiä perustuen oikeisiin faktoihin oikea-aikaisesti, mutta se ei ole ollut kovin yksinkertaista. Nyt se onnistuu: taloutta ja logistiikkaa voi hallita reaaliaikaisesti.

SAP:n uuden sukupolven toiminnanohjausjärjestelmän ensimmäiseksi julkaistu osa eli taloushallinto lupaa paljon. Kausi voidaan sulkea 30-50 % nopeammin. Talouden prosessien läpimenoaika nopeutuu 2-7 – kertaiseksi. Kirjausvirheet puolittuvat. SAP on ensimmäinen iso ohjelmistotalo, joka on vienyt toiminnanohjausjärjestelmän muistinvaraisen tietokannan päälle, tai niin kuin SAP-kielellä sanotaan, ”hanoittanut” ERP:n.

Moni asiakas ei enää kysy miksi vaan miten voimme siirtyä reaaliaikaiseen toiminnanohjaukseen. Uuden tuotteen riskit eivät ole enää sen tuomia hyötyjä isommat. Marraskuussa julkaistu S/4 HANA Finance versio 1511 on nyt kolmas versio kyseisestä taloushallinnan järjestelmästä. Taloushallinnon moduli alkaa siis olla vakaalla pohjalla. Järjestelmiä on globaalisti tuotannossa yli 30 ja reilut 400 projektia käynnissä. Hämmästyttävä tahti, kun kyseessä on kuitenkin SAP:n mukaan täysin uusi tuote ja ohjelmointi on tehty lähes kokonaan uudestaan.

Kysytään nyt kuitenkin vielä, miksi nyt olisi oikea aika siirtyä S/4 –maailmaan. Jos ajattelee lisenssejä, varhaisen omaksujan edut ovat edelleen saatavilla: SAP on paketoinut S/4:n HANA-lisensseihin. Hankkimalla lisenssit nyt asiakas voi päästä käsiksi myös tuleviin innovaatioihin, joita on tulossa mittavasti. Tosin viitteitä on siitä, että suunta on erillishinnoittelua kohti. Kymmenen vuoden sisällä SAP Business Suite 7 core sovellusversioiden yleinen tuki päättyy. On myös selvää, että SAP kehityksen painopiste on uudessa tuotteessa. Muut syyt riippuvat yrityksen tilanteesta. Suorituskykyongelmat, tarve reaaliaikaiseen operatiiviseen raportointiin, prosessien läpimenoajan tehostamistarpeet antavat aihetta miettiä päivittämistä. Jos nykyisen talousjärjestelmän prosessit ja perustiedot alkavat olla vanhentuneita yrityksen nykytilanteeseen nähden, saati tulevaisuuden tarpeita ajatelleen, S/4HANA implementointi on aiheellinen. Muussa tapauksessa S/4-migraatio on näppärä tapa päästä yksinkertaistettuun ja reaaliaikaiseen taloustoiminnallisuuteen kiinni.

Vaikka S/4 HANA Finance on uudelleen ohjelmoitu tuote, siirtymistä helpottaa loppukäyttäjän näkökulmasta, että prosessit ja vanhat transaktiot toimivat kuten ennenkin. Jotkin transaktiot on korvattu uusilla HANA-optimoiduilla. S/4-pakettiin kuuluu myös Fiorin käyttäjäkokemus, mikä helpottaa ja nopeuttaa edelleen päivittäistä työskentelyä sekä uusien työntekijöiden oppimista. Kokemuksemme mukaan Fiori-sovelluksia on yleensä tarpeen muokata asiakkaan tarpeen mukaisiksi. Smart Business – osiossa analytiikka on tukemassa liiketoimintapäätöksiä ja ohjaamassa toimenpiteitä siinä missä ne tehdään. Yksi hienoimmista piirteistä S/4:ssä on tapahtuma- ja analysointioptimoidun järjestelmän paluu yhteen (OLTP+OLAP=HTAP Hybrid Transaction Analytic Processing).

Kaikki olennainen talousdata on koottu yhteen tauluun – ulkoinen ja sisäinen laskenta sekä käyttöomaisuuskirjanpito. Rivitason taulu onkin sitten ainoa paikka, missä tapahtumadata fyysisesti sijaitsee. Virtuaalinäkymäkerroksen (Core Data Services) kautta hoidetaan raportointi joka suuntaan, niin BW:hen, suoraan BI-työkaluille kuin SAP-perusraportointiinkin. Tätä myötä ERP-perusraportointikin on muuttunut joustavammaksi, moniulotteiseksi ja suorituskykyiseksi. Operatiivinen raportointi on mahdollista hoitaa reaaliaikaisesti ja suorituskykyisesti aina rivitasolle saakka. Uudenlainen näkyvyys muuttaa taloushallinnon työskentelyä enemmän kuin etukäteen osaa arvatakaan. Reaaliaikaisuuden ja prosessien automatisoinnin ohella analytiikan parannukset ovatkin sitä olennaisinta lisäarvoa.

S/4HANA Finance – pakettiin kuuluva raportointi on käytännössä perusraportit, Fiori ja Smart Business sekä mahdollisuus käyttää sulautettua BW:tä, joka on S/4:n sisällä. Viimeksi mainittu on SAP:n mukaan lähinnä tarkoitettu SAP BPC:n (Business Planning and Consolidation) pohjaksi. S/4:stä on mahdollista raportoida se tieto, mitä se pitää sisällään. Monesti tietoja halutaan yhdistellä myös muualta, jotta saadaan tarvittavat KPI:t aikaiseksi. Tässä puoltaa paikkaansa edelleen vanha kunnon BW, joka myös on HANA:n päällä. BW voidaan ymmärtää loogisena S/4:n jatkeena raportoinnin osalta; esimerkiksi dataa ei tarvitse duplikoida, vaan se voidaan lukea virtuaalisesti ja tietomalleja voidaan kehittää ketterästi. HANA taas mahdollistaa eri moottoreineen ja valmiiksi rakennettuine toiminnallisuuksineen myös ennustavan ja muun edistyksellisemmän analytiikan. Analytiikan toteuttamiselle on monia eri vaihtoehtoja arkkitehtuuri- ja tietomallimielessä. Myös itse HANAa voi käyttää EDW:nä. SAP BI eli entisen BusinessObjectsin työkalut toimivat suoraan S/4:n päällä, esimerkiksi Analysis for office excel-työkaluna palvelee näppärästi taloustietojen analysoinnissa. Näyttävämpään itsepalveluraportointiin sopii myös Lumira tai Web Intelligence.

Tieto toimittaa HANA-pohjaiset ratkaisut pilvestä, joka on suunniteltu nimenomaan SAP-ratkaisuja varten. Matka kohti yksinkertaistettua liiketoiminnan ohjausta voi alkaa esimerkiksi Value roadmap – palvelumme avulla. Palvelu on saatavilla niin S/4HANA talouteen, logistiikkaan kuin analytiikkaankin. Siinä käydään läpi nykytila ja tavoitetila osa-alue kerrallaan. Arvioidaan erot, ja analysoidaan millä eri vaihtoehdoilla tavoitetilaan voidaan päästä. Eri vaihtoehtojen pohjalta valitaan Business Case – mielessä paras. Jos kiinnostus heräsi, ota yhteyttä ja tulemme mielellämme kertomaan lisää. Tieto on ollut SAP:n kumppani vuodesta 1992. Koko elinkaaren kattavia SAP-palveluitamme on toimittamassa satoja päteviä ja sertifioituja konsultteja. Lisäämme liiketoimintasi menestystä luomalla uusia tapoja liiketoimintavaatimusten muuntamiseen kokonaisvaltaisiksi integroiduiksi SAP-ratkaisuiksi sekä autamme saamaan enemmän hyötyä tehdyistä investoinneista.

Auli Peltola

Kirjoittaja Auli Peltola toimii ratkaisukonsulttina Tiedon SAP Services -yksikössä.

Tieto on yksi SAP Innovation Forum 2016 -tapahtuman pääkumppaneista. #SAPIF16

Tieto on Pohjoismaiden suurin tietotekniikan palveluyritys, joka tarjoaa täyden elinkaaren IT-palveluita. Vahvan toimialatuntemuksen, teknologiavision ja innovatiivisen ajattelun kautta Tieto innostaa ja haastaa asiakkaitaan löytämään uusia tapoja liiketoimintansa vauhdittamiseksi. Tiedolla on vahva pohjoismainen perintö. Yhdistämme maailmanlaajuisen osaamisen paikalliseen läsnäoloon. Tiedon sisäisten startupien kautta saavutettu joustavuus ja ketteryys auttavat asiakkaita tavoittamaan kiihtyvän digitalisaation hyödyt nopeammin.

Tieto palvelee asiakkaitaan SAP ratkaisujen elinkaaren kaikissa vaiheissa kehitystarpeiden tunnistamisesta jatkuviin palveluihin. Osaaminen kattaa SAP – teknologian alustasta sovelluksiin ja tulevaisuuden asiakaskokemukseen.

Tiedon pääkonttori sijaitsee Helsingissä. Yrityksen palveluksessa työskentelee yli 13 000 ammattilaista lähes 20 maassa. Tiedon liikevaihto on noin 1,5 miljardia euroa. Yhtiön osakkeet on listattu NASDAQ:ssa Helsingissä ja Tukholmassa. www.tieto.fi

• Tietokone, Televiestintä, IT

• sapif16
  • kumppani