Full Stack SAP-verkkokauppa | SAP Innovation Forum 2016

Full Stack -kehittäminen

Kuka on halutuin digitaalisten palvelujen kehittämisen projektiryhmän jäsen? Vastaus: Full Stack -kehittäjä. Miksi tämä rooli on niin tärkeä? IT-ratkaisut koostuvat eri kerroksista, kuten käyttöliittymän suunnittelu, palvelinohjelmointi, tietokanta ja virtualisointi. Yksittäisen kerroksen hallinta voi olla parhaimmillaan jopa triviaalia, mutta koko pinon – Full Stack – hallitseminen on harvinaista osaamista. Tällaiset Full Stack -sankarikehittäjät ovat monen käyttämämme jokapäiväisen nettipalvelun taustalla.

SAP-verkkokauppa

Ensimmäisen aallon SAP-pohjaiset verkkokaupparatkaisut vuosituhannen vaihteen jälkeen olivat pitkälti räätälöityjä haku- ja ostoskorisovelluksia. SAP:n ensimmäinen verkkokauppatuote oli Internet Sales, joka kehittyi myöhemmin lyhenneviidakoksi nimeltään WCEM. Sitten kun WCEM:n kahden ensimmäisen kirjaimen (Web Channel) merkitys muuttui monikanavaksi (Omni-Channel), SAP osti johtavan verkkokauppasovelluksen, hybrisin, pari vuotta sitten. Nykyään monikanavaisuus ei enää riitä. On tuotettava yksilöllisiä, merkityksellisiä ja asiakkaalle arvoa tuottavia kokemuksia jokaisessa kosketuspisteessä (Touchpoint). Nykyinen SAP Hybris vastaa tähän huutoon mm. uusilla Profile and Merchandizing -tuotteilla, jotka mahdollistavat asiakkaan älykkään profiloinnin reaaliajassa ja sen kautta taloudellisten täsmähyötyjen maksimoinnin. SAP-verkkokauppa v. 2016 on digitaalisen murroksen kaupallista hyödyntämistä uusin keinoin.

SAP-verkkokaupan pystyttäminen

Aivan kuin taloprojektissakin, perustan pitää olla kunnossa myös SAP-verkkokauppaa rakentaessa. Täydellinen SAP-verkkokauppakokemus rakentuu monista kerroksista. Yksi perustan kerroksista on perinteinen ERP, tai nykyään uuden ajan digitaalinen ydin (Digital Core) S/4HANA. SAP Hybris -tuoteperheen toiminnot ja sovellukset rakennetaan perustakerroksen yläpuolelle. Näitä seuraavat kerrokset pitävät sisällään mm. tietopalvelut datatietelijöille ja ennustavan analytiikan reaaliaikaisen personoinnin tuottamiseen. Integraatio, tuotetieto- ja muut perustietopalvelut liimaavat kerrokset yhteen. Ylimmät kerrokset tuottavat asiakkaille wau-efektit kaikissa eri kosketuspisteissään.

Full Stack SAP-verkkokauppa

Täyden pinon SAP-verkkokauppa eroaa hyvin paljon geneeristen palvelujen täydestä pinosta – Full Stack. Ensimmäisen kappaleen sankarikehittäjä olisi hukassa suurten yritysten kaupallisten tietojärjestelmäpinojen kanssa, koska ne sisältävät kompleksisuutta ja sisäisiä kerroksia joiden konteksti pitää ymmärtää. Nostetaan kontekstista yksi oleellinen toiminto esille: hinnoittelu. Se on yksi jokaisen verkkokaupparatkaisun kulmakivistä ja SAP-kontekstissa sen läpikäyminen ERP-kerroksessa on välttämätöntä. Joskus hinnoittelua pitää myös muuttaa – ilman että olemassa oleva liiketoiminta häiriintyy. Harva SAP-verkkokauppatoimittaja voi todeta kokemuksen syvällä rintaäänellä hallitsevansa SAP-verkkokaupan täyden pinon – Full Stack – osaamisella. Bilot on toimittanut täyden pinon SAP-verkkokauppoja ja mukauttanut tarjoamaansa markkinan vaatimuksiin toimintansa alusta lähtien.

Janne Vihervuori

Kirjoittaja Janne Vihervuori toimii Bilotilla itseohjautuvan Business Applications -joukkueen Business Leadinä.

Bilot on yksi SAP Innovation Forum 2016 -tapahtuman pääkumppaneista. #SAPIF16

Bilot on vuonna 2005 perustettu ohjelmistotalo ja kasvuyritys. Yritys tunnetaan edelläkävijänä uusimpien SAP-ratkaisujen implementoinnissa ja kehittämisessä.

Bilotin oman Digital Business Platformin muodostava Smart -tuoteperhe tuo yrityssovelluksiin uuden ajan käytettävyyttä, suorituskykyä, kustannustehokkuutta ja luotettavuutta.

Bilot on henkilöstön omistuksessa ja sen toimipisteet sijaitsevat Helsingin Ruoholahdessa sekä Puolan Poznanissa. Yrityksen liikevaihto oli 15 MEUR vuonna 2014 ja sen palveluksessa on 130 alan lahjakkuutta, luovimpia ajattelijoita ja terävimpiä näkijöitä. Katso lisätietoja www.bilot.fi

• Tietokone, Televiestintä, IT

• hybris